Gå til innhold

Om jeg tar 145 i markløft idag, er det mulig å ta 150 om 16 dager?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Sånn rent teoretisk; tar det ikke ca 1 uke å restituere fra et maksløft i markløft - eller er dette individuelt? Slik at, om det er teknikken det skorter på - så har man mulighet til å prøve en øking hver uke, til det feiler?

Har økt kraftig i mark den siste tiden, og antar det meste av det har med teknikk å gjøre - ikke det at jeg har blitt så brutalt mye sterkere de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn rent teoretisk; tar det ikke ca 1 uke å restituere fra et maksløft i markløft - eller er dette individuelt? Slik at, om det er teknikken det skorter på - så har man mulighet til å prøve en øking hver uke, til det feiler?

Har økt kraftig i mark den siste tiden, og antar det meste av det har med teknikk å gjøre - ikke det at jeg har blitt så brutalt mye sterkere de siste ukene.

Det kommer ann på hvor langt du har kommet. Nybegynnere vil kunne perse i markløft 1 - 2 ganger i uken på programmer som f.eks starting strength (markløft annenhver økt, 3 økter i uken). Avanserte styrkeløftere som løfter 1 rm i konkurranse trenger flere uker på restitusjon etter et maksløft.

Skorter det på teknikken så vil det være bedre å gå ned i vekt og trene teknikk til den sitter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Om du har kjørt tungt over lengre tid er det viktig å forstå at en lett deload periode / taper kan automatisk gi deg 150 i markløft uten at du har trent noe videre for det, gjennom en formtopp / superkompensasjon. Et utmattet nervesystemet har mye å si for utviklingen av kraft. Det er vanlig å ha en lengre fri periode før man skal teste. Det er mange som tar en uke ferie også kommer de tilbake til trening og har ufattelig mye trykk.

Her kan man eksperimentere med forskjellige måter å oppnå superkompensasjon, men noen dagers hvile er definitivt den enkleste. Andre ting kan være å justere volum ned uken før du skal ta 150 slik at du reduserer stress og oppnår høyere grad av restitusjon. Dette kan gjøres veldig komplisert eller veldig enkelt - du kan lese mer i periodization 5th edition av Tudor Bompa. William Kraemer har også mye bra og selvsagt Mel Siff.

Husk at trening er en kontinuerlig balanse mellom stress og restitusjon. Om du har for mye av ene vil du oppnå en ubalanse som vil påvirke negativt. Det er bl.a. derfor ikke-lineær fungerer spesielt bra fordi man balanserer restitusjon og stress (spesielt viktig for de som har lengre innhenting).

Dette kan enkelt vises slik:

T - Lavt volum, høy intensitet

M - Medium volum, medium intensitet

L - Høyt volum, lav intensitet

Dette er satt opp ikke-lineært:

Mandag - Tung bøy, medium mark, lett benk

Onsdag - Tung benk, medium bøy, lett mark

Fredag - Tung mark, medium benk, lett bøy

Dette kan også relateres til Brandon Lilly`s Cube Method om noen er interessert i å sjekke det nærmere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske enig med deg her. Men den definisjonen på at så lenge man kan øke vektene flere ganger i uken så er man nybegynner synes jeg er ganske god. Men om det er smart å trene så ofte med tunge løft når man ikke lenger er 20 åring er en annen sak.

Har selv som mål å klare 150 kg i markløft snart, men da har jeg nesten 3 måneder mellom hvert maksforsøk. Klarte 140 sist gang.

Jeg merker godt at jeg ikke er 20 lenger. Ikke for det, jeg løfter mye mer nå, overall, alle øvelser, enn jeg gjorde den gang. Men restitusjon var et ord jeg ikke behøvde å lære meg den gang. Var jo søren meg aldri sliten. Kunne sykle 8 mil, løfte skrot i 2 timer og jogge 6 timer uten å ha særlig problemer dagen etterpå. Hadde jeg gjort det nå så hadde det ikke vært restitusjon som gjaldt, snarere institusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kjørt tungt over lengre tid er det viktig å forstå at en lett deload periode / taper kan automatisk gi deg 150 i markløft uten at du har trent noe videre for det, gjennom en formtopp / superkompensasjon. Et utmattet nervesystemet har mye å si for utviklingen av kraft. Det er vanlig å ha en lengre fri periode før man skal teste. Det er mange som tar en uke ferie også kommer de tilbake til trening og har ufattelig mye trykk.

Her kan man eksperimentere med forskjellige måter å oppnå superkompensasjon, men noen dagers hvile er definitivt den enkleste. Andre ting kan være å justere volum ned uken før du skal ta 150 slik at du reduserer stress og oppnår høyere grad av restitusjon. Dette kan gjøres veldig komplisert eller veldig enkelt - du kan lese mer i periodization 5th edition av Tudor Bompa. William Kraemer har også mye bra og selvsagt Mel Siff.

Husk at trening er en kontinuerlig balanse mellom stress og restitusjon. Om du har for mye av ene vil du oppnå en ubalanse som vil påvirke negativt. Det er bl.a. derfor ikke-lineær fungerer spesielt bra fordi man balanserer restitusjon og stress (spesielt viktig for de som har lengre innhenting).

Dette kan enkelt vises slik:

T - Lavt volum, høy intensitet

M - Medium volum, medium intensitet

L - Høyt volum, lav intensitet

Dette er satt opp ikke-lineært:

Mandag - Tung bøy, medium mark, lett benk

Onsdag - Tung benk, medium bøy, lett mark

Fredag - Tung mark, medium benk, lett bøy

Bra innlegg.

Jeg følger for øyeblikket et lignende opplegg og har hatt gode økninger i 6 måneder:

Mandag - Medium bøy,medium benk

Onsdag - Lett bøy, tung medium militærpress

Fredag - Tung bøy, tung benk, tung mark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg.

Jeg følger for øyeblikket et lignende opplegg og har hatt gode økninger i 6 måneder:

Mandag - Medium bøy,medium benk

Onsdag - Lett bøy, tung medium militærpress

Fredag - Tung bøy, tung benk, tung mark

Det jeg lurer på, hva spiser du da, som orker å kjøre bøy, mark og benk samme dag? Jeg legger meg så å si rett ut etter en bøyøkt, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt håpløst av folk å fortelle at andre er nybegynnere på grunn av hvor mye de løfter. Jeg kjenner godt utdannede folk, med 5 års utdannelse innen trening og fysiologi og biomekanikk og ernæring, som løfter mindre enn meg, men som er veldig godt gjennomtrente, og har ekstremt mye og god kunnskap om trening. Hvem er mest nybegynner av Cornelius Erlander og Martin Norum? Den som løfter tyngst eller den som er størst? Kommer an på kriteriene. Bodybuilding eller styrke?

Jeg er 44 år, og kommer sannsyligvis til å løfte til jeg dør, så jeg har god tid på meg, ettersom vi blir altfor gamle i min slekt :)

Jeg regner med at det er et stikk til meg.

Min definisjon av en nybegynner: En som kan restituere godt nok på 48-72 timer og være klar til ny treningsøkt med større vekter etter det.

Jeg har fortsatt tro på at det skal være mulig for deg å øke vekten i alle fall to ganger i uken, og da er du med min definisjon også på nybegynnerstadiet. Det kan godt hende at siden du er 44 år, så er restitusjonen litt dårligere, og kanskje trenger du fire dagers restitusjon i stedet for to. Det er ikke meningen å være frekk, det er bare det jeg tror.

Den av Cornelius og Martin som er nybegynner, er den som klarer å øke vektene flere ganger over uken over litt tid. Jeg vil tro at Erlander er nybegynner i den forstand når det gjelder markløft og knebøy.

Det er mulig at folk som har studert og trent en stund fortsatt kan være nybegynnere i den forstand som jeg mener.

Selv vil jeg si jeg ikke lenger var nybegynner i oktober i fjor da jeg stagnerte på Starting Strength og gikk over til ukentlig progresjon. Jeg er nybegynner på så mangt, men på markløft og knebøy, så trenger jeg lenger restitusjon enn 48-72 timer og da er jeg viderekommen fra min egen definisjon.

Når jeg sa at du sannsynligvis er en nybegynner med de vektene du løfter, så er det fordi min begrensede erfaring tilsier at man klarer mer enn det før man er viderekommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på, hva spiser du da, som orker å kjøre bøy, mark og benk samme dag? Jeg legger meg så å si rett ut etter en bøyøkt, for eksempel.

Det er hardt, og jeg ligger i stort overskudd. På dagen spiser jeg veldig mye før trening og drikker mye kaffe.

Men det er "bare" snakk om en ny 5RM, så det er ikke mye volum.

Jeg er dessuten ung (23) og gjør ikke så mye annen fysisk aktivitet.

Ellers så går det en del helmelk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hardt, og jeg ligger i stort overskudd. På dagen spiser jeg veldig mye før trening og drikker mye kaffe.

Men det er "bare" snakk om en ny 5RM, så det er ikke mye volum.

Jeg er dessuten ung (23) og gjør ikke så mye annen fysisk aktivitet.

Ellers så går det en del helmelk:)

Har hørt at det anbefales en del helmelk av... Rippetoe?? Uansett, vet du hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel være en stor forskjell på framgangen mtp på alderen til rodolfo?

Jeg som er 16 vil vel få bedre progresjon det første året enn det rodolfo vil få?

Det har sikkert veldig mye å si med alderen ja.

Lillebroren min (16) hadde denne fremgangen med Starting Strength over 6 måneder:

Bøy 30x3x5->130x3x5

Mark 45x5-> 150x5

Benk 25x3x5->65x3x5

KV 75->94kg

Jeg ville blitt ganske imponert hvis en 44-åring hadde klart det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Har hørt at det anbefales en del helmelk av... Rippetoe?? Uansett, vet du hvorfor?

Av flere grunner, men husk at det anbefales til folk som i utgangspunktet er tynn/liten og sliter med å legge på seg. OG det er anbefalt i lys av å utelukkende bli sterkere. Det fordi helmelka er a) billig, B) kaloririk c) flytende supermix av protein, karbo og fett.

Hvorvidt effekten faktisk er merkbar og ikke bare målbar skal jeg ikke gå inn på, ei heller hvor evt "cut off" verdi vil ligge, er det et punkt der ytterligere fett ikke vil gi yterligere stimuli m.m

Men: Milk ingestion stimulates net muscle pr... [Med Sci Sports Exerc. 2006] - PubMed - NCBI

Korte trekk: Helmelk inneholder alt av det man trenger, for en rimelig penge om vektøkning med tilhørende styrkeøkning er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at det anbefales en del helmelk av... Rippetoe?? Uansett, vet du hvorfor?

Det er for å komme i overskudd på en lett måte. Fordelingen av næringstoffer er veldig bra og det er lett å drikke kaloriene.

En liter gir jo 670 kcal og 33 gram protein.

Utover det så er det vel ingenting mystisk eller spesielt med helmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er et stikk til meg.

Min definisjon av en nybegynner: En som kan restituere godt nok på 48-72 timer og være klar til ny treningsøkt med større vekter etter det.

Jeg har fortsatt tro på at det skal være mulig for deg å øke vekten i alle fall to ganger i uken, og da er du med min definisjon også på nybegynnerstadiet. Det kan godt hende at siden du er 44 år, så er restitusjonen litt dårligere, og kanskje trenger du fire dagers restitusjon i stedet for to. Det er ikke meningen å være frekk, det er bare det jeg tror.

Den av Cornelius og Martin som er nybegynner, er den som klarer å øke vektene flere ganger over uken over litt tid. Jeg vil tro at Erlander er nybegynner i den forstand når det gjelder markløft og knebøy.

Det er mulig at folk som har studert og trent en stund fortsatt kan være nybegynnere i den forstand som jeg mener.

Selv vil jeg si jeg ikke lenger var nybegynner i oktober i fjor da jeg stagnerte på Starting Strength og gikk over til ukentlig progresjon. Jeg er nybegynner på så mangt, men på markløft og knebøy, så trenger jeg lenger restitusjon enn 48-72 timer og da er jeg viderekommen fra min egen definisjon.

Når jeg sa at du sannsynligvis er en nybegynner med de vektene du løfter, så er det fordi min begrensede erfaring tilsier at man klarer mer enn det før man er viderekommen.

Stikk og stikk - jeg er ikke akkurat grinete :) Du har jo forklart hva du mener med nybegynner, og pr den definisjonen så kan man i prinisppet være nybegynner hele livet, om man for eksempel trener 1 gang i uka :)

Og ja, restitusjonen er mye dårligere nå som jeg er 44. Det er en annen verden. Men siden matfokuset mitt nå er 5 ganger bedre og noe jeg tenker på stort sett hver gang jeg putter noe i munnen, så øker jeg raskere og mye mer enn den gang jeg var 15 - 20 år. Jeg startet da jeg fikk hantler i 12 årsgave og sluttet da jeg gikk på videregående. Jeg klarte ALDRI å bøye 1 gang med 90 kilo. DET var å kukerundt, du ville ikke tro det om du hadde sett det :lol: Bena var mer kalvbeint enn det som er mulig når jeg gikk opp, og rumpa kjørte sikksakk - ikke helt etter boka :p

Kjøpte ALLE bøker, og ALLE blader og kopierte den ene programmet etter det ande, gjerne flere samme uka. Fremgang? Nei - men jeg SÅ bøs ut, fordi jeg hadde vel en fettprosent som lå på minussiden. Hva fikk jeg ut av det? Ekstremt med erfaring :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for å komme i overskudd på en lett måte. Fordelingen av næringstoffer er veldig bra og det er lett å drikke kaloriene.

En liter gir jo 670 kcal og 33 gram protein.

Utover det så er det vel ingenting mystisk eller spesielt med helmelk.

Hmmm. Da må jeg tenke på om jeg skal orke å begynne med det der igjen. Takke for info:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert veldig mye å si med alderen ja.

Lillebroren min (16) hadde denne fremgangen med Starting Strength over 6 måneder:

Bøy 30x3x5->130x3x5

Mark 45x5-> 150x5

Benk 25x3x5->65x3x5

KV 75->94kg

Jeg ville blitt ganske imponert hvis en 44-åring hadde klart det samme.

Ikke dårlig til fremgang i familien din for å si det sånn. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvordan går det med markingen for tiden Rodolfo? Jeg har økt 5 kg siden denne tråden startet, slår du meg :)?

Selv har jeg økt 7.5 kg siden tråden startet. Synd det ikke er mark på programmet i dag så jeg kunne sagt 10 kg :p. Men er jo lite å skryte av da økninger går raskt for nybegynnere med små vekter :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...