Gå til innhold

Teknikksjekk, knebøy


nordmørsloppa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så da har jeg forstått det slik at jeg skal gjøre dette :

  • stive av håndledd ( paralellt med underarm)
  • smalere beinstilling, skulderbredd eller litt mere
  • 1-2skritt ut fra rakcen
  • kurere VVS. hehe

Høres bra.ut.

Legg til at du bør presse knærne mer utover og sett tærne ca. 20 gradet utover, så er du i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Vika hvis du ser på ankelvideoen som VegarL la ut, så ser du at de der opererer med en mye mer rett-frem posisjon på fotbladet under knebøy. Kelly Starrett (som er han instruktøren i den videoen) snakker om at fotbladet må peke fremover i så stor grad som mulig, både fordi man da har en langt mer stabil plattform å stå på sammenlignet med hvis fotbladet er vendt utover, samtidig som man da utnytter dreiemoment generert i hoftene – man "skrur" beina ned i bakken på samme måte som man "brekker" stanga under benkpress. I tillegg så vil man etter sigende i større grad forhindre overpronasjon av fotbladet og innoverkollaps av knærne.

Har du noen tanker rundt dette? Eventuelt, hva er argumentene for å vende fotbladet utover i stedet for å la dem peke fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Vika hvis du ser på ankelvideoen som VegarL la ut, så ser du at de der opererer med en mye mer rett-frem posisjon på fotbladet under knebøy. Kelly Starrett (som er han instruktøren i den videoen) snakker om at fotbladet må peke fremover i så stor grad som mulig, både fordi man da har en langt mer stabil plattform å stå på sammenlignet med hvis fotbladet er vendt utover, samtidig som man da utnytter dreiemoment generert i hoftene – man "skrur" beina ned i bakken på samme måte som man "brekker" stanga under benkpress. I tillegg så vil man etter sigende i større grad forhindre overpronasjon av fotbladet og innoverkollaps av knærne.

Har du noen tanker rundt dette? Eventuelt, hva er argumentene for å vende fotbladet utover i stedet for å la dem peke fremover?

Tanken bak å vende fotbladene utover er for å få knærne utover. Knærne skal presses ut med begge teknikker. Ved å ta fotbladene utover, så kan knærne gå utover i samme retning som fotbladene og det blir ikke noe vridningskrefter på knærne.

Jeg har ikke noe mer teoretisk bak det enn at kneet er mest stabil når lårbeinet er på linje med fotbladet. Det er bare å teste på bakken nå, med tærne rett frem og vri kneet utover mens du står oppreist. Jeg kjenner i alle fall at det ikke er behagelig.

Knærne ut er vi alle enig om i alle fall, og jeg mener at det er lettere og bedre å få til med tærne utover.

Når det gjelder dette med å utnytte dreiemomentet i hoften, så synes jeg det bare høres ut som "fancy talk" for noe så enkelt som å utnytte musklene på innsiden og utsiden av låret. Disse musklene blir utnyttet helt fint ved tærne-utover-teknikken.

Det er viktig å huske på at knærne skal presses ut med begge teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video av dagens teknikkøkt.( Løfter her 40kg)

Har forsøkt å :

  • ha 20grader ut på tåspissen
  • ca skulderbredde avstand med føtter
  • testet lowbargrep (funket dårlig)
  • gå dypt
  • se frem/litt ned
  • kurert VVS . heeh

jeg merket at jeg ikke fikk til ¨å ha håndleddene paralelt med underarm ved lowbargrep. det kommer en liten "knekk" i håndleddet slik at vekten belastes der. Derfor ser dere i videoen at jeg holder mere ala highbar. Noen tips på å fikse dette?

Gjorde flere forsøk på lowbargrep, og hadde stanga godt ned på ryggen, men håndleddet er for stivt til å være rett...er det OK slik jeg har grepet nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her var en vakker bøy. Bra jobbet. :)

Post gjerne neste gang du kjører tungt, det kan hende det blir noe småpirk da.

Husk å presse knær skikkelig ut neste gang du kjører tungt.

Hvis du vil fortsette med lowbar, så kan det være lurt å ta litt bredere grep enn du har nå, da bør du klare å holde håndleddene rette. Etter hvert kan du jobbe deg innover til et smalere grep, men det ser egentlig ut som du holder litt smalt for den type grep uansett. Selv holder jeg ca. 3 cm på innsiden fra markering, jenter jeg trener med holder ca. 3-10 cm fra markering med lillefingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...