Gå til innhold

Benkpresser med for lite dybde, hvor mye vekter bør jeg ta av?

Anbefalte innlegg

Gjest GuJunPyo
Skrevet

Har benkpresset med for lite dybde de siste 2 ukene.

Siste feil benkpresset var idag med 78,5 kg 5-6 reps. Hvor mye kg bør jeg ta av for å klare å ta det med full-rom? Er det nok å deloade til 70 kg imorgen, og jobbe meg oppover 3-4 sett til jeg ikke klarer å ta med full-rom?

Eller må deloade mer?

Gjest GuJunPyo
Skrevet
  "DukeNukem skrev:
Ta av så mye vekter at du klarer øvelsen ordentlig du.

Jepp, du har rett. Skal starte med 50 kg (vet at jeg klarer dette med riktig teknikk) også skal jeg gjøre 5-6 sett hvor jeg jobber meg oppover med 5-6 reps til jeg ikke klarer å løfte mer med rom? Er dette en bra eller dårlig strategi?

Gjest GuJunPyo
Skrevet
  "Myrheim skrev:
Dummeste man gjør, men det vet du sikkert. Start med 60kg og tren med markant stopp.
Så skal jeg starte med 60 kg og øke 2,5 kg hver uke? :)
Skrevet
  "GuJunPyo skrev:
Så skal jeg starte med 60 kg og øke 2,5 kg hver uke? :)

Jeg vil estimere at 60kg med stopp er en grei startvekt, ja. 2,5kg spørs .. selv har jeg aldri hatt den progresjonen i benk, men klarer du det er det selvsagt bare å kjøre på. Ingenting er bedre enn det, så lenge du ikke jukser deg fremover med teknikken da. Reell progresjon, brah :)

Skrevet

5-6 sett? Det hørtes mye ut. La meg komme med et forslag:

Stanga x 5

40 x 5

45 x 5

50 x 5 = Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

55 x 5 = Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

60 x 5 Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

Etter du har funnet ut hvor du kan ta 5x5 perfekt kan du bygge på med 2.5 kg i uka.

Etterhvert kan du leke med 4x3/5x2/4x4 etc, der du øker pr set med 2.5 -5kg

Gjest GuJunPyo
Skrevet
  "Myrheim skrev:
Jeg vil estimere at 60kg med stopp er en grei startvekt, ja. 2,5kg spørs .. selv har jeg aldri hatt den progresjonen i benk, men klarer du det er det selvsagt bare å kjøre på. Ingenting er bedre enn det, så lenge du ikke jukser deg fremover med teknikken da. Reell progresjon, brah :)

JA, du har rett :D

Gjest GuJunPyo
Skrevet
  "Tamadeus skrev:
5-6 sett? Det hørtes mye ut. La meg komme med et forslag:

Stanga x 5

40 x 5

45 x 5

50 x 5 = Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

55 x 5 = Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

60 x 5 Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

Etter du har funnet ut hvor du kan ta 5x5 perfekt kan du bygge på med 2.5 kg i uka.

Etterhvert kan du leke med 4x3/5x2/4x4 etc, der du øker pr set med 2.5 -5kg

Så du sier at jeg skal kjøre meg opp fra 40-kg til jeg ikke klarer mer med riktig teknikk?

Gjest GuJunPyo
Skrevet
  "Tamadeus skrev:
Poenget er at du ikke skal ta mer enn du klarer å utføre perfekt teknikk på. Du vil være tjent med det i lengden.

Takk, skal gjøre dette imorgen tamadeus :)

Skrevet
  "GuJunPyo skrev:
Har benkpresset med for lite dybde de siste 2 ukene.

Siste feil benkpresset var idag med 78,5 kg 5-6 reps. Hvor mye kg bør jeg ta av for å klare å ta det med full-rom? Er det nok å deloade til 70 kg imorgen, og jobbe meg oppover 3-4 sett til jeg ikke klarer å ta med full-rom?

Eller må deloade mer?

jeg skjønner ingenting jeg nå.

Trener du med benkpress skjorte eller?

uansett så er det jo en fordel å trene med riktig ROM. Å da er jo svaret å gå ned i vekt da. Vanskelig å si noe om nøyaktig kg du bør gå ned, men antar at du vet ca hva du kan trene med og få Full- ROM vel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...