Gå til innhold

Grep i markløft?


Daenerys

Anbefalte innlegg

Er det flere som sliter litt med grepet i markløft? Er det måter jeg kan trene "opp" grepet på?:) Har selvfølgelig litt med styrken å gjøre, men jeg tar svært merkbart mindre vekt i mark kontra knebøy, og kjenner dette har mye med grepet å gjøre i markløft.

Kjenner jeg kunne tatt minst 10kg+ dersom grepsteknikken satt bedre...

Slik er grepet per dags dato: https://www.tn.no/assets/content/article/large/aa2cea10-8650-4539-a01d-896479b07a06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det flere som sliter litt med grepet i markløft? Er det måter jeg kan trene "opp" grepet på?:) Har selvfølgelig litt med styrken å gjøre, men jeg tar svært merkbart mindre vekt i mark kontra knebøy, og kjenner dette har mye med grepet å gjøre i markløft.

Kjenner jeg kunne tatt minst 10kg+ dersom grepsteknikken satt bedre...

Slik er grepet per dags dato: https://www.tn.no/assets/content/article/large/aa2cea10-8650-4539-a01d-896479b07a06.jpg

De fleste som sliter med grepet er etter min erfaring folk som bruker stropper eller folk med små hender. Har du veldig små hender?

En vanlig prosedyre for å trene grepet er å kjøre oppvarming med "double overhand"-grep og arbeidssett med mixed. Hvis marken din er lavere enn knebøyen så er det sannsynligvis noe gale. Du sier du sliter med grepet, kjør mixed på arbeidssettene da vel. Kalk hjelper også mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som sliter med grepet er etter min erfaring folk som bruker stropper eller folk med små hender. Har du veldig små hender?

En vanlig prosedyre for å trene grepet er å kjøre oppvarming med "double overhand"-grep og arbeidssett med mixed. Hvis marken din er lavere enn knebøyen så er det sannsynligvis noe gale. Du sier du sliter med grepet, kjør mixed på arbeidssettene da vel. Kalk hjelper også mye.

Har nok litt små hender ja, men ikke så merkbart små at du ville reagert:p

Hm, ok. Da skal jeg teste ut det. Kalk har jeg aldri tatt i bruk før i mark:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, så er raskeste vei til å kunne ta en tung vekt med overhåndsgrep, å få opp marken sin ved å trene tunge sett med mixed grep. Klarer du 100x5 med mixed, så klarer du sannsynligvis 90 med overhånd.

Jeg kjører overhåndsgrep helt frem til grepet svikter, bytter da til mixed grip. Ellers er farmers walk og utfall med manualer/vektskiver i hendene en fin måte å trene grepet på (y)

Herlig, takk for gode svar:) Generellt, er det "vanligere" å mestre tyngre vekt i mark kontra knebøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det flere som sliter litt med grepet i markløft? Er det måter jeg kan trene "opp" grepet på?:) Har selvfølgelig litt med styrken å gjøre, men jeg tar svært merkbart mindre vekt i mark kontra knebøy, og kjenner dette har mye med grepet å gjøre i markløft.

Kjenner jeg kunne tatt minst 10kg+ dersom grepsteknikken satt bedre...

Slik er grepet per dags dato: https://www.tn.no/assets/content/article/large/aa2cea10-8650-4539-a01d-896479b07a06.jpg

Nå har du allerede fått tips om dobbel overhånd fram til arbeidssettene, og det har allerede blitt nevnt magnesium. Gå for kvalitet ala Grippy eller andre merker som er pakka inn i plast. De magnesiumblokkene som ikke er i plast, kan ha trukket til seg fuktighet og dermed forsvinner mye av hensikten.

Nå nevner du at du har litt små hender. Vanskelig å vite hva dette er, men jeg regner med at tommellås er ute av bildet. Det er flere styrkeløftere som benytter seg av dette grepet, men det kan være ubehagelig i starten. Videre kreves det en viss lengde på fingre.

med_1209578208-FlatThumbNoHitching.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du allerede fått tips om dobbel overhånd fram til arbeidssettene, og det har allerede blitt nevnt magnesium. Gå for kvalitet ala Grippy eller andre merker som er pakka inn i plast. De magnesiumblokkene som ikke er i plast, kan ha trukket til seg fuktighet og dermed forsvinner mye av hensikten.

Nå nevner du at du har litt små hender. Vanskelig å vite hva dette er, men jeg regner med at tommellås er ute av bildet. Det er flere styrkeløftere som benytter seg av dette grepet, men det kan være ubehagelig i starten. Videre kreves det en viss lengde på fingre.

med_1209578208-FlatThumbNoHitching.jpg

Jepp, har ikke store hender, men kn vel heller sies å være normale små "jente hender" om det gir mening:p

Aldri selv prøvd ut tommellås, men kan jo være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, takk for gode svar:) Generellt, er det "vanligere" å mestre tyngre vekt i mark kontra knebøy?

Ja, hvis man tar mindre i mark enn knerbøy, så er det noe gale stort sett. Det er sikkert unntak til dette, men jeg har ikke sett det.

Selv tar jeg 177,5x5 i bøy og 215x5 i mark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man tar mindre i mark enn knerbøy, så er det noe gale stort sett. Det er sikkert unntak til dette, men jeg har ikke sett det.

Selv tar jeg 177,5x5 i bøy og 215x5 i mark

Hmm, blir litt bekymret nå. Har lenge hatt det slik at knebøyen har økt merkbart i styrke, men i mark har det stagnert mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, blir litt bekymret nå. Har lenge hatt det slik at knebøyen har økt merkbart i styrke, men i mark har det stagnert mer.

Hva vil det si sånn konkret? Er du helt sikker på at du går ned til styrkeløftgodkjent dybde i knebøy? For de aller, aller fleste løfter mer i markløft enn i knebøy, i hvert fall når vi tar vekk knebind, belte, drakt, divebomb-knebøy og andre tricks for å løfte "unaturlig" mye i knebøy.

Med tanke på grep, så bør du prøve mixed grep. Det er ikke rart du synes markløft er tungt hvis du holder double overhand uten tommelen rundt stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar likt i knebøy og markløft jeg.......? Er det altså noe i veien med meg også da? Trodde kanskje det var normalt med variasjoner på sånt........... :unsure:

Ellers hjalp det med sånn... mixed grip. Litt uvant, men :)

Min erfaring er at det ikke er variasjoner. De fleste som løfter mer i knebøy gjør det på grunn av utstyr eller på grunn av redusert dybde i knebøy. Noen meget viderekomne løftere løfter mer i knebøy enn i markløft, men jeg tror knapt det finnes blant nybegynnere. Kanskje kvinner er annerledes enn menn på det området. Hvis det er sånn at det er vanligere for kvinner å løfte mer i knebøy enn i markløft, så kan det ha noe med at kvinner svakere i overkropp relativt til underkropp enn det menn er. Kvinner som er svake i grepet, vil slite med markløft, ettersom, som det står i Starting Strength av Rippetoe, at det som hendene ikke klarer å holde i hendene, vil kroppen heller ikke greie å løfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En person som med god grunn tar mer i bøy enn i mark har sannsynligvis:

  • korte armer
  • korte lår
  • lang overkropp

Ellers er jeg helt enig med selters, hvis du bøyer mer enn du marker, så er det noe feil med bøyen og/eller marken. Personlig har jeg ikke noen tro på at kvinner skal være noe sterkere i bøy enn mark relativt til det menn er.

Jeg regner med at en sterkere bøy enn mark kan komme med trening, og at det er det vi vil se hvis noen bøyer mer. wombat har kanskje trent bøy mer effektivt, har litt teknikkproblemer eller har grepsproplemer? Kasnkje hun har lange armer? I så fall vil benken være svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er variasjoner. De fleste som løfter mer i knebøy gjør det på grunn av utstyr eller på grunn av redusert dybde i knebøy. Noen meget viderekomne løftere løfter mer i knebøy enn i markløft, men jeg tror knapt det finnes blant nybegynnere. Kanskje kvinner er annerledes enn menn på det området. Hvis det er sånn at det er vanligere for kvinner å løfte mer i knebøy enn i markløft, så kan det ha noe med at kvinner svakere i overkropp relativt til underkropp enn det menn er. Kvinner som er svake i grepet, vil slite med markløft, ettersom, som det står i Starting Strength av Rippetoe, at det som hendene ikke klarer å holde i hendene, vil kroppen heller ikke greie å løfte.

La ut film med teknikk i begge øvelser og fikk beskjed at det så greit ut. Bøyen min er dyp nok (filmet idag også). Ellers er jeg sterk i f. eks. chins, men svak i benk - så vet ikke om det kan være noen muskler jeg mangler til å bruke i mark? Isåfall what to train?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person som med god grunn tar mer i bøy enn i mark har sannsynligvis:

  • korte armer
  • korte lår
  • lang overkropp

Ellers er jeg helt enig med selters, hvis du bøyer mer enn du marker, så er det noe feil med bøyen og/eller marken. Personlig har jeg ikke noen tro på at kvinner skal være noe sterkere i bøy enn mark relativt til det menn er.

For min egen del har jeg lange bein og kort overkropp. Genetic freak er kanskje alternativet da? :p Haha. Har veeeldig små hender da, noe å gjøre der? Funker sånne der... reimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på grepstrening så er min personlige erfaring at grepet er ekstremt enkelt å overtrene. Jeg har i perioder hvor jeg har prøvd ha struktur i grepstreningen min med Captains of crush to ganger i øka, stort sett bare blitt svakere i grepet. Jeg gikk fra å klare 3-4 reps på CoC 1,5 til knapt å klare en eneste en.. For et års tid siden hadde jeg ikke trent med grippers noe særlig. Bare tatt noen greie single repetisjoner på 1,5 hver tredje eller fjerde uke. Dette var i tillegg til vanlig trening med markløft (markløft stort sett mellom 130 og 160 kg i vanlig, opp mot 170 i rack pulls og opp mot 210 i mark fra over knærne, og chinups (chinups med reimer på tunge vekter, tunge vekter er her 110-145 kg totalvekt i chinups). En dag jeg følte meg litt pigg på trening, så prøvde jeg CoC 2 for moro skyld, og jeg lukket den med litt å gå på.

Min anbefaling for grepstrening er: vanlig mark, litt grippers, noen grepstester i markløft fra over knærne nå og da (kanskje en gang i måneden eller noe). aldri failure.

men dette er bare min erfaring. det er ikke grepet mitt som begrenser meg i markløft, så det har aldri vært noe problem for meg. jeg vet mange sier at de har gode erfaringer med å trene grepstrening ofte og hardt. personlig har jeg ikke det ennå. prøv det du har mest tro på. vær tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut film med teknikk i begge øvelser og fikk beskjed at det så greit ut. Bøyen min er dyp nok (filmet idag også). Ellers er jeg sterk i f. eks. chins, men svak i benk - så vet ikke om det kan være noen muskler jeg mangler til å bruke i mark? Isåfall what to train?

Hvis du har lange armer, så er det bra med tanke på markløft(kortere løft). Hvordan trener du markløft, hvor ofte, hvor tungt? Jeg har lange armer jeg også og er svak i benk men sterk i chins og mark. Hvis det er noen "muskler" du mangler, så er det vel litt styrke i nedre rygg muligens. Jeg vil gjerne se videoene hvis du poster de;).

For min egen del har jeg lange bein og kort overkropp. Genetic freak er kanskje alternativet da? :p Haha. Har veeeldig små hender da, noe å gjøre der? Funker sånne der... reimer?

Dine proporsjoner gir deg i så fall en ganske horisontal startposisjon for ryggen i markløft, ikke at det er et problem, men det krever kanskje en del styrke i nedre rygg.

Å bruke reimer er å utsette problemmet, da får du i alle fall ikke trent grepet. Men hvis kalk og mixed grip ikke fungerer så er det mye bedre å trene mark med reimer på toppsettet med en vekt som er tung nok til å gjøre deg sterkere, enn å trene med den vekten som grepet tåler. Det er siste utvei i så fall og all oppvarmingen bør gjøres uten reimer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lange armer, så er det bra med tanke på markløft(kortere løft). Hvordan trener du markløft, hvor ofte, hvor tungt? Jeg har lange armer jeg også og er svak i benk men sterk i chins og mark. Hvis det er noen "muskler" du mangler, så er det vel litt styrke i nedre rygg muligens. Jeg vil gjerne se videoene hvis du poster de;).

Dine proporsjoner gir deg i så fall en ganske horisontal startposisjon for ryggen i markløft, ikke at det er et problem, men det krever kanskje en del styrke i nedre rygg.

Å bruke reimer er å utsette problemmet, da får du i alle fall ikke trent grepet. Men hvis kalk og mixed grip ikke fungerer så er det mye bedre å trene mark med reimer på toppsettet med en vekt som er tung nok til å gjøre deg sterkere, enn å trene med den vekten som grepet tåler. Det er siste utvei i så fall og all oppvarmingen bør gjøres uten reimer da.

Videoen er vekk nå, tømte youtubekanalen. Kan hende at jeg har lange armer også, aldri lagt merke til det, eller sammenlignet med andre :p Men har man kort overkropp blir det jo gjerne lange armer automatisk.

Hmm, ja det kan være, men burde ikke manglende styrke i nedre rygg gi utslag i f. eks. hipthrust? For det er den øvelsen jeg tar mest i av alt jeg kjører.

Okei, kan prøve med kalk da? Det har jeg ikke prøvd. Men sliter med å ikke miste stangen på slutten når jeg kjører "vanlig" grep, men nå skal jeg trene mark i morgen + øke vektene, så kan jeg prøve mixed grep på ordentlig + filme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen er vekk nå, tømte youtubekanalen. Kan hende at jeg har lange armer også, aldri lagt merke til det, eller sammenlignet med andre :p Men har man kort overkropp blir det jo gjerne lange armer automatisk.

Hmm, ja det kan være, men burde ikke manglende styrke i nedre rygg gi utslag i f. eks. hipthrust? For det er den øvelsen jeg tar mest i av alt jeg kjører.

Okei, kan prøve med kalk da? Det har jeg ikke prøvd. Men sliter med å ikke miste stangen på slutten når jeg kjører "vanlig" grep, men nå skal jeg trene mark i morgen + øke vektene, så kan jeg prøve mixed grep på ordentlig + filme. :)

Do it;). Når du sier at du sliter med at du mister grepet på slutten, vil det si at du holder vekten hele veien? Det er i såfall grunnen til at du marker det samme som du bøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...