Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva i allverden er best mellom å velge margarin eller smør til steking? På den ene siden inneholde smør alt for mye av det mettede fettet og margarin(f.eks vita hjrtegod) mer av enumettede/flerumettede mettsyrer - på den andre siden har jeg hørt at plantemargarin inneholder også transfett som igjen smør ikke gjør.

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20880-margarin-eller-sm%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bruker det for smakens skyld hadde jeg ikke vært i tvil - SMØR! :)

Enig med deg! Smør smaker jo selvfølgelig best, men som sagt da dette er en av de få fettkildene jeg inntar, er det mer gunstig for næringsinnholdets skyld å velge smør kontra Vita margarin?

Annonse

Bare en liten apropo.. Mettet fett er ikke på noen måte farligere enn alle andre ting. Kan ikke den tåpelige myten snart dø? :facepalm:

(Ja, endel usunne matvarer som ferdigkaker og junkfood inneholder endel mettet fett, men det er ikke drittmat pga. det mettede fettet)

Enig med deg! Smør smaker jo selvfølgelig best, men som sagt da dette er en av de få fettkildene jeg inntar, er det mer gunstig for næringsinnholdets skyld å velge smør kontra Vita margarin?

Om du hadde lest artiklene jeg postet til deg, hadde du fått svar på det. Svaret er ja, forresten.

Bare en liten apropo.. Mettet fett er ikke på noen måte farligere enn alle andre ting. Kan ikke den tåpelige myten snart dø? :facepalm:

(Ja, endel usunne matvarer som ferdigkaker og junkfood inneholder endel mettet fett, men det er ikke drittmat pga. det mettede fettet)

nå er det vel transfettet som står i ilden og ikke så mye mettet vs umettet. Transfett vil vel Støre forby?

Enig. Men er lei av til stadighet å lese artikkler som motsier hverandre :p

nå er det vel transfettet som står i ilden og ikke så mye mettet vs umettet. Transfett vil vel Støre forby?

Men hva er alt det maset i alle år om det FARLIGE mettede fettet? Og da jeg en periode brukte smør istedet for margarin, reagerte flere på hvor "usundt" det var, og det var noe som man ikke skulle bruke hver dag. Men da jeg bruker smør/margarin, regner jeg dette med som en vesentlig fettkilde jeg får i meg ila dagen. Og dersom jeg bruker primært smør som fettkilde, vil mesteparten av fettsyrene jeg får i meg per dag være mettet fett

Googlet litt fordi jeg syntes å huske at Mills ble anmeldt for villedende markedsføring i sammenheng med reklamene for deres nye reklamer som advarer mot det "farlige mettede fettet".

Fant følgende sak skrevet av en Kim og en Therese på et uttall blogger uten noen henvisning til hvor det i utgangspunktet ble publisert. Kanskje Vegard L kan bekrefte hvorvidt alt sammen bare er "Facebook-kjedebrev"-type rør eller om referansene er korrekte?

ANMELD VITA HJERTEGO FOR VILLEDENDE MARKEDSFØRING!

Av Kim og Therese

Nå er det på tide at vi forbrukere bruker stemmen vår og sier ifra når ting er riv ruskende galt. Mills DA må anmeldes til forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven!

Nå for tiden kjører Mills DA et reklamestunt for sitt produkt Vita Hjertego´ Mat, og Vita Hjertego´ Fraîche, som skal være en "sunnere" erstatning for rømme og fløte. I reklamene blir vi advart mot det "farlige? mettede fettet. Og det er nettopp denne advarselen om "det farlige mettede fettet, samt det sunne umettede fettet, det som er godt for hjertet" vi reagerer på. Disse påstandene er absolutt ikke evidensbaserte. Mills DA pusher derfor bevisst villedende informasjon i reklamene for å fremme sine produkter.

Reklamene kan du se her hvis du ikke har sett de enda. Klikk her for å se filmen for Vita hjertego´ Fraîche.

Vita Hjertego´ Fraîche: Kvinne: "Visste du at usunt mettet fett har en en viktig betydning for utviklingen av hjerte- karsykdommer? Heldigvis er det forskjell på fett, og ved å bytte til nyheten Vita Hjertego´ Fraîche, så får du mer av det sunne fettet som er godt for hjertet. Vita Hjertego Fraîche kan brukes på samme måte som vanlig rømme og creme fraîche. Bytt til vita hjertego"

Og her er link til Vita Hjertego Mat.

Vita Hjertego Mat tekst: Mann: "Visste du at det er forskjell på fett? Og at det usunne metta fettet har stor betydning for utvikling av hjerte- karsykdomer? Men den gode nyheten er at du fortsatt kan spise godt med nyheten Vita Hjertego´ Mat, får du mer av det sunne, umetta fettet. Det som er godt for hjertet. Kvinne: Vita Hjertego´ Mat kan brukes på samme måte som vanlig matfløte Så du kan nyte god mat med god samvittighet. Bytt til Vita Hjertego´."

Nyere studier om fett

Flere ferske studier viser at mettet fett er nødvendig og faktisk meget sunt å innta (Haug og Christophersen 2008, Halleraker 2012, Storhaug 2011, Storhaug 2012, Yamagishi et al 2010). Det er derimot de vegetabilske omega-6 fettsyrene, som er hovedfettkildene i Vita hjertego´ sine produkter (og selvsagt også i Fraîche og Mat) som øker forekomsten av betennelse. Studier (de Oliveira Otto 2012) har vist at mettet fett fra meieriprodukter er spesielt sunt med tanke på hjerte- og karsykdommer. En blodfersk studie (Kratz, Baars og Guyenet 2013) som ble publisert i The European Journal of Nutrition i år bekrefter at det ikke finnes noe holdepunkt for hypotesen om at melkefett eller fettrike meieriprodukter skal øke sjansen for overvekt eller risikoen for hjerte- og karsykdom. Forskerne konkluderer dessuten med at inntak av fettrike meieriprodukter er omvendt proposjonalt assosiert med risikoen for overvekt, med andre ord så blir man slank av å innta mettet fett.

Ikke evidensbasert

Derfor er påstanden om at disse Vita Hjertego´produktene et ?sunnere alternativ? til creme fraîche og fløte er rett og slett juks og bedrag. I følge en helt ny meta-analyse (Ramsden et al 2013) øker disse fettsyrene dødelighet grunnet hjerte- og karsykdommer med opp til 35%, samt dødelighet uansett årsak med 29%. En annen meta-analyse fra 2010 (Siri-Tarino et al) konkluderer med at konsum av mettet fett ikke øker risikoen for hjerte og kar sykdommer. Dessuten viste et nyere studie fra 2012 (Galvao et al) at et høyt inntak av mettet fett økte overlevelsesraten fra hjerteinfarkt betraktelig, sammenliknet med både høyt inntak av flerumettet fett eller mager kost. Haug og Christophersen skriver i et brev til redaktøren i Tidsskriftet for den Norske Legeforening (2008) at de advarer mot de nåværende rådene om økt konsum av magre melkeprodukter og plantemargarin (slik som f.eks Vita Hjertego´) da forskning viser at melkefett gir mye nyttige næringsstoffer. Her kan du lese hele artikkelen.

Juks og bedrag

Det er tydelig at Mills DA er utdatert og ikke følger med på nyere forskning når de så bastant går ut med å advare mot det ?farlige mettede fettet?. De har ikke reelle holdepunkt for dette, og dermed er disse reklamefilmene og plakatene et brudd på markedsføringsloven § 2. ?Markedsføringslovens § 2 forbyr bruk av villedende opplysninger i markedsføring. Bestemmelsens første ledd lyder slik:«Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.»Villedende fremstilling vil både gjelde bruk av feil opplysninger og opplysninger som er objektivt uriktige, men er fremstilt på en villedende måte. Av praksis følger det at kravene til sannhet og til klar uttrykksmåte skjerpes når barn og unge er målgruppen.? (Regjeringen.no 2013)

http://senseoflife.blogg.no/1362503920_oppfordring_anmeld_vi.html

Annonse

Men hva er alt det maset i alle år om det FARLIGE mettede fettet? Og da jeg en periode brukte smør istedet for margarin, reagerte flere på hvor "usundt" det var, og det var noe som man ikke skulle bruke hver dag. Men da jeg bruker smør/margarin, regner jeg dette med som en vesentlig fettkilde jeg får i meg ila dagen. Og dersom jeg bruker primært smør som fettkilde, vil mesteparten av fettsyrene jeg får i meg per dag være mettet fett

Fett - Helsedirektoratet.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...