Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du bør kanskje ikke begynne så enormt hardt på dette opplegget, det er lurt å ha noe å gå på i en uke eller to;)

Siden du er 44(?), så kan det også være aktuelt og gå tidligere over i advanced novice programmet med lettdag på monsdager.

Skal tenke litt over dette, mens jeg tygger og spiser og tygger....

Og mens jeg spiser, undrer jeg meg over: Hvorfor er det bare benk 2 dage i uka, og press de 2 andre? Trodde når man trente så lite, så kunne en knalle til med 3 dager på bryst også? Har noen en forklaring her?

Skal tenke litt over dette, mens jeg tygger og spiser og tygger....

Og mens jeg spiser, undrer jeg meg over: Hvorfor er det bare benk 2 dage i uka, og press de 2 andre? Trodde når man trente så lite, så kunne en knalle til med 3 dager på bryst også? Har noen en forklaring her?

Ja. Press er jo en lett "variant" av benkpress, så det er en pressvariant på hver trening.

Det trenes dessuten 3 dager i uken, ikke 4. Eventuelt 4 dager en uke og tre neste, sålenge det er en dag mellom hver trening.

Ja. Press er jo en lett "variant" av benkpress, så det er en pressvariant på hver trening.

Det trenes dessuten 3 dager i uken, ikke 4. Eventuelt 4 dager en uke og tre neste, sålenge det er en dag mellom hver trening.

Med press, så menes det stående press/militærpress? Det er jo ikke noen brystrening, isåfall. Uansett startet jeg nok for tøft, i og med at jeg fortsatt er sliten i korsryggen, og tvers gjenom brystryggen. Kjenner at det er knebøyen som tok, har vel aldri kjørt 3 sett så tungt før...

Søren. Startet SS på torsdag første gang, og skulle ha andre økt i dag, men må vente til mandag. Helt ødelagt i ryggen.

Startet du ikke med lette vekter? Selv om det høres smart ut å starte hardt for så å bare øke på så fungerer det sjeldent særlig bra i praksis...

Startet du ikke med lette vekter? Selv om det høres smart ut å starte hardt for så å bare øke på så fungerer det sjeldent særlig bra i praksis...

Nei, jeg startet med mine vanlige 5RM. Senere leste jeg at det var lurt å kutte 60 - 90 pounds på bøy og mark. Så jeg får trå til med det fra mandag av. Greit å starte med en mandag, uansett.

Annonse

Så altså, for å sikre at jeg har skjønt denna: Kjørte idag knebøy med 60 kg. Øker med 5 kg hver økt, riktig? Benk kjøres mandag og fredag uke 1, og bare onsdag uke 2 (kjører visst stående press de andre dagene, alternerer med benk annenhver uke). Det betyr at - om en skal legge på 5 kg i benk også hver økt, så øker man ikke like raskt som i bøy og mark?

Så altså, for å sikre at jeg har skjønt denna: Kjørte idag knebøy med 60 kg. Øker med 5 kg hver økt, riktig? Benk kjøres mandag og fredag uke 1, og bare onsdag uke 2 (kjører visst stående press de andre dagene, alternerer med benk annenhver uke). Det betyr at - om en skal legge på 5 kg i benk også hver økt, så øker man ikke like raskt som i bøy og mark?

Benken kan du nok øke med 2,5 kg noen ganger, den bør også startes litt lett som bøyen. Militærpressen kan sikkert økes med 2,5 kg 2-5 ganger, deretter med 1-2 kg per gang.

De første 3-8 treningene kan du fint ta 1x5 i mark også og øke den med 5 kg i starten. Både bøy og mark kan økes med 5 kg per gang helt til at du kjenner at det blir tungt.

Benken kan du nok øke med 2,5 kg noen ganger, den bør også startes litt lett som bøyen. Militærpressen kan sikkert økes med 2,5 kg 2-5 ganger, deretter med 1-2 kg per gang.

De første 3-8 treningene kan du fint ta 1x5 i mark også og øke den med 5 kg i starten. Både bøy og mark kan økes med 5 kg per gang helt til at du kjenner at det blir tungt.

Takker, jeg starte nok benken noe lett da ja, (50) så jeg får nok legge på noen kg til neste gang :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...