Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg leser om hva som er normal fettprosent fra kvinner ser jeg 20-25 % mange steder, andre steder ser jeg opp til 30 %, og jeg har også sett helt opp til 34 %. Hva er egentlig riktig?

Vet dere når helserisiko for kvinner egentlig begynner å stige med tanke på fettprosent, og hva regnes som normalt? Hvor krysser man grensen til overvektig og veldig overvektig når man diskuterer fettprosent? Fint om svarene her fokuserer på helse og ikke estetikk, spesielt siden man vet at menn gjerne mener at kvinner er feite lenge før de nødvendigvis er det i følge enkelte studier...

To personer med samme fettprosent kan jo se veldig ulike ut pga ulik mengde muskelmasse. Når jeg har studert bildene av kvinner med ulik fettprosent her inne ligner min kropp mer på noen som har 10 % mindre fettprosent enn det jeg egentlig har siden jeg har ganske mye muskelmasse. Vil muskelmasse i slike tilfeller som meg kunne fungere beskyttende med tanke på helserisiko (foruten det at man åpenbart trener mer:p)? Eller har det ikke noe å si om man er skinny fat eller muskuløs fat?

(Powerpuffs store prosjekt for tiden: Jeg prøver å finne ut hva som er det høyeste "sunne" tallet jeg kan komme unna med når det gjelder fettprosent. Planen er da å gå over fra diettfasen (har vært på diett i 15 måneder sammenhengende nå) til å bygge muskler og få ned fettprosenten ytterligere på litt høyere kaloriinntak enn det jeg har nå. Hadde derfor vært veldig fint å vite om jeg kan se frem til å begynne med dette om sånn ca 6 måneder eller om rundt 6 uker, siden jeg ikke vil gå over til å få tregere fremgang før jeg vet helsen er sånn noenlunde trygg. Passet forresten inn i en buksestørrelse jeg aldri har klart å passe inn i før i dag, whoho! Har fått lavere fettprosent og høyere lean body mass enn samboeren også, men det tørr jeg ikke si til ham. Mannlig ego og alt det der vet dere. Det er uansett så utrolig digg når det omsider går fremover!).

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

20% er vel det som regnes som sunt for kvinner.

Ja det er vel det tallet som oftest dukker opp. Og hva blir da usunt? Hvor langt under 20% er det greit og ligge over tid, uten at det fører til beinskjørhet og sånne ting? Jeg lurer fordi jeg er fornøyd med fettprosenten som den er nå, og jeg tror nok den er under 20. Men kroppen fungerer som den skal, og jeg har lagt på meg 6-7 kilo det siste året. Er det da usunt med en fettprosent under 20?

Ja det er vel det tallet som oftest dukker opp. Og hva blir da usunt? Hvor langt under 20% er det greit og ligge over tid, uten at det fører til beinskjørhet og sånne ting? Jeg lurer fordi jeg er fornøyd med fettprosenten som den er nå, og jeg tror nok den er under 20. Men kroppen fungerer som den skal, og jeg har lagt på meg 6-7 kilo det siste året. Er det da usunt med en fettprosent under 20?

Jeg tenker det der er veldig forskjellig fra person til person. Jeg hadde fettprosent på 16% for et par måneder siden (aner ikke hva den er nå), målt på sånn inbody greie, og jeg så helt "normal" ut, og ikke sånn som du ser på de eksempel bildene av fettprosent på jenter. Grunnen til at jeg skriver i fortid er fordi jeg har hatt et horribelt godt forhold til sjokolade og søtsaker i sommer, så fettprosenten er med sikkerhet ikke 16 lenger hehe.

Jeg tenker det der er veldig forskjellig fra person til person. Jeg hadde fettprosent på 16% for et par måneder siden (aner ikke hva den er nå), målt på sånn inbody greie, og jeg så helt "normal" ut, og ikke sånn som du ser på de eksempel bildene av fettprosent på jenter. Grunnen til at jeg skriver i fortid er fordi jeg har hatt et horribelt godt forhold til sjokolade og søtsaker i sommer, så fettprosenten er med sikkerhet ikke 16 lenger hehe.

Sjokkis :love:

Jeg håper og tror du har rett i at det er individuelle forskjeller her. Jeg har alltid vert slank/tynn, og vil tro at det kanskje gjør at kroppen tåler en lavere fettprosent enn for en som tidligere har vert overvektig? Men jeg skulle virkelig likt å vite hva som er ok/ ikke farlig for helsa.

Annonse

Jeg har hatt mellom 17-20% i fettprosent så lenge jeg har visst min og det er ikke vært noe særlig forskjell i energi eller noen sånne fysiske ting. Jeg ser veldig forskjellig ut med 20% nå og før jeg begynte å trene, så den ser jo automatisk lavere ut fordi jeg har mer muskler nå, men sånn sunnhetsmessig sett har jeg ihvertfall ikke merket noe på disse forskjellene.

Fint om svarene her fokuserer på helse og ikke estetikk, spesielt siden man vet at menn gjerne mener at kvinner er feite lenge før de nødvendigvis er det i følge enkelte studier...

Dette er den merkeligse påstanden jeg har sett så langt på fitnessbloggen. Og - jeg har sett en del etterhvert.

Kunne vært artig å se link til disse studiene. De anorektiske modell-idealene kvinner flest synes er sååå fine, er ihvertfall ikke hva menn flest synes er flotte. Mulig du husker Christer Falcks famøse kommentar i Modelljakten på TV. "Jeg synes du er litt sånn FHM Chubby..." Kommentaren sa noe om Christers tanker om kvinners kroppsideal, men den sa enda mer om hvilke dame-kropper som selger "manneblader" best.

Sikkert litt off-topic dette, siden du egentlig ville ha synspunkter på det helsemessige aspektet og ikke på det etiske.Men da bør du ikke si at man vet hva menn synes er flott. Det gjør du da - etter min mening - ikke.Arrester meg gjerne med linker studiene du viser til.

Meget mulig.

:)

Fra undersøkelsen:

Two main empirical conclusions emerge. First, there are significant gender differences in weight assessment. Whereas women assess weight according to the standardized BMI weight-levels for both genders, men assess weight according to gender. The weight-level of men is often underestimated by men themselves, but both men and women tend to overestimate the weight-level of women in the lower BMI deciles compared to standardized BMI weight-levels. Second, there is greater underestimation of weight-levels for individuals in the higher BMI – especially regarding weight perceptions of the opposite gender.

En kunne like gjerne skrevet en artikkel ut i fra den delen av konklusjonen som jeg har uthevet med fet skrift - og da ville artikkelen fått et diamentralt annerledes tilsnitt. Nemlig dette: "Menn ser fyldige kvinner som slankere enn de i virkeligheten er."

Jeg har hatt mellom 17-20% i fettprosent så lenge jeg har visst min og det er ikke vært noe særlig forskjell i energi eller noen sånne fysiske ting. Jeg ser veldig forskjellig ut med 20% nå og før jeg begynte å trene, så den ser jo automatisk lavere ut fordi jeg har mer muskler nå, men sånn sunnhetsmessig sett har jeg ihvertfall ikke merket noe på disse forskjellene.

Samme her egentlig. Føler meg jo frisk og fin, og har mensen regelmessig. Det er ingenting som tyder på at noe er galt. Men leser blant annet her: http://www.trening.no/treningstips/12593.o2.html at det anbefales å ligge mellom 25 og 32% noe jeg synes høres noe høyt ut for "naturlig slanke" kvinner?

Hva som er sunt og ikke sunt er et definisjonsspørsmål. Normalt sett så ligger normalt slanke jenter omkring 18-25%, men når du begynner å nærme deg 12% og lavere så vil hormonbalansen påvirkes i større eller mindre grad og da kan man begynne å diskutere hvor "sunt" det er. Er jo ikke ukjent at lav fettprosent hos kvinner kan resultere i uteblivende menstruasjon (nettopp fordi hormonene som regulerer alt dette finnes i disse fine fettlagrene på rumpe/lår).

Samme gjelder forsåvidt andre veien. Ingen fare om du ligger rundt 25-30%, men over 30% så begynner du å nærme deg "overvektig".

Personlig trives jeg best på en fettprosent rundt 15-18%, og jeg fungerer helt utmerket selv om fettprosenten er relativt lav.

Men det finnes individuelle forskjeller...

Sålenge alt fungerer sånn som det skal, så syns jeg man skal tenke mest på trivsel enn å bekymre seg om man har noen fettprosenter "for mye" eller "for lite".

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...