Gå til innhold

Benkpresser med for lite dybde, hvor mye vekter bør jeg ta av?

Anbefalte innlegg

Gjest GuJunPyo

Har benkpresset med for lite dybde de siste 2 ukene.

Siste feil benkpresset var idag med 78,5 kg 5-6 reps. Hvor mye kg bør jeg ta av for å klare å ta det med full-rom? Er det nok å deloade til 70 kg imorgen, og jobbe meg oppover 3-4 sett til jeg ikke klarer å ta med full-rom?

Eller må deloade mer?

Fortsetter under...

Gjest GuJunPyo
Ta av så mye vekter at du klarer øvelsen ordentlig du.

Jepp, du har rett. Skal starte med 50 kg (vet at jeg klarer dette med riktig teknikk) også skal jeg gjøre 5-6 sett hvor jeg jobber meg oppover med 5-6 reps til jeg ikke klarer å løfte mer med rom? Er dette en bra eller dårlig strategi?

Så skal jeg starte med 60 kg og øke 2,5 kg hver uke? :)

Jeg vil estimere at 60kg med stopp er en grei startvekt, ja. 2,5kg spørs .. selv har jeg aldri hatt den progresjonen i benk, men klarer du det er det selvsagt bare å kjøre på. Ingenting er bedre enn det, så lenge du ikke jukser deg fremover med teknikken da. Reell progresjon, brah :)

Annonse

5-6 sett? Det hørtes mye ut. La meg komme med et forslag:

Stanga x 5

40 x 5

45 x 5

50 x 5 = Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

55 x 5 = Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

60 x 5 Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

Etter du har funnet ut hvor du kan ta 5x5 perfekt kan du bygge på med 2.5 kg i uka.

Etterhvert kan du leke med 4x3/5x2/4x4 etc, der du øker pr set med 2.5 -5kg

Gjest GuJunPyo
Jeg vil estimere at 60kg med stopp er en grei startvekt, ja. 2,5kg spørs .. selv har jeg aldri hatt den progresjonen i benk, men klarer du det er det selvsagt bare å kjøre på. Ingenting er bedre enn det, så lenge du ikke jukser deg fremover med teknikken da. Reell progresjon, brah :)

JA, du har rett :D

Gjest GuJunPyo
5-6 sett? Det hørtes mye ut. La meg komme med et forslag:

Stanga x 5

40 x 5

45 x 5

50 x 5 = Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

55 x 5 = Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

60 x 5 Gikk det greit? Move on, dårlig teknikk? Gå ned 1 hakk og kjør 3x5 eller 5x5

Etter du har funnet ut hvor du kan ta 5x5 perfekt kan du bygge på med 2.5 kg i uka.

Etterhvert kan du leke med 4x3/5x2/4x4 etc, der du øker pr set med 2.5 -5kg

Så du sier at jeg skal kjøre meg opp fra 40-kg til jeg ikke klarer mer med riktig teknikk?

Har benkpresset med for lite dybde de siste 2 ukene.

Siste feil benkpresset var idag med 78,5 kg 5-6 reps. Hvor mye kg bør jeg ta av for å klare å ta det med full-rom? Er det nok å deloade til 70 kg imorgen, og jobbe meg oppover 3-4 sett til jeg ikke klarer å ta med full-rom?

Eller må deloade mer?

jeg skjønner ingenting jeg nå.

Trener du med benkpress skjorte eller?

uansett så er det jo en fordel å trene med riktig ROM. Å da er jo svaret å gå ned i vekt da. Vanskelig å si noe om nøyaktig kg du bør gå ned, men antar at du vet ca hva du kan trene med og få Full- ROM vel?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...