Gå til innhold

Næringsråd søkes


Tarzan

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp av nesten hver og en av dere til denne :)

Det skal sies at jeg er velsignet med en dårlig fordøyelse, og søker derfor råd om mat som glir lett gjennom systemet.

Jeg tåler trolig ikke melk og gluten, og avventer derfor time til gastroskopi^^

Dette plager meg fordi at jeg ser oftest ut som en høygravid kvinne på grunn av nedsatt funksjon i systemet. hadde det ikke vært for dette så hadde jeg gitt balla i å kjempe for en bedre hverdag.

Brød inngår ikke i min kost, og melk likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er du som meg :thumbsup: Kjedelig, men jeg begynner dagen med multivitaminer, 1ss linfrøolje og glutenfrie knekkebrød. Etterpå blir det kylling, grønnsaker, ris osv til middag. Kvelds er igrunnen alt mulig... Blir fort vant til å ikke ha brødmat i kosten. Hva liker du å spise da? Og hva føler du at du mangler i kosten?

Er vanlig å ikke tåle melk i begynnelsen hvis du ikke tåler gluten (ble jeg fortalt..). Men dette skal visst komme seg etterhvert. Dårlig forklart, men står mer på nettet hvis du googler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan ha manglet i mitt kosthold er fiber, derfor har jeg nå gått fra fire egg om morgenen til tre knekkebrød (Fiber balance)

endringen er gjort denne uken, så det er litt tidlig å si om det virker.

Jeg føler at mitt kosthold er forferdelig ustrukturert, det er sannelig ikke enkelt å få nok av det nødvendige:confused:

Hvorfor linfrøolje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<--- Enda en med mageproblemer :cool: Forferdelig hvor ødeleggende mageproblemer er! Jeg påvirkes både fysisk og psykisk, det er smertefullt og man føler seg ikke akkurat veldig bra når det ser ut som man venter barn når faktum er at det bare er luft :thumbsdown:

Du sier du ikke tåler melk eller gluten, og det er litt av en utfordring. Men, det finnes faktisk mye som ikke inneholder verken gluten eller melk. Jeg skal se om jeg finner noen gode oppskrifter, men det er kanskje greit å vite hva du liker. Hva foretrakk du å spise før du fikk mageproblemene: brød, yoghurt, middagsmat, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mega-3! Jeg spiser ikke fisk. Og... Jeg syns egentlig alle trenger litt ekstra fettsyrer.. :D Og viktig nå på vinteren med litt ekstra også..

Hvorfor ikke spise fire egg sammen med knekkebrødene? Eggerøre/omelett. Det er jo kanongodt, og da får du i både pose og sekk.. Nam nam.. Du får prøve å sette opp noe for å skaffe litt struktur, hvis du savner det!

f.eks:

frokost: fire egg + fiberknekkebrød

lunsj: mager ost/skinke/kalkunpålegg ett eller annet kjøtt og knekkebrød eller salat, cottage cheese... ja.. alt mulig!

middag: kylling, ris, masse grønnsaker og annet nam.. eller fisk. En eller annen dyrekilde hehe

kvelds: ??

Og som Lily spør, hva spiste du før allergien? Hva liker du av mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler heller ikke det du nevner..men klarer å finne ting jeg kan spise..hm, skal tenke litt over hva jeg faktisk spiser, så kan jeg komme tilbake med forslag :)

Men du tåler ikke melk, er det da laktose i alle melkeprodukter eller kun melk? Kan du ha ost, cottage cheese, kesam, rømme ++?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi snakker kosttilskudd, så vet jeg at glutamin kan hjelpe. Gutamin er den aminosyren det finnes mest av i tarmene. Mangler den, kan det gi store mageproblemer. Trenger ikke fortelle så mye om det egentlig, for det meste står her. Anbefaler å prøve, da i l-glutamin form, dvs hydrolysert glutamin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, tester ut vi-siblin nå (den smaker det dere tror) :meh:

Jeg har i det siste hatt smør og brunost som eneste melkeprodukt i kosten, salaten og eggene er kuttet ut, det ga også for lite energi for meg i min jobb.

Før jeg begynte å bry meg om helsa var jeg glad i det aller meste som er klassisk norsk, det være seg

Kjøttkaker, soddsuppe, tomatsuppe, spaghetti, gryterett, graut, brødskive med allverdens forskjellig pålegg.

Har vært veldig lite kreativ, siden jeg ikke kjenner til så mange alternativer og aldri før har hatt interessen.

Fant en del interessante tips her etter en runde på google

Stomach discomfort is when the abdomen feels full and tight, even when you have not just eaten. It most often occurs in the small intestine rather than the stomach, as most people believe. And the most common cause is irregular digestion that produces gas at a higher rate than normal.

Common causes of intestinal gas that extends the abdomen include:

*Poor elimination* Eating too fast

* Air swallowing (a nervous habit)

*Overeating

*Intolerance to dairy products

*Certain food intolerances

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, tester ut vi-siblin nå (den smaker det dere tror) :meh:

Jeg har i det siste hatt smør og brunost som eneste melkeprodukt i kosten, salaten og eggene er kuttet ut, det ga også for lite energi for meg i min jobb.

Før jeg begynte å bry meg om helsa var jeg glad i det aller meste som er klassisk norsk, det være seg

Kjøttkaker, soddsuppe, tomatsuppe, spaghetti, gryterett, graut, brødskive med allverdens forskjellig pålegg.

Har vært veldig lite kreativ, siden jeg ikke kjenner til så mange alternativer og aldri før har hatt interessen.

Fant en del interessante tips her etter en runde på google

Du får se det positive i det, selv om det kanskje ikke er så lett. Når en får en "diagnose"/intolerane, tvinges man nesten automatisk til å bli mer kreativ. Da oppdager man at det faktisk finnes så enormt mye god mat - ja faktisk noe som er bedre en sodd! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes masse fine ting du kan lage med mandelmel, bakepro, cocosmel og lignende..:) finnes også glutenfrie havregryn du kan lage mye rart med:)

kristine weber lager mye sunn og energirik mat uten gluten www.kriweb.no (proteinlefsene hennes er min favoritt! oppskriften kan brukes til alt! lefser med pålegg, pizzabunn, torlilla, pannekaker og div.. mye bra:)

sjekk også ut bloggen til isabella som også har glutenallergi www.myrevolution.no/isabella

Når det gjelder glutenfri pasta og lignende, burde du styre unna, for er lite bra næring i sånt. Bruk heller risnudler og lignende.. ris er faktisk også veldig godt i salat.

og hvis du er like pysete som meg, så be om beroligende når du tar gastro...^^ ikke spess gøy det der, men det er unnagjort veldig fort. Lykke til med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, tester ut vi-siblin nå (den smaker det dere tror) :meh:

Jeg har i det siste hatt smør og brunost som eneste melkeprodukt i kosten, salaten og eggene er kuttet ut, det ga også for lite energi for meg i min jobb.

Før jeg begynte å bry meg om helsa var jeg glad i det aller meste som er klassisk norsk, det være seg

Kjøttkaker, soddsuppe, tomatsuppe, spaghetti, gryterett, graut, brødskive med allverdens forskjellig pålegg.

Har vært veldig lite kreativ, siden jeg ikke kjenner til så mange alternativer og aldri før har hatt interessen.

Fant en del interessante tips her etter en runde på google

Har selv også haugevis med intoleranser og har hatt mageproblemer lenge :/ Prøver å finne ut nå hva som hjelper, og for min del har det i vært fall hjulpet å spise MINDRE fiber. Laktose reagerer jeg også veldig på, det er kanskje det du mener når du sier du ikke tåler melk? Gluten og laktoseintoleranse hører jo dessverre gjerne sammen. Isåfall; vær obs på at brunost inneholder veeldig mye laktose i forhold til andre melkeprodukter. Brunost inneholder rundt 40 g laktose per 100 g produkt, mens de fleste andre melkeprodukter ligger under 5 g per 100 g :S

For meg hjelper det å spise så rent og naturlig som mulig, altså mye kjøtt og grønnsaker, og lite hel- og halv-fabrikata. Til frokost blir det oftest havregrøt av glutenfrie havregryn, og jeg liker også å lage mine egne knekkebrød. Proteinshake er jo også fint om du sliter med å få i deg nok energi. Om du tåler melkeprotein er vel myseproteinpulver av isolat det beste, siden det ikke inneholder laktose. Ellers finnes det jo soya- eller erteproteinpulver om du tåler det. Selv bruker jeg et proteinpulver av ris, da jeg verken tåler melk, laktose, egg, soya eller erter >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...