Gå til innhold

Hjelp meg! Trening og sykdom...


Perla

Anbefalte innlegg

Jeg sliter max med å komme igang med treningen igjen..

Begynte å slite med sykdom og rygg i 2005, var mye sliten, kvalm og uvel. I 2007 fant jeg ut at jeg hadde lavt stoffskifte og ble medisinert for dette. Ble da bedre og gravid;) Svangerskapet var tungt, bekkenløsning (?) på papiret, hormonhodepine osv osv. Fødselen endte opp i hastesnitt. La på meg 30 kg i svangerskapet, de var av på 3 mnder. Begynte på Grete Roede, gikk ned 5 kg til på litt over en mnd, så ble jeg kjempe dårlig. Stoffskiftet var blitt lavt igjen, jeg la på meg 15 kg og fikk en mild depresjon (som er et symptom på lavt stoffskifte, og d-vitaminmangel som jeg da hadde i tillegg). Tok nesten ett år å bli bra igjen, men ryggen ble verre. Ble med i FYSAK (gruppe trening via kommunen, fysisk aktivitet på resept), og var der hver gang ungen ikke var syk (mye luftveisplager). I August 2010 fant jeg ut jeg var gravid igjen.. Meldte meg på et forskningsprosjekt på sykehuset, fysisk aktivitet i svangerskapet for overvektige gravide. Gikk greit istarten, men så begynte ryggen og krangle (bekkenløsning på papiret). Fikk planlagt keisersnitt pga stort barn og fordi jeg slet fysisk. La på meg nesten 25 kg, gikk ned 35 kg på 4 mnder. Mest sannsynlig siden jeg var flink i svangerskapet med maten og trening så lenge det gikk.

På 6 ukers kontrollen tok jeg opp det med ryggen med min ny fastlege, ble sendt på MR og fikk påvist 3 prolapser i korsryggen. Slet såpass mye en periode at jeg var inne til nevrokirurg, ble ingen operasjon siden lamelsene jeg hadde "bare" kom i perioder. Men han reagerte på den mannen jeg fargela med smerter.. Og sa jeg burde innom en revmatolog, og mest sannsynlig har jeg fibromyalgi oppå det hele.

Har jo en baby hele dagen, henter 3 åringen, gubben kommer hjem i 17 tiden, da er det middag og kveldsstell. Når ungene er i seng så er jeg utslitt.. Er ikke enkelt å finne motivasjonen til å finne treningsklærne og kjøre ned til fossegrenda å trene da nei!

Så, hva gjør man for å få bort de kiloene?

Formen er ikke på topp etter de siste årene, sykdom kommer og går, og jeg er så liiiiiite motivert
:(

HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste du kan gjøre i en slik situasjon, altså hvor du ikke har mulighet til å sette av så mye tid til trening, er å få skikkelig orden på kostholdet. Fortell oss hva du spiser hver dag, så er det sikkert flere som kan hjelpe deg og komme med innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du ned på studio for å trene? I begynnelsen kan alternativer i din egen stue være bra nok, særlig siden det er så lenge siden sist og motivasjonen for å dra dit er ikke helt på topp. Start i det små, tenk at 1 tur med babyen i vogna pr dag er "minstekravet". Hvis du har tid/energi/lyst så kan du jo dra frem treningsmatten når babyen sover? Det er flere her inne som har prøvd seg på 30 days shred av Jillian Michaels, det er riktignok ikke det samme som styrketrening, men det er da et langt bedre alternativ enn å ikke gjøre noe.

Vet ikke om det er slike tilbud i nærheten av deg, men hvis det er det, hva med å ta turen til svømmehallen? Jeg merker iallefall at å bare være i svømmebassenget er utrolig bra for stive ledd og ømme muskler - sleng inn ei lita økt først og deretter bare slapp litt av. Det er utrolig hvor deilig det er å bare la kroppen få slappe litt av ;-). Det hjelper på energinivået og trivsel!

Nå har du jo litt av hvert som må tas hensyn til, jeg kan svært lite om trening ifh til fibromyalgi, men en ting er sikkert, trening er bra uansett om man er frisk eller syk, du må bare huske å ta hensyn til kroppen! Jeg tror det var ei til her inne som hadde dette her, litt usikker, men det er nok noen som kan gi deg bedre svar ifh til trening og fibromyalgi.

Men du skriver også problemer med rygg og bekken. Hva med å finne øvelser som kan hjelpe å bygge opp muskulaturen der?

Jeg tenker at å peise på med tunge vekter på studio kanskje vil være mer negativt enn positivt for din del i første omgang. Nå har ikke jeg så veldig god peiling på akkurat dette her, men det må være mer hensiktsmessig å starte i det små og etterhvert som rygg og bekken blir bedre så kan du utfordre deg selv enda litt mer. (For all del, styrketrening er et must, men å løfte veldig tungt med en gang er kanskje ikke best..en kan og bør trene styrke selv om en tar hensyn til kroppen).

Og kostholdet. Kostholdet er veldig viktig. Det har null effekt å være flink til å trene hvis kostholdet er dårlig. Hvordan spiser du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 10 måneder siden fikk jeg også diagnosen latent hypotyreose( lavt stoffskifte). Jeg hadde gått 3 år uten at legene sa noe, å vekten hadde jo økt betraktelig. Men for noen måneder siden begynte jeg å trene styrke hjemme, å vekten gikk sakte men sikkert ned, å nå trener jeg 4-5 ganger i uka på et treningsstudio. kostholdet har alltid vært sunt, men vekten ville ikke ned før jeg begynte å medisiner.

Så det jeg skal frem til er at hvis du som de andre sier hvis du trener litt mer enn det du gjør til vanelig så vil vekten gå ned.

jeg annbefaler også å ta kontakt med noen som har god kjennskap til stoffskifte og trening. Siden det er noen ting vi burde og ikke burde få i oss. Men når sykdommen kommer, å du tar Levaksin burde det ikke være noe problem å gå ned i vekt, med trening og mat :D Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 10 måneder siden fikk jeg også diagnosen latent hypotyreose( lavt stoffskifte). Jeg hadde gått 3 år uten at legene sa noe, å vekten hadde jo økt betraktelig. Men for noen måneder siden begynte jeg å trene styrke hjemme, å vekten gikk sakte men sikkert ned, å nå trener jeg 4-5 ganger i uka på et treningsstudio. kostholdet har alltid vært sunt, men vekten ville ikke ned før jeg begynte å medisiner.

Så det jeg skal frem til er at hvis du som de andre sier hvis du trener litt mer enn det du gjør til vanelig så vil vekten gå ned.

jeg annbefaler også å ta kontakt med noen som har god kjennskap til stoffskifte og trening. Siden det er noen ting vi burde og ikke burde få i oss. Men når sykdommen kommer, å du tar Levaksin burde det ikke være noe problem å gå ned i vekt, med trening og mat :D Lykke til

Å ta kontakt med en god ernæringsfysiolog (eller to..ikke alle er like bra..) er nok kanskje en ide for trådstarter ja^^. Selv om mange er flink med kosthold kan det være lurt å prate med noen som virkelig kan dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ta kontakt med en god ernæringsfysiolog (eller to..ikke alle er like bra..) er nok kanskje en ide for trådstarter ja^^. Selv om mange er flink med kosthold kan det være lurt å prate med noen som virkelig kan dette her!

Kjenner du til sykdommen stoffskifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du til sykdommen stoffskifte?

Nei, det gjør jeg ikke, det var derfor jeg likte innlegget ditt og sa det var en lur ting å gjøre, å kanskje prate med noen som kan dette her, ifh til det du skrev, at det er visse ting en ikke skal få i seg ^^

Jeg tviler ikke på at mange her inne har mange gode kostholdsråd, men som du skrev, det kan jo hende det er ting hun bør holde seg unna og da kan det jo være lurt å prate med en ernæringsfyisolog o.l ifh til dette her ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke noen sykdom som heter stoffskifte? Lavt stoffskifte (hypotyreose) og høyt stoffskifte (hypertyreose) derimot, det er det noe som heter...

Å nei det gjør ikke det nei... http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=499002 Hvis du mener at det ikke er noe som heter dette, burde du lete litt på nettet før du skriver..

Uansett lurte ikke ikke hun som starta dette innlegget på det, men om hun kunne få hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei det gjør ikke det nei... http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=499002 Hvis du mener at det ikke er noe som heter dette, burde du lete litt på nettet før du skriver..

Uansett lurte ikke ikke hun som starta dette innlegget på det, men om hun kunne få hjelp...

Det var jo DU som brakte opp det hele, så skrev jeg at ja, det kan være en lur ting å prate med ernæringsfysiolog.

Det var du som skrev at det er ikke alt personer med stoffskifte-problem skal få i seg, da regner jeg med at det stemmer, for jeg har ikke problemer med det, du har derimot disse problemene. Derav ernæringsfysiolog. Så spør du meg om jeg kan noe om stoffskifte, hvorfor må jeg kunne noe om det for å kunne si "en ernæringsfysiolog kan kanskje hjelpe?". Hvorfor kverulere og bli sur på at folk svarer?

Og hvis du leser hele tråden ser du at trådstarter har fått forslag til hjelp. Forslag til hvordan å trene o.l. Noe mer kan ingen her inne gjøre basert på det hun oppgir i innlegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei det gjør ikke det nei... http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=499002 Hvis du mener at det ikke er noe som heter dette, burde du lete litt på nettet før du skriver..

Uansett lurte ikke ikke hun som starta dette innlegget på det, men om hun kunne få hjelp...

Håper ikke du ble fornærmet av det jeg skrev, men jeg "gir" meg ikke ;) Stoffskiftet er ikke en sykdom, stoffskifte er en betegnelse på de anabolske og katabolske prosessene i kroppen. Sitat fra wikipedia:

Stoffskifte eller metabolisme er et komplett sett av livsnødvendige kjemiske reaksjoner som skjer i levende celler. Disse prosessene er basis for alt liv, og absolutt nødvendige for at celler skal kunne vokse og reprodusere seg, opprettholde strukturer, og respondere riktig i deres miljø.

I all hovedsak dreier metabolisme seg om nyttiggjøring av næringsstoffer – hovedsakelig karbohydrater, proteiner og fett – til vevsbygging og energi, og å kvitte seg med avfallsstoffer. Metabolisme kan derfor inndeles i anabolisme (oppbygging) og katabolisme (nedbryting).

Men ja, både lavt stoffskifte (hypotyreose) og høyt stoffskifte (hypertyreose) er sykdommer, men det blir litt feil å si at man har sykdommen "stoffskifte".

Setning nummer to kunne du spart deg for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips handler om 2 ting

Den ene er at du kanskje burde endre det du spiser på, enten mengdemessig eller sammensetningen av maten. Mulig en annen sammensetning/mer mat gir deg mer energi også :)

Den andre er at du trenger ikke treningsstudio for å trene ;)

Du og babyen har en del tid sammen før barnehagen stenger. Jeg vet jo ikke hva den tiden går til, men jeg gjetter jo på husvask, klesvask og mating og skifting og sånn...innimellom der finner du kanskje en 45-60 minutter til å pakke ungen i barnevogna og rett og slett gå deg en tur? Pakk noe tungt i den kurvgreia under om du har, så får du ekstra belastning.

Har du mulighet til å gå til og fra barnehagen? Har du mulighet til å gå for å handle? etc etc. Små, bevisste valg i hverdagen kan på årsbasis utgjøre mye.

Vær litt egoistisk og snik inn 10-20 minutter effektiv hjemmestyrketrening noen dager i uka, lek med ungene, spis sunt og ikke minst husk at du må sove og at du må hvile og at du noen ganger må huske å være bittelitt ego og ta vare på deg selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...