Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Har tatt et lite dykk ned i koffeinens verden. Kaffe inneholder vanligvis 40-80 mg koffein pr desiliter Den maksimale fysiologiske effekten av koffein inntreffer først en time etter inntak Et høyt koffeininntak defineres som et inntak høyere enn 750 mg pr døgn. Dette tilsvarer mer enn 6 store kopper kaffe pr døgn. Normalt forbruk hos en vanlig kaffedrikker ligger mellom 300-400 mg daglig KICK SPEED EVOLUTION (EXTRA STRONG) inneholder blandt annet 445mg kaffein pr kapsel . Kjøpte meg en boks på Kost 1. Jeg får ikke tid til å drikke 3-4 kopper kaffe før treningen. (Koffeintabletter Kick Speed Evolution 80 kapsler - Alt innen kosttilskudd! ) Gjennomsnittsinntaket av koffein i USA er 225 mg / døgn. Slike koffeindoser gir skjerpet oppmerksomhet, økt velbefinnende, økt energi og økt fysisk utholdenhet. koffein-inntak hos en godt trent person som vanligvis drikker kaffe, kan forbedre tid til utmattelse , når arbeidsintensiteten foregår på et submaksimalt nivå(60-80% av VO2-max) jeg har plukket ut det viktigste fra en medisinsk oppgave hvor kildene er solide. oppgaven tar for seg noen gamle forsøk som Redbull gjorde på 80 tallet i henhold til koffein .De som har skrevet oppgaven gjør noen nye målinger og forsøk knytta til utholdenhet etc, i forhold til inntak av koffein og virkningen av dette. Endringene er ikke signifikante blant annet pga koffein inntaket er ikke høyt nok. Slik som det heller ikke er i energidrikkene , Det er for lite koffein til at det har utslagsgivende virkning. Så da har jeg valgt å kjøre det opp med å ta kick speed henholdvsvis 1 tie før trening, og 2 -3 kopper kaffe gjennom dagen . Må ha morgenkaffen etc. Dette skal ikke være noe reklame for et spesifikt merke eller supplement, men jeg har ikke funnet noe som har ett innhold av koffein som er så høyt og som selges i Norge. Det er heller ikke et veldig overdrevet innhold , men har høyt nok innhold til at det er verdt å teste det ut i forhold til at det kan ha en utslagsgivende effekt på treningen. kickspeed inneholder : - Guarana-extract - Caffeine - Taurine - Ginseng extract Her kan man lese en prosjektoppgave i medisin som handler om koffein. Oppgave : https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28924/ProsjektBergland.pdf?sequence=1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Indiska Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Dette skal ikke være noe reklame for et spesifikt merke eller supplement... Der feilet du. LeanderL 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danisan Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Så har vi spørsmålet på hvorfor vi skal innta noe som inneholder taurine, ginseng og guarana. Er det holdepunkter at dette vil gi en forberedt effekt? En i min klasse skrev sin bachelor-oppgave om koffein og prestasjonfremmende effekt og det er svært lite forskning på effekten av koffein og styrketrening. Jeg mener å huske at hun nevnte at det var en annen som også skrev en oppgave om dette, det var kanskje deg? Det er til og med noen animalske data på at koffein i forhold til muskelvekst kan ha en "negativ" effekt i den forstand at den kan bidra til å beskytte musklene og fremskyve utskillelsen av metabolitter etc. Det er også verdt å ta med at kroppen kan ha en utrolig adaptasjon til koffein og å innta det i store doser vil også gjøre effekten merkbart mindre. Det ser ut til å være en enighet at det ikke er en dose-respons effekt på koffein og da kan det ikke argumenteres for at å øke inntaket i vannvittige mengder vil gi en enda bedre effekt. Nå har jeg ikke lest oppgaven din men det er i tråd med at maksimal effekt ser man til å oppnå 1 time etter inntak. Noen av de studiene som har vist dette viser også at inntak på morgen hadde en prestasjonøkende effekt langt senere på dagen. Men her kan man spekulere hva denne effekten kom ifra da tilskudd av koffein er vanskelig å måle/isolere. Hvor kommer effekten ifra? Hvor stor er den individuelle responsen? Men dette går jeg ut ifra at du har diskutert i oppgaven din. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Der feilet du. mulig det, men i og med jeg skal teste det ut og det var dette jeg fant med mest koffein pr kapsel -som er innenfor rimelighetens grenser , ble det dette merket . Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jallajalla Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 mulig det, men i og med jeg skal teste det ut og det var dette jeg fant med mest koffein pr kapsel -som er innenfor rimelighetens grenser , ble det dette merket . 415 mg koffein i en kapsel? Du er klar over at man betegner et inntak på over 400mg i en dose som toxisk? Caffeine overdose can result in a state of central nervous system over-stimulation called caffeine intoxication (DSM-IV 305.90),.[46] This syndrome typically occurs only after ingestion of large amounts of caffeine, well over the amounts found in typical caffeinated beverages and caffeine tablets (e.g. more than 400–500 mg per at a time). The symptoms of caffeine intoxication are comparable to the symptoms of overdoses of other stimulants: they may include restlessness, fidgeting, anxiety, excitement, insomnia, flushing of the face, increased urination, gastrointestinal disturbance, muscle twitching, a rambling flow of thought and speech, irritability, irregular or rapid heart beat, and psychomotor agitation.[66] In cases of much larger overdoses, mania, depression, lapses in judgment, disorientation, disinhibition, delusions, hallucinations, or psychosis may occur, and rhabdomyolysis (breakdown of skeletal muscle tissue) can be provoked.[67][68] ^ "Caffeine overdose". MedlinePlus. 2006-04-04. Retrieved 2009-08-03.^ a b Verkhratsky A (January 2005). "Physiology and pathophysiology of the calcium store in the endoplasmic reticulum of neurons". Physiol. Rev. 85 (1): 201–79. doi:10.1152/physrev.00004.2004. PMID 15618481. Liberaleren 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Så har vi spørsmålet på hvorfor vi skal innta noe som inneholder taurine, ginseng og guarana. Er det holdepunkter at dette vil gi en forberedt effekt? En i min klasse skrev også sin bachelor-oppgave om koffein og prestasjonfremmende effekt og det er svært lite forskning på effekten av koffein og styrketrening. Jeg mener å huske at hun nevnte at det var en annen som også skrev en oppgave om dette, det var kanskje deg? Det er til og med noen animalske data på at koffein i forhold til muskelvekst kan ha en "negativ" effekt i den forstand at den kan bidra til å beskytte musklene og fremskyve utskillelsen av metabolitter etc. Det er også verdt å ta med at kroppen kan ha en utrolig adaptasjon til koffein og å innta det i store doser vil også gjøre effekten merkbart mindre. Det ser ut til å være en enighet at det ikke er en dose-respons effekt på koffein og da kan det ikke argumenteres for at å øke inntaket i vannvittige mengder vil gi en enda bedre effekt. Nå har jeg ikke lest oppgaven din men det er i tråd med at maksimal effekt ser man til å oppnå 1 time etter inntak. Noen av de studiene som har vist dette viser også at inntak på morgen hadde en prestasjonøkende effekt langt senere på dagen. Men her kan man spekulere hva denne effekten kom ifra da tilskudd av koffein er vanskelig å måle/isolere. Hvor kommer effekten ifra? Hvor stor er den individuelle responsen? Men dette går jeg ut ifra at du har diskutert i oppgaven din. Jeg har ikke skrevet den bachelor oppgaven, men sjekket bare opp kildene. Har selv 4 år med idrettsfag fra universitet så jeg føler jeg har litt kunnskap. men som du sier - det er lite forskning som er gjort og få resultater og vise til dessverre. innen ernæring og helse kan man diskutere til mann blir grønn og det beste må vel være og basere seg på profesjonelle kilder og gjøre seg opp egne erfaringer. Jeg mener jo så klart ikke at man skal innta noen sinnssyke mengder med koffein, men når jeg har sittet på treningstudioet og lest avisen og drukket 3-4 kopper kaffe før trening føler jeg at jeg presterer bedre og at det har utslag på det totale forbruket av kalorien på en økt. Dette blir jo så klart en subjektiv vurdering fra min side basert på pulsmålinger og at jeg jevnt over trener med samme intensitet. Det er så mange faktorer som spiller inn som intensitet ,hva man trener, psykologiske faktorer, dags formen ,placebo effekten av at man forventer å våkne opp etc. Det blir umulig å konstatere noe som helst uten en omfattende undersøkelse med for eks 1000 personer. Kunne vært en ide til en Master oppgave. – Det er store individuelle forskjeller på hva vi tåler, så det går ikke an å sette noen absolutte tall, opplyser ernæringsfysiolog og seniorforsker på Nasjonalt folkehelseinstitutt, Helle Margrete Meltzer. Hun forteller at hvor mye koffein man tåler er en tilvenningssak. Dette vil etter hvert stabilisere seg, og man får et individuelt toleransenivå Taurin er jo en organisk syre som dannes fra aminosyrer spiller inn på dannelse av gallesom igjen har betydning for opptak av fett i tynntarmen . Ginseng har jo blitt brukt i mange tusen år blant annet for å øke utholdenheten, konsentrasjonsevnen og motstanden mot stress. Guarana er jo en urte som også inneholder koffein. så blandingen av disse skal vel gi en forbedret effekt , men man kan jo ikke stikke under en stol at ofte skaper jo leverandøren av slike produkter også behovet. koffein har jo en sentralstimulerende effekt uansett og virkningen kan være individuell. Så det er umulig og si noe konkret om den totale effekten det vil ha for prestasjonen. Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve en 1 måned med disse tablettene siden jeg ikke har tid til 4 kopper kaffe før trening. Så vil tiden vise om de har noen positiv effekt på treningsøktene mine. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VegarL Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Som sakt..Varierer så utrolig fra person til person det med koffein og hvordan en blir påvirka av det. Selv så reagerer jeg ikke på 1gr en gang..Bortsett fra at det fungerer vanndrivende da. Andre får ikke sove når de tar seg en redbull på kvelden.. Sistnevnte burde kanskje revurdere hvor mye koffein de ska ha i seg kontra hva andre bruker å ta. Hawk P 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 415 mg koffein i en kapsel? Du er klar over at man betegner et inntak på over 400mg i en dose som toxisk? Caffeine overdose can result in a state of central nervous system over-stimulation called caffeine intoxication (DSM-IV 305.90),.[46] This syndrome typically occurs only after ingestion of large amounts of caffeine, well over the amounts found in typical caffeinated beverages and caffeine tablets (e.g. more than 400–500 mg per at a time). The symptoms of caffeine intoxication are comparable to the symptoms of overdoses of other stimulants: they may include restlessness, fidgeting, anxiety, excitement, insomnia, flushing of the face, increased urination, gastrointestinal disturbance, muscle twitching, a rambling flow of thought and speech, irritability, irregular or rapid heart beat, and psychomotor agitation.[66] In cases of much larger overdoses, mania, depression, lapses in judgment, disorientation, disinhibition, delusions, hallucinations, or psychosis may occur, and rhabdomyolysis (breakdown of skeletal muscle tissue) can be provoked.[67][68] ^ "Caffeine overdose". MedlinePlus. 2006-04-04. Retrieved 2009-08-03.^ a b Verkhratsky A (January 2005). "Physiology and pathophysiology of the calcium store in the endoplasmic reticulum of neurons". Physiol. Rev. 85 (1): 201–79. doi:10.1152/physrev.00004.2004. PMID 15618481. Toleransen for koffein varierer fra person til person. Men jeg ser hva du sier med noen kan oppleve symptomer som kvalme, hjertebank, hodepine, rastløshet, nervøsitet og muskelskjelvinger når de inntar koffein. men jeg kan kun gå ut i fra min egen kropp, og jeg kjenner at kroppen blir mer "gira" kall det gjerne rastløs, men da får jeg utløp for dette gjennom trenings økten og blir mer "trigga" ut i fra dette. Ville ikke inntatt så store mengder hvis det ikke var sett opp i forhold til trening. Msk87 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jallajalla Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Toleransen for koffein varierer fra person til person. Men jeg ser hva du sier med noen kan oppleve symptomer som kvalme, hjertebank, hodepine, rastløshet, nervøsitet og muskelskjelvinger når de inntar koffein. men jeg kan kun gå ut i fra min egen kropp, og jeg kjenner at kroppen blir mer "gira" kall det gjerne rastløs, men da får jeg utløp for dette gjennom trenings økten og blir mer "trigga" ut i fra dette. Ville ikke inntatt så store mengder hvis det ikke var sett opp i forhold til trening. Det er jo avhengig av om du har bygget deg opp en toleranse eller ei - sånn er det med alle stimulanter. Tar du amfetamin over en lengre periode vil du også merke mindre og mindre etterhvert, og dermed måtte øke dosene for å få merkbar effekt. Det betyr dog ikke at det er bra for kroppen å innta disse dosene. Ville ikke inntatt så store mengder på en gang uansett, men det er jo sett fra et biokjemisk perspektiv og ikke fra et idrettsvitenskapelig... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg ser poenget ditt fra et biokjemisk perspektiv. Så velger jeg å teste det ut fra et idrettvitenskapelig perspektiv. Blir man dårlig er det jo bare å kutte det ut. Msk87 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lloyd Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg er enig med Camilla her for det meste, og ville heller ikke tatt en koffeinpille som inneholder over 400g koffein på én gang. Er ganske mye, men den overdoseringsteksten er litt misvisende, da jeg ville ha forholdt meg til LD50-dosen fremfor "intoxication"-punktet som nevner 400-500mg. Det jeg derimot lurer på er hvordan dette ikke er klassifisert som et legemiddel da grensen går på 300mg: Klassifisering av koffeinholdige produkter - Legemiddelverket Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danisan Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg har ikke skrevet den bachelor oppgaven, men sjekket bare opp kildene. innen ernæring og helse kan man diskutere til mann blir grønn og det beste må vel være og basere seg på profesjonelle kilder og gjøre seg opp egne erfaringer. Det er jo akkurat det, men hva definerer du som profesjonelle kilder. Har du spurt forfatteren av den oppgaven hva han konkluderte med? Har han diskutert styrker og svakheter? Har du tolket resultatene annerledes? Egne erfaringer er anekdotisk og kan ikke si noe som helst. Du nevner ved første post at dette kommer fra "solide kilder" så mine tilleggspørsmål under ønsker jeg utdypelser/kildereferinger til. Nå kunne jeg snakket mer om biokjemien men Camilla har allerede utdypet det jeg ønsker å si. Du velger som du selv sier å se det fra et idrett point of view og ikke molekylært. Her skal man være forsiktig med åssen man konkluderer, spesielt om man vil ha det til sitt eget favør. Jeg tok nå en nærmere titt på hva du linket til og selv forfatterne er enige med at å måle en reel effekt av koffein er vanskelig siden de molekylære prinsippene bak hvordan koffein fungerer er per dags dato enda ikke helt forstått. Supplementering av koffein er vanskelig å studere grunnet vanskeligheten å isolere/måle alle forskjellige effekter som kan komme fra koffein. Og som diskutert her: De utrolige potensielle variasjonene på respons. Til og med Olympiatoppen som har som målsetning å ta mest mulig medaljer er konservative rundt dette, og det er ikke uten grunn. NIH har nylig (15 April) publisert en studie om koffein i forhold til langrenn hvor man konkluderte med ”En prestasjonsøking på 4 prosent etter å ha inntatt 6ml/kg koffein Studien har selvsagt høstet en del kritikk i forhold til det individuelle toleransenivået og åssen signaler dette kan gi til befolkningen. Jeg spurte istad og siterer meg selv : Så har vi spørsmålet på hvorfor vi skal innta noe som inneholder taurine, ginseng og guarana. Er det holdepunkter at dette vil gi en forberedt effekt? hvorav du svarer Taurin er jo en organisk syre som dannes fra aminosyrer spiller inn på dannelse av gallesom igjen har betydning for opptak av fett i tynntarmen . At du så og si siterer norsk wikipedia svarer ikke på spørsmålet mitt når jeg spør hva er taurins rolle i forhold til en mulig ergogen effekt. Da er det stadfestet at dette er en AS som inngår i metabolismen i galle. Hva er effekten av taurine isolert? Har det en effekt alene? Acute Ingestion of Sugar-free Red Bull E... [J Strength Cond Res. 2012] - PubMed - NCBI Do the non-caffeine ingredients of energ... [J Strength Cond Res. 2012] - PubMed - NCBI Ginseng har jo blitt brukt i mange tusen år blant annet for å øke utholdenheten, konsentrasjonsevnen og motstanden mot stress. Guarana er jo en urte som også inneholder koffein. så blandingen av disse skal vel gi en forbedret effekt Slik du selv nevner, kan og det stopper der. At ginseng muligens har blitt brukt i flere 1000 sier ingenting. Det blir det samme som å si at proteiner har blitt brukt i mange tusen år for å bygge muskler. Det er nok eksempel hvor man over flere generasjoner har brukt "Gjenstand X" da denne ble trodd til å ha "Effekt X" Kausalitet behøver ikke å bety at det er en korrelasjon. Hvor er den store dokumentasjonen for at ginseng kan øke utholdenheten, konsentrasjonsevnen og motstand mot stress? Er det i tilfelle nok dato for å konkludere med denne påstanden sikkert? At Guarana er en urte som inneholder koffein er fair enough, men hvorfor skal dette bli brukt som et salgsargument? Det er jo effekten av koffein vi er ute etter, er det ikke? Det blir konkludert nå nylig at det trengs mer forskning før man kan konkludere med noe som helst (synergi-effekt av flere substanser/urter) Det har blitt påvist gode effekter i noen dyremodeller, men her er det noe tvetydig da andre har rapportert en negativ effekt i dyremodeller når doseringen har økt. Herbs in exercise and sports. [J Physiol Anthropol. 2012] - PubMed - NCBI Se f.eks på proteintilskudd og da BCAA hvor påstanden ofte er at denne har en ergogen effekt. Litteraturen her er alt annen enn homogent. Men om vi f.eks tar koffein eller kreatin så er det høy nok evidensgrad til at dette har en nok dokumentert effekt til at effekten har en prestasjonsfremmende effekt. Selvsagt kan det i fremtiden endre seg og det kan komme opp substanser som viser seg å ha en positiv effekt ved tilskudd. Men det er det ikke per dags dato. Jeg vil understreke at dette er på ingen måte en forsøk på å neglisjere hva du har gjort og jeg synes det er flott at du har en interesse av dette. Men jeg håper at du forstår at innenfor idrettsernæring er det veldig strenge kriterier det gjelder når det kommer til påstander. Om du vil så kan jeg gi deg mailen til personen i min klasse som også skrev sin bacheloroppgave om koffein. Hun konkluderte annerledes og advarte mot såpass store doser enn hva blant annet du gjør. For øvrig har hun 2 bachelor-grader ; En i idrettvitenskap fra NIH og en i ernæringsfysiologi. Vegard L og jallajalla 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jallajalla Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg er enig med Camilla her for det meste, og ville heller ikke tatt en koffeinpille som inneholder over 400g koffein på én gang. Er ganske mye, men den overdoseringsteksten er litt misvisende, da jeg ville ha forholdt meg til LD50-dosen fremfor "intoxication"-punktet som nevner 400-500mg. Jeg var i USA i fjor sommer og der kjøpte vi koffeinpiller. Min venninne, som aldri har drukket en kopp kaffe, tok 400 mg koffein. Hun hadde ikke drukket noe alkohol, men kastet opp, fikk feber og utlsett, skalv og svettet som en gris. Så for enkelte personer er det nok toksisk nok selv i så "små"mengder. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jallajalla Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg ser poenget ditt fra et biokjemisk perspektiv. Så velger jeg å teste det ut fra et idrettvitenskapelig perspektiv. Blir man dårlig er det jo bare å kutte det ut. Jeg var ironisk. Du kan virkelig ikke analysere biokjemiske prosesser i kroppen fra et idrettsvitenskapelig perspektiv. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 klart det . Jeg sitter på ingen måte med noen fasit , eller svarene . Det er jo det som er så greit med en blogg som dette. Hvor man kan få innspill fra andre oppegående mennesker. sier takk for gode tilbakemeldinger, hadde vært veldig greit om jeg også kunne fått lest Bachelor oppgaven til hun fra klassen din så har jeg enda en oppgave å sammenligne med og se på argumenter for og i mot. vil bare prøve dette selv for å se om det kan ha en positiv effekt eller om kroppen vil reagere negativt. Jeg vil bare si at jeg på ingen måte kommer med en anbefaling til andre i forhold til inntaket av koffein. Da dette vil være individuelt. jeg vil heller komme med en tilbakemelding etter å ha lest enda mer og fått selv kjenne på kroppen hvordan det er. så kan det jo være det funker for meg men ikke for kari eller per. i forhold til det med kilder prøver jeg alltid å være kritisk. men siden du spurte så er det jeg fant av info i første innlegg fra disse kildene : Mye koffein kan gi helseproblemer |Drikke |Matvaregrupper |matportalen.no - Informasjon om mat og helse fra offentlige myndigheter http://snl.no/.sml_artikkel/koffein Kaffe, koffein, fettforbrenning og vektnedgang - Fitnessbloggen Olav Spigset. Farmakologiske effekter av koffein. Tidsskriftet for norske lægeforening 2001; 121: 3080-1 ut Magkos F, Kavouras Caffeine use in sports. Pharmacokinetics in man and cellular machanisms of action. crit.Rev. Food Sci. Nutr. 2005 Kalmar M. The influence of caffeine on voluntary muscle activation med. and Sci. Sports Exer. 2005 Bell D.G. Repeated exercise performance and caffeine ingestion medd. and Sci. in Sports Exercise. 2003 Geiss K. R, Jester I. The effect of a taurine containing drink on performance in 10 endurance athletes amino acids 1997 ; Institute of sports medicine, university of Paleborn, Germany Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg var ironisk. Du kan virkelig ikke analysere biokjemiske prosesser i kroppen fra et idrettsvitenskapelig perspektiv. Jeg har da for all del ikke tenkt å analysere prosessene i kroppen heller. Jeg går for den gode gamle strategien "learning by doing" . Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jallajalla Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg har da for all del ikke tenkt å analysere prosessene i kroppen heller. Jeg går for den gode gamle strategien "learning by doing" . Og det er helt lov - men som nevnt over bør du da være forsiktig med å videreformidle denne kunnskapen du får om deg selv til andre da den gjerne ikke er overførbar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg var i USA i fjor sommer og der kjøpte vi koffeinpiller. Min venninne, som aldri har drukket en kopp kaffe, tok 400 mg koffein. Hun hadde ikke drukket noe alkohol, men kastet opp, fikk feber og utlsett, skalv og svettet som en gris. Så for enkelte personer er det nok toksisk nok selv i så "små"mengder. Så pass ja . Hørtes ikke bra ut i det hele tatt. en ting er vi alle enige om ihvertfall og det er jo at det er veldig individuelt. setter pris på tilbakemeldingene . jallajalla 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Og det er helt lov - men som nevnt over bør du da være forsiktig med å videreformidle denne kunnskapen du får om deg selv til andre da den gjerne ikke er overførbar helt klart , og der må man jo være litt kritiske i forhold til en blogg , men da vil jeg bare fortelle hvordan det har funket for meg. hva jeg har spist ,trent,veier etc sett opp mot inntaket av disse tabletten,og hvis det kan være interessant lesning for noen er jo det gøy. og for all del kan godt hende at det funker dårlig (kroppen reagerer negativt), ingen endring, eller en positiv effekt på treningen. så kan jo folk gjøre opp sine egne konklusjoner på bakgrunn av fagstoff og andres erfaringer sett opp mot sine egne erfaringer. =) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawk P Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg er enig med Camilla her for det meste, og ville heller ikke tatt en koffeinpille som inneholder over 400g koffein på én gang. Er ganske mye, men den overdoseringsteksten er litt misvisende, da jeg ville ha forholdt meg til LD50-dosen fremfor "intoxication"-punktet som nevner 400-500mg. Det jeg derimot lurer på er hvordan dette ikke er klassifisert som et legemiddel da grensen går på 300mg: Klassifisering av koffeinholdige produkter - Legemiddelverket "Legemiddelverket foretar en helhetlig vurdering av produkter der kriterier som blant annet koffeinmengde, produktets form og markedsføring kan være avgjørende for eventuell klassifisering som legemiddel. Døgndose over 300 mg kan tale for at produktet anses som legemiddel. Koffeintabletter er fortsatt klassifisert som legemidler." kan det kanskje da ha noe med at de ikke blir markedsført som koffeintabletter ? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21497-koffein-inntak/#findComment-779867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.