Gå til innhold

Forstått riktig? - basalforbrenning o.l.


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om jeg har forstått ting riktig her. Når det kommer til tall blir jeg helt neandertaler, så jeg må ha det inn med tskje.

Jente. 24 år, 167 cm høy, og 74 kg.

Har hittil trent styrke- fullkropp- tre ganger i uka, samt morgencardio 5 dager i uka (20 minutter sirkel).

I tillegg går jeg jo tur med bikkja, men har ellers en stillesittende hverdag (sånn bortsatt fra at jeg må løpe etter minstejenta annenhvert minutt, da ;))

Har brukt fitnessbloggen sin kaolrikalkulator, og får opp at min basalforbrenning er 1503 kcal.

Når jeg setter det på moderat aktiv blir estimert energiforbruk 2330 kcal.

Vil det da si at det er riktig å ligge på ca 1800 kalorier for vektnedgang?

Eller har jeg gått glipp av noe vesentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2330 kcal er det kcalnivået du må ligge på for å vedlikedholde den vekten du har nå. 1503 kcal er det kroppen din trenger om du hadde vært i 0 aktivitet hele dagen. For vektnedgang så er det alt under 2330 kcal som gjelder, så her kan du begynnte med å kutte bare et par hundre kcal og begynne på f.eks 2100 kcal om dagen.

Det er lurt å ikke kutte for mye med en gang, men heller ta det gradvis etterhvert som vektnedgangen stopper opp. Da slipper du at vektnedgangen plutselig stopper opp selv om du bare spiser 1500 kcal.

Du kan og ha et litt lavere inntak de dagene du ikke trener. F.eks 1900 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2330 kcal er det kcalnivået du må ligge på for å vedlikedholde den vekten du har nå. 1503 kcal er det kroppen din trenger om du hadde vært i 0 aktivitet hele dagen. For vektnedgang så er det alt under 2330 kcal som gjelder, så her kan du begynnte med å kutte bare et par hundre kcal og begynne på f.eks 2100 kcal om dagen.

Det er lurt å ikke kutte for mye med en gang, men heller ta det gradvis etterhvert som vektnedgangen stopper opp. Da slipper du at vektnedgangen plutselig stopper opp selv om du bare spiser 1500 kcal.

Du kan og ha et litt lavere inntak de dagene du ikke trener. F.eks 1900 kcal.

Kanskje lurere å starte litt forsiktigere en 1800 :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat jobba meg OPP til å få i meg ca 1800 kalorier, etter å ha ligget på 12-1300 kalorier altfor lenge.

Gikk på en smell, og fokuserte på å spise mer, siden jeg skjønte det var der det lå..

Det er lett å stappe i seg mange tusen kalorier når man spiser godis og drikker brus og alkohol, men da jeg kuttet utslitte ting ble det litt verre å komme seg opp..

Men nå har jeg altså knekket koden, og ligger på 1800 kcal sånn circus. Kroppen føles bra, og energinivået er på topp. Så siden jeg da har klart å forstå noe på egenhånd(hehe) så tenker jeg at jeg holder meg på dette nivået :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen oppskrift, egentlig... Jeg kutta ut alt av magerprodukt, og hvis jeg har en dag hvor jeg ser at nivået er lavt lager jeg meg rett og slett noe med masse ost. Toast eller noe sånt... Eller jeg drikker noe med en del kalorier, f.eks. Juice, siden jeg ikke tåler melk.

Så spiser jeg etter periodisk faste, for da slipper jeg å spise så mange ganger om dagen, men jeg skjønner at for andre kan det være enklere å bare spise oftere...

Jeg prøver å ikke tenke noe særlig på makroer akkurat nå, det får heller komme når jeg har blitt litt stabil.

Jeg har gått sakte men sikkert oppover, uten at jeg har tenkt over at jeg har lagt til så og så mye, om du skjønner.. Forrige måned lå jeg på 1500 kcal og var så stolt som en hane :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...