Kjekkoggrei Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Ja, og kosttilskudd er nyttig i en slik situasjon. Medisinske næringsdrikker er også et kosttilskudd, og benyttes når man av ulike grunner ikke får i seg tilstrekkelig på andre måter. En kjeveoperasjon er en slik situasjon. Vet ikke helt hvilken del av innlegget mitt du svarer på nå, ser heller ut som om du slenger ut tilfeldige fakta..Men ok, det får da bare være..Har ikke noe imot proteindrikker generellt, men i dette tilfellet (som jeg selv har opplevd) ville jeg vert litt mer forsiktig med inntaket Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-755697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Vet ikke helt hvilken del av innlegget mitt du svarer på nå, ser heller ut som om du slenger ut tilfeldige fakta..Men ok, det får da bare være..Har ikke noe imot proteindrikker generellt, men i dette tilfellet (som jeg selv har opplevd) ville jeg vert litt mer forsiktig med inntaket Jeg svarte på delen om at proteinpulver er et kosttilskudd. I dette tilfellet så vil flytende kost være nødvendig for å dekke kroppens behov. Du kommer med helt ukvalifisert synsing om kosthold i en spesifikk situasjon. Uansett om du har vært i denne situasjonen selv, så er det du skriver her lite hensiktsmessig. Du skriver at: I perioder der han kommer til å spise lite fast føde, vil det i enkelte tilfeller vere ekkelt for kroppen å få i seg så mye flytende føde, og den mengden han får i seg bør vere mest mulig naturlige råvarer siden han kommer til å ha et lavt kaloriinskudd etter en slik operasjon. Ingen av disse tingene har du noe som helst faglig grunnlag for å hevde, det er bare synsing. I tillegg skriver du at han bør vente med proteinshake til han klarer å spise annen mat, noe det heller ikke er noe grunnlag for å hevde, og det med at han må kompensere med vanlig mat dersom han velger å bruke proteintilskudd vet jeg ikke hvor du har fra engang, det gir ingen mening. Pewpew 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-755724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Negativ Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Hvis han må ha kjevelås får han vel heller faste i 4 uker til han er klar til å tygge igjen og derfor kan bruke proteinpulver uten at det er ekkelt. Raptorial 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-755848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjekkoggrei Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg svarte på delen om at proteinpulver er et kosttilskudd. I dette tilfellet så vil flytende kost være nødvendig for å dekke kroppens behov. Du kommer med helt ukvalifisert synsing om kosthold i en spesifikk situasjon. Uansett om du har vært i denne situasjonen selv, så er det du skriver her lite hensiktsmessig. Du skriver at: Ingen av disse tingene har du noe som helst faglig grunnlag for å hevde, det er bare synsing. I tillegg skriver du at han bør vente med proteinshake til han klarer å spise annen mat, noe det heller ikke er noe grunnlag for å hevde, og det med at han må kompensere med vanlig mat dersom han velger å bruke proteintilskudd vet jeg ikke hvor du har fra engang, det gir ingen mening. At man ikke skal bruke proteintilskudd som ERSTATNING for annen mat, er grunnleggende ernæringslære. Foreslår at du leser deg opp, har ikke noe imot bruken av proteinpulver, men virker som om du styrter denne drikken som om det var vatn. Jeg skal prøve å forklare meg på en annen måte. Proteinpulver, skal ikke, bør ikke, erstatte vanlig kosthold, dersom en person skal gå på lavkalorikosthold, skal ikke, jeg gjentar, ikke proteinpulveret være hjørnesteinen i dette kostholdet. Dette har dog ikke noe med at bruken av proteinpulver er skadelig, ekstra protein vil lagre seg som fett, noe som ikke er relevant i denne situasjonen siden denne karen ikke kan spise så mye at han skaffer seg et overskudd, men når han skal ete lite mat over en periode - bør ikke dette være store mengder konsentrerte proteiner av den enkle grunn at det kan skade nyrene, ikke at det VIL skade nyrene, men det KAN skade nyrene. Jeg synser ikke med noe som helst, jeg tenker heller "føre var" i forhold til denne personen som skal under kniven slik at han kan sleppe eventuelle uheldige bivirkninger når han endelig kommer til hektene igjen. Det blir og hevdet at naturlige proteinkilder gjennom mat er bedre enn unaturlige kilder som proteinpulver. Det er derimot ikke bevist (men mye tyder på dette - og det gir jo egentlig mening, eller hva?), men det som er bevist derimot er at du får i deg masse andre næringsstoffer gjennom naturlig mat, noko som er viktig for denne personen som mest sannsynlig ender opp med et kosthold med lavt kaloriintak. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-756511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 At man ikke skal bruke proteintilskudd som ERSTATNING for annen mat, er grunnleggende ernæringslære. Foreslår at du leser deg opp, har ikke noe imot bruken av proteinpulver, men virker som om du styrter denne drikken som om det var vatn. Jeg skal prøve å forklare meg på en annen måte. Proteinpulver, skal ikke, bør ikke, erstatte vanlig kosthold, dersom en person skal gå på lavkalorikosthold, skal ikke, jeg gjentar, ikke proteinpulveret være hjørnesteinen i dette kostholdet. Dette har dog ikke noe med at bruken av proteinpulver er skadelig, ekstra protein vil lagre seg som fett, noe som ikke er relevant i denne situasjonen siden denne karen ikke kan spise så mye at han skaffer seg et overskudd, men når han skal ete lite mat over en periode - bør ikke dette være store mengder konsentrerte proteiner av den enkle grunn at det kan skade nyrene, ikke at det VIL skade nyrene, men det KAN skade nyrene. Jeg synser ikke med noe som helst, jeg tenker heller "føre var" i forhold til denne personen som skal under kniven slik at han kan sleppe eventuelle uheldige bivirkninger når han endelig kommer til hektene igjen. Det blir og hevdet at naturlige proteinkilder gjennom mat er bedre enn unaturlige kilder som proteinpulver. Det er derimot ikke bevist (men mye tyder på dette - og det gir jo egentlig mening, eller hva?), men det som er bevist derimot er at du får i deg masse andre næringsstoffer gjennom naturlig mat, noko som er viktig for denne personen som mest sannsynlig ender opp med et kosthold med lavt kaloriintak. 1. Dette er en klinisk situasjon, og løsningen må tilpasses deretter. 2. Ingen har snakket om store mengder protein, det er snakk om tiltak for å dekke behovene kroppen har med de aktuelle utfordringene. 3. Personen skal ikke gå på lavkalorikosthold. Han skal ikke spise lite mat over en periode. 4. Ingen har snakket om å erstatte vanlig mat med tilskudd. 5. Jo, du synser. Du uttaler deg om en klinisk situasjon som du åpenbart ikke har kompetanse til å uttale deg om. Du evner ikke å sette rådene dine inn i konteksten og skjønner ikke grunnlaget for rådene som blir gitt. Dette er grunnen til at folk tar mangeårig utdannelse på universitetsnivå, nettopp for å tilegne seg kompetanse til å gi råd i slike kliniske situasjoner. 6. Proteinpulver er ikke en unaturlig kilde, de fleste er konsentrert melkeprotein. Jeg har uansett aldri hevdet at dette er bedre enn protein fra annen mat eller at det på noen måte skal erstatte annen mat. 7. Du trenger ikke å belære meg om grunnleggende ernæringslære eller foreslå at jeg leser meg opp. (hint: det kan være det står noe i signaturen min som indikerer at jeg allerede har gjort dette og vel så det) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-756536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjekkoggrei Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 1. Dette er en klinisk situasjon, og løsningen må tilpasses deretter. 2. Ingen har snakket om store mengder protein, det er snakk om tiltak for å dekke behovene kroppen har med de aktuelle utfordringene. 3. Personen skal ikke gå på lavkalorikosthold. Han skal ikke spise lite mat over en periode. 4. Ingen har snakket om å erstatte vanlig mat med tilskudd. 5. Jo, du synser. Du uttaler deg om en klinisk situasjon som du åpenbart ikke har kompetanse til å uttale deg om. Du evner ikke å sette rådene dine inn i konteksten og skjønner ikke grunnlaget for rådene som blir gitt. Dette er grunnen til at folk tar mangeårig utdannelse på universitetsnivå, nettopp for å tilegne seg kompetanse til å gi råd i slike kliniske situasjoner. 6. Proteinpulver er ikke en unaturlig kilde, de fleste er konsentrert melkeprotein. Jeg har uansett aldri hevdet at dette er bedre enn protein fra annen mat eller at det på noen måte skal erstatte annen mat. 7. Du trenger ikke å belære meg om grunnleggende ernæringslære eller foreslå at jeg leser meg opp. (hint: det kan være det står noe i signaturen min som indikerer at jeg allerede har gjort dette og vel så det) 1. Nei, men jeg advarer bare om at han ikke bør få i seg for mye konsentrerte proteiner i denne perioden. 2. Dersom han skal gå med kjevelås i et par 3-4 kanskjer 5 uker vil dette vere en lengre periode. Dette er dog noe han må se an selv såklart. 4. Han skal operere kjeven, noe som gjør at det blir vanskelig å få i seg nok mat, den maten han får i seg bør i mest mulig grad vere naturlige råvarer, proteinpulveret funker veldig bra som kosttilskudd dersom en får i seg nok mat gjennom et vanlig kosthold, det gjør han ikke i denne perioden, derfor må man bør han vere forsiktig med hvor mye han drikker, spesielt dersom det tar så mye som 4-6 veker før han kan tygge skikkelig. For høgt inntak av protein kan også føre til benskjørhet, ikke det at det vil gjøre det i denne situasjonen - han kan bruke proteinpulver under denne perioden, men han bør begrense inntaket og passe på at det ikke blir for mye, spesielt dersom dette tar mange uker. <------------------- Det er dette jeg prøver å si. 5. Det samme kan jeg også skrive om deg. 6. Jo det er det. 7. Ja jøss. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-756566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Negativ Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Kjekkoggrei, tror du det går an å tygge mat med kjevelås? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-756584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjekkoggrei Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Kjekkoggrei, tror du det går an å tygge mat med kjevelås? Nei, det kan man ikke Jeg skrev tidligere at en kan bruke blender til det meste, mose kjøtt, frukt, grønnsaker osv - Koke suppe, graut, ris osv Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-756591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 1. Nei, men jeg advarer bare om at han ikke bør få i seg for mye konsentrerte proteiner i denne perioden. 2. Dersom han skal gå med kjevelås i et par 3-4 kanskjer 5 uker vil dette vere en lengre periode. Dette er dog noe han må se an selv såklart. 4. Han skal operere kjeven, noe som gjør at det blir vanskelig å få i seg nok mat, den maten han får i seg bør i mest mulig grad vere naturlige råvarer, proteinpulveret funker veldig bra som kosttilskudd dersom en får i seg nok mat gjennom et vanlig kosthold, det gjør han ikke i denne perioden, derfor må man bør han vere forsiktig med hvor mye han drikker, spesielt dersom det tar så mye som 4-6 veker før han kan tygge skikkelig. For høgt inntak av protein kan også føre til benskjørhet, ikke det at det vil gjøre det i denne situasjonen - han kan bruke proteinpulver under denne perioden, men han bør begrense inntaket og passe på at det ikke blir for mye, spesielt dersom dette tar mange uker. <------------------- Det er dette jeg prøver å si. 5. Det samme kan jeg også skrive om deg. 6. Jo det er det. 7. Ja jøss. 1. Det er det ingen som har anbefalt heller. 2. Mitt poeng står fremdeles, behovene må dekkes med de utfordringene som er til stede. 4. Konsekvensene av operasjonen er at det du anbefaler her ikke vil være mulig. Nettopp derfor skal maten konsistenstilpasses og berikes med både protein og energi, som jeg skrev i min første post. At protein kan føre til beinskjørhet var riktignok en hypotese tidligere, men denne er tilbakevist og konsensus er at protein er positivt for beintettheten. Igjen, det er ingen som har snakket om for mye, det er snakk om tilrettelegging for å dekke behovene. Det er ingen grunn til at han skal være forsiktig med proteintilskudd fordi han ikke spiser vanlig mat i denne perioden. Det er et argument for å faktisk benytte seg av dette for å få i seg det kroppen trenger. Ja, han kan klare det uten, men det er likefullt et nyttig verktøy. Og som du så i den første posten min så anbefaler jeg først og fremst fettberiking her, ikke proteinpulver for alle pengene. Kontekst er viktig når du skal gi kostråd... 5. Ja det kan du, men du vil ikke ha noe grunnlag for påstanden din ettersom jeg faktisk har kompetanse på dette området, spesielt på den kliniske biten av det. 6. Nei. Og uansett så ville det ikke hatt noe å si, da myseprotein scorer høyere enn de fleste andre proteinkilder på biotilgjengelighet. Jeg anbefaler ikke proteinpulver på generell basis, men kosttilskudd har sin plass i klinisk ernæringsbehandling, og dette er et tilfelle der proteinpulver kommer til sin rett. Sånn, nå gidder jeg ikke fortsette denne diskusjonen her mer. Det provoserer meg når folk skal drive å synse om kliniske tilstander uten kompetanse til det, det fører bare til forvirring hos trådstarter. Jeg håper du Isa24 har fått noen gode tips her sånn at du kommer deg fint gjennom den kommende perioden, lykke til Negativ er forøvrig tannlege og har også kompetanse på den aktuelle problemstillingen Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-756597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjekkoggrei Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 1. Det er det ingen som har anbefalt heller. 2. Mitt poeng står fremdeles, behovene må dekkes med de utfordringene som er til stede. 4. Konsekvensene av operasjonen er at det du anbefaler her ikke vil være mulig. Nettopp derfor skal maten konsistenstilpasses og berikes med både protein og energi, som jeg skrev i min første post. At protein kan føre til beinskjørhet var riktignok en hypotese tidligere, men denne er tilbakevist og konsensus er at protein er positivt for beintettheten. Igjen, det er ingen som har snakket om for mye, det er snakk om tilrettelegging for å dekke behovene. Det er ingen grunn til at han skal være forsiktig med proteintilskudd fordi han ikke spiser vanlig mat i denne perioden. Det er et argument for å faktisk benytte seg av dette for å få i seg det kroppen trenger. Ja, han kan klare det uten, men det er likefullt et nyttig verktøy. Og som du så i den første posten min så anbefaler jeg først og fremst fettberiking her, ikke proteinpulver for alle pengene. Kontekst er viktig når du skal gi kostråd... 5. Ja det kan du, men du vil ikke ha noe grunnlag for påstanden din ettersom jeg faktisk har kompetanse på dette området, spesielt på den kliniske biten av det. 6. Nei. Og uansett så ville det ikke hatt noe å si, da myseprotein scorer høyere enn de fleste andre proteinkilder på biotilgjengelighet. Jeg anbefaler ikke proteinpulver på generell basis, men kosttilskudd har sin plass i klinisk ernæringsbehandling, og dette er et tilfelle der proteinpulver kommer til sin rett. Sånn, nå gidder jeg ikke fortsette denne diskusjonen her mer. Det provoserer meg når folk skal drive å synse om kliniske tilstander uten kompetanse til det, det fører bare til forvirring hos trådstarter. Jeg håper du Isa24 har fått noen gode tips her sånn at du kommer deg fint gjennom den kommende perioden, lykke til Negativ er forøvrig tannlege og har også kompetanse på den aktuelle problemstillingen I bunn og grunn vil vi nok det beste for trådstarter, dette får han nesten se på selv, han kjenner seg selv best! Men jepp, lykke til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-756611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Negativ Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Jeg jobber med kjevekirurgen på St.Olavs i dag, kan godt gjøre meg selv til idiot i 1 minutt ved å spørre om proteinpulver er akseptabelt der det ikke finnes praktisk gjennomførbare alternativer. FatUnicorn 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20599-kjeveoperasjon/page/2/#findComment-756724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.