Gå til innhold

Dine beste sparetips til tiden etter studier

Anbefalte innlegg

Vil påstå jeg er en jævel på å spare (har vel spart 35000 så langt i år og jeg har LAV inntekt). Skriver også noen tjen-penger-tips i samme slengen.

1. Selg ting du ikke bruker på facebook eller finn.no

2. Hvis du liker å gå tur; samle panteflasker når du går (høres helt TÅPELIG ut ja, men vi dro på et femstjerners hotell i syden ifjor kun for penger vi har fått fra å samle flasker når vi har luftet hundene + vært på et par fotballkamper og røsket med oss det som har vært der).

3. Skriv handleliste før du går i butikken og kjøp KUN det du skrev. Gå for first price og x-tra og sånne billigmerker på alt som ikke MÅ være litt kvalitet (dette går over en lav sko - kyllingfilet og karbonadedeig i "dyr" variant er ok).

4. Unngå sentre og å dra til byen (hvis ikke du bor der da) - mye lettere å la vær å kjøpe alt mulig dritt når du kun er i matbutikken. Unngå også parkering som koster penger om du har bil (10 kr her og 20 kr der blir plutselig en del!)

5. Hvis du pleier å kjøpe bursdags og julegaver til folk; Handle når det er januarsalg og andre salg og spar gavene til personen har bursdag/det er jul.

6. Er du flink til noe? Gjør småjobber for folk og sett pengene på sparekonto (f. eks. foto, håndtverk, vasking, plenklipping, selg tegninger etc)

7. Unngå alkohol, nye klær og pjatt til leiligheten eller sånne ting.

8. Spar på kvitteringer fra forskjellige butikker med like matvarer og se hvor de billigste varene er.

9. Lever inn ødelagte kjeler/stekepanner på jernia? eller var det clas ohlson? og få gratis nye (haha, lattis, men fant det akkurat ut idag)

10. Når du skal ha vaskepulver, skyllemiddel, tørkepapir og doruller; EUROPRIS!

11. Ikke få deg hund eller andre dyr.

12. Tenk "trenger jeg dette?" ALLTID - trenger du medisinene du bruker? kosttilskudd du bruker? Alt sånt.

13. Dropp tv. Sparer en del bare på tv-lisens og det meste kan man jo se på pc'n (faktisk billigere å kjøpe prosjektor du kan koble pcen til i lengden)

14. Si til alle du kjenner at du ikke kan ringe, kun motta samtaler. Hehe.

15. Ring rundt til forskjellige telefon/forsikring/strøm-leverandører og få bedre tilbud enn det du har.

16. Om du trenger noe, sjekk finn.no før du kjøper det.

17. Legg av et fast beløp i mnd og sett på høyrentekonto eller BSU.

Og jeg kunne fortsatt i alle evighet...

Fortsetter under...

Er du klar over hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet og å ha bil?

Tror jeg betalte 7000 for forrige bilservice. Over en halv månedslønn for meg :p

Mente det ikke negativt, tvert imot er beundringsverdig å se folk kunne spare. Synes bare at det er trist at vi lever i et så rikt land, men innbyggerne må spare hver krone for å kjøre en gammel Toyota. (No offence Toyota).

Mente det ikke negativt, tvert imot er beundringsverdig å se folk kunne spare. Synes bare at det er trist at vi lever i et så rikt land, men innbyggerne må spare hver krone for å kjøre en gammel Toyota. (No offence Toyota).

Norge er ikke spesielt rikt hvis man ser på resterende oljereserver, fremtidige forpliktelser: pensjoner, sosiale ytelser, innvandringsrelaterte utgifter og infrastrukturforfall og dertilhørende etterslep. Ta deretter med boligboble, aksjeboble, overetablering av næringer som ikke tilfører særskilt verdi til samfunnet, ubærekraftig lønnsutvikling og befolkningsøkning.

Tilbøyeligheten til å forgjelde seg i Norge for å ta del i boligprisvekstgaloppen er ganske stor. Vet ikke om veldig mange som må spinke og spare for å kjøre en gammel Toyota, med mindre de tar mange andre dårlige valg. :)

Norge er ikke spesielt rikt hvis man ser på resterende oljereserver, fremtidige forpliktelser: pensjoner, sosiale ytelser, innvandringsrelaterte utgifter og infrastrukturforfall og dertilhørende etterslep. Ta deretter med boligboble, aksjeboble, overetablering av næringer som ikke tilfører særskilt verdi til samfunnet, ubærekraftig lønnsutvikling og befolkningsøkning.

Tilbøyeligheten til å forgjelde seg i Norge for å ta del i boligprisvekstgaloppen er ganske stor. Vet ikke om veldig mange som må spinke og spare for å kjøre en gammel Toyota, med mindre de tar mange andre dårlige valg. :)

Det finnes mennesker i dette landet som har inntekt på 75-100.000..... De må vel iallefall spare for å kjøre gamle toyotaer. :p

Annonse

Gjest Hanne_

Ikke få unger og bil, ikke drikk ute, bli samboer, da er det meste gjort.

Da jeg gikk på vgs hadde jeg 3500kr måneden etter husleie, som student 4000-5000kr. Ble samboer etter studietiden og hadde plutselig lavere husleie og inntekt på 21500kr i måneden. Var ikke noe problem å spare rundt 8k i måneden eller mer og fremdeles leve veldig godt :) Det handler mest om vaner, å ikke venne seg til å sløse på unødvendig fjas bare fordi man får ekte lønninger.

(Min motivasjon er at hver krone i Norge er verdt mange kroner i utlandet. Men hvis målet er leilighet så gjelder jo ikke det da.)

Å få særs dårlig rente er en god form for sparing?

Okå.

Hvis det eliminerer fullstendig incentivproblematikken, kan man fort gå i pluss (som er så fort det ekstra forbruket i løpet av året som kommer som en følge av fravær av selvkontroll og besittelse av pengene overstiger den tapte renteinntekten.) Det tar ikke lang tid for en del. Men jeg er for øvrig enig i at det finnes lurere måter å gjøre dette på, for eksempel med et umiddelbart trekk inn på en høyrentekonto man ikke kan røre, gitt at man har en økonomisk buffer fra før.-

Altså, det var en del gode tips i den listen der, men det der er jo ikke sparing, det er snylting! :D

Snylting eller ikke - man sparer ihvertfall telefonutgifter. Syns det er legitimt om man er fattig selv og de man snakker i telefonen med er stinn i gryn ;)

Annonse

Hvis det eliminerer fullstendig incentivproblematikken, kan man fort gå i pluss (som er så fort det ekstra forbruket i løpet av året som kommer som en følge av fravær av selvkontroll og besittelse av pengene overstiger den tapte renteinntekten.) Det tar ikke lang tid for en del. Men jeg er for øvrig enig i at det finnes lurere måter å gjøre dette på, for eksempel med et umiddelbart trekk inn på en høyrentekonto man ikke kan røre, gitt at man har en økonomisk buffer fra før.-

Nå fremmer du altfor mange hypotetiske variable. Å betale for mye i skatt er teit, på samme måte som feriepenger, halv forskuddsskatt i desember og pensjonssparing fra arbeidsgivers side er tåpelige konsepter. Klarer man ikke å forvalte egne penger må man ta tak i problemet, ikke spare det til neste vår. :)

Jeg har satt opp et budsjett som går over +5år som viser utviklingen min personlige økonomi vil få med flere forskjellige scenarioer(huskjøp, oppussing, bytte av jobb, nedkortet reisevei, singel, ikke singel, dama får jobb, dama får ikke jobb osv)

Er greit å vite når man kan kjøpe ting, når man kan gjøre oppussinger, om man egentlig har råd til å reise på ferie og hvor dyr ferie man kan ta dersom man vil nå et mål som feks er 3 år frem i tid.

Her er et lite utdrag fra budsjettet mitt.

post-3721-14440942215843_thumb.png

Gjest Slettet

Skummet gjennom, men han tjente ærlig talt 100 000,- kr? Og ikke pengesummen til Ferrarien via Kiwi?

Ulrik har faktisk postet innlegg her på fitnessbloggen... på biltråden eller noe!

Snylting eller ikke - man sparer ihvertfall telefonutgifter. Syns det er legitimt om man er fattig selv og de man snakker i telefonen med er stinn i gryn ;)

Hvis vennene dine synes det også - er det sikkert helt greit. Personlig hadde jeg mye heller hatt lyst å spandere en middag på deg i ny og ne hvis det var litt "skjevt" enn å føle at det foregikk omfordelingspolitikk under telefonsamtalene. Hadde jeg fått forespeilet en sånn løsning ville det i hvert fall blitt Skype 4 evar for min del. Men dine venner osv ^^,

Nå fremmer du altfor mange hypotetiske variable. Å betale for mye i skatt er teit, på samme måte som feriepenger, halv forskuddsskatt i desember og pensjonssparing fra arbeidsgivers side er tåpelige konsepter. Klarer man ikke å forvalte egne penger må man ta tak i problemet, ikke spare det til neste vår. :)

Tja. Det eksisterer "Christmas clubs" i land der slike ordninger ikke eksisterer, der folk er villig til å drive med (rentefri) tvungen sparing nettopp for å komme rundt sine egne incentivproblemer. Det må da bety at det eksisterer en etterspørsel etter slike tjenester? Personlig synes jeg selvfølgelig overbetaling av skatt er helt unødvendig, men det betyr ikke at jeg ikke ser at en del mennesker kan se på dette som den eneste måten å holde oppførselen i sjakk på :p

Hvis vennene dine synes det også - er det sikkert helt greit. Personlig hadde jeg mye heller hatt lyst å spandere en middag på deg i ny og ne hvis det var litt "skjevt" enn å føle at det foregikk omfordelingspolitikk under telefonsamtalene. Hadde jeg fått forespeilet en sånn løsning ville det i hvert fall blitt Skype 4 evar for min del. Men dine venner osv ^^,

Tja. Det eksisterer "Christmas clubs" i land der slike ordninger ikke eksisterer, der folk er villig til å drive med (rentefri) tvungen sparing nettopp for å komme rundt sine egne incentivproblemer. Det må da bety at det eksisterer en etterspørsel etter slike tjenester? Personlig synes jeg selvfølgelig overbetaling av skatt er helt unødvendig, men det betyr ikke at jeg ikke ser at en del mennesker kan se på dette som den eneste måten å holde oppførselen i sjakk på :p

Eh, nå var det ikke sånn at alle sparetipsene er ting jeg gjør selv nødvendigvis. Da jeg var fjortis og hadde kontantkort ble det bare sånn fordi det alltid var tomt, men nå ringer jeg de fleste selv. Mamma har sånn 2000 gratis ringeminutter i mnd, så hun ringer meg alltid opp igjen siden jeg ikke har det, og min far får betalt telefonen av jobben og samme gjelder min samboer. Når det gjelder venner er det mest skype, sms (gratis sms på abonnementet) og facebookchat det går i. Men for de som snakker mye i tlf og tjener mindre enn vennene sine syns JEG det er rettferdig nok at de som har enten billigst abonnement eller størst inntekt kan ringe oftest ihvertfall. Men aller mest var det ment som en litt humoristisk greie. Regner med folk er ærlige med de de kjenner såpass godt at de snakker mye i tlf med at de vet hvordan det står til økonomisk - og da tar de kanskje hensyn også? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...