Gå til innhold

Spørsmål rundt 4x4 intervalltrening - endret melkesyreterskel eller bare sliten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rettelse:

- 4x4-trening ødela to årskull i langrenn.

Bare fordi Johan Kaggestad påstår det, betyr det ikke at det er sant. Det er sterke personligheter på begge sider og store personlige motsetningsforhold mellom de forskjellige fagmiljøene i Norge, noe som ødelegger den konstruktive debatten dem imellom fullstendig.

Jeg kan slenge ved en liten anekdote fra en samtale med en av de som tidligere hadde svært god innsikt i treningsopplegget for kvinnelandslaget i langrenn, og som han brukte som argument mot 4x4-intervaller. Dette var på den tida Bente Skari herja med konkurrentene. Når de løp bakkeintervaller hang alle jentene på Skari opp til toppen på det første draget, men etter hvert falt flere og flere fra mens hun kunne fortsette i samme tempo på hvert intervalldrag. Ergo: "4x4 er altfor hardt og fører til overtrening". Eller..?

Man hører stadig disse advarslene om økt skaderisiko og fare for overtrening som følge av hyppig intervalltrening, men hvorfor slakte metoden når det like gjerne kan være utførelsen det er noe i veien med? Jeg tror ikke 4x4-intervaller er løsninga på alt vondt her i verden, men jeg har fortsatt til gode å høre én eneste person som klarer å slå i hjel argumentene til Jan Helgerud med bakgrunn i vitenskapelig forankra fysiologi. Man kommer langt med praktisk erfaring, men man bør samtidig kunne forsvare valgene man gjør ut fra noe mer konkret enn "Dette har fungert for mange utøvere i mange år, så derfor gjør vi det sånn."

Jeg er uansett mest opptatt av trening for bedre folkehelse, og opptatt av at det ikke skal bli en vanlig oppfatning blant folk flest at gjentatte økter med 4x4-intervaller er umenneskelig tøft for kroppen. Man må selvfølgelig legge kontekst og total treningsbelastning til grunn, men basert på all forskning jeg har lest er jeg helt sikker på at ingen isolert sett kommer til å bli overtrent av tre økter med 4x4-intervaller i uka. I et folkehelseperspektiv er jeg dessuten overbevist om at høyintensiv, intervallbasert utholdenhetstrening er den mest effektive veien å gå.

Rettelse:

- 4x4-trening ødela to årskull i langrenn.

Bare fordi Johan Kaggestad påstår det, betyr det ikke at det er sant. Det er sterke personligheter på begge sider og store personlige motsetningsforhold mellom de forskjellige fagmiljøene i Norge, noe som ødelegger den konstruktive debatten dem imellom fullstendig.

Jeg kan slenge ved en liten anekdote fra en samtale med en av de som tidligere hadde svært god innsikt i treningsopplegget for kvinnelandslaget i langrenn, og som han brukte som argument mot 4x4-intervaller. Dette var på den tida Bente Skari herja med konkurrentene. Når de løp bakkeintervaller hang alle jentene på Skari opp til toppen på det første draget, men etter hvert falt flere og flere fra mens hun kunne fortsette i samme tempo på hvert intervalldrag. Ergo: "4x4 er altfor hardt og fører til overtrening". Eller..?

Man hører stadig disse advarslene om økt skaderisiko og fare for overtrening som følge av hyppig intervalltrening, men hvorfor slakte metoden når det like gjerne kan være utførelsen det er noe i veien med? Jeg tror ikke 4x4-intervaller er løsninga på alt vondt her i verden, men jeg har fortsatt til gode å høre én eneste person som klarer å slå i hjel argumentene til Jan Helgerud med bakgrunn i vitenskapelig forankra fysiologi. Man kommer langt med praktisk erfaring, men man bør samtidig kunne forsvare valgene man gjør ut fra noe mer konkret enn "Dette har fungert for mange utøvere i mange år, så derfor gjør vi det sånn."

Jeg er uansett mest opptatt av trening for bedre folkehelse, og opptatt av at det ikke skal bli en vanlig oppfatning blant folk flest at gjentatte økter med 4x4-intervaller er umenneskelig tøft for kroppen. Man må selvfølgelig legge kontekst og total treningsbelastning til grunn, men basert på all forskning jeg har lest er jeg helt sikker på at ingen isolert sett kommer til å bli overtrent av tre økter med 4x4-intervaller i uka. I et folkehelseperspektiv er jeg dessuten overbevist om at høyintensiv, intervallbasert utholdenhetstrening er den mest effektive veien å gå.

Godt svart! Det var ikke min mening jeg la ut, men tok den med for drøfting av tråd.

Tarzan: "Dette har fungert for mange utøvere i mange år, så derfor gjør vi det sånn." Sant, ekke sikkert alt er likt for alle.

"I et folkehelseperspektiv er jeg dessuten overbevist om at høyintensiv, intervallbasert utholdenhetstrening er den mest effektive veien å gå. " Hvis du refererer til all trening her er det vel bevist at styrke er det beste for kroppen, men hvis det gjaldt utholdenhet spesifikk: godt mulig

Alltid like overraskende å se at enhver tråd om kondisjon ender opp i at 4x4 er optimalt.

Testene ble i utgangspunktet gjennomført på personer som var overvektige, utrente og hadde hjerte/karsykdommer.

Forsøkspersonene ble delt inn i to grupper som trente tre dager i uken: Den ene trengte 4x4 minutter, den andre i 1x4 minutter.

Resultatene viser at 4x4-gruppen økte sitt maksimale oksygenopptak med 13 prosent, mens 1x4-gruppen økte opptaket med 10 prosent.

Konklusjon: – Den lille differansen ser vi på som ubetydelig. Selv om vi tror at det kan bli en større differanse om personene trener over en lengre periode, er framgangen for hvert individ helt fantastisk, sier Wisløff.

Lite poeng: Quote Wisløff: "Selv om vi tror".

Hvor ofte:

"Vi anbefaler 2-3 økter med intervall trening i uka hvis målet er å øke kondisjonen. Vi vet ikke sikkert hva som er det optimale antall økter, og igjen vil det være individuell forskjeller. Vi har gjennomført studier hvor deltakerne har trent intervall 5-8 ganger i uken, men det er hardt motivasjonsmessig og vi fant også at de som trente opp mot 8 ganger i uken ble overtrent og ikke fikk de tilpasningen vi ønsker å se ved trening, som f.eks økning i oksgyenopptak."

Selv sier de 2-3 ganger, men vet ikke hva optimalt er. Du vil også få en fremgang på hele 10% ved kun 1x4.

Noe av det CERG/NTNU er opptatt av er inaktivtet.

Inaktivitet - NTNU

Og da vil jo all trening og sunt kosthold være forebyggende, ikke bare 4x4 intervall.

Litt om en test som ble gjort av NTNU:

"De hadde i gjennomsnitt et O2-opptak på 31,9 ved oppstart. Etter seks uker var det steget med 8,7 prosent. Da hadde gjengen et snitt på 34,7 i O2-opptak."

Selv om det de fikk en prosentvis fin fremgang så er ikke det oppsiktsvekkende bra. Personene var i kategorien UNDER GJENNOMSNITT når de startet, men de var faktisk fortsatt i kategorien UNDER GJENNOMSNITTET etter 3 økter i uken i seks uker. Faktisk var også BMI uendret etter 6 ukers med hard trening.

Sist med kanskje det viktigste:

Forsøk gjort på "trente" andredivisjonsspillere har blant annet dette som et punkt i sin konklusjon:

Forskerne vet ikke om det er best å samle intervallene i intense treningsperioder eller fordele dem blant vanlige treningsturer en til to ganger i uken. Det er imidlertid mye som tyder på at det er lurt å skifte treningsform fra tid til annen.

– Vi har ikke undersøkt hva som skjer hvis man fortsetter med intervaller et helt år. Men Jesper Wendell, som er løpe- og friidrettrener, har eksperimentert med dette over en lang periode. Hvis utøverne skiftet mellom perioder med høyintens og vanlig trening, så det ut til at de kunne oppnå nye forbedringer når de vendte tilbake til en periode med mange intervaller, sier Gunnarsson.

Mens her på Fitnessbloggen blir 4x4 fremmet som eneste veien til målet om bedre kondisjon, selv om ikke engang forskning fra NTNU har konkludert med at dette er optimalt.

Siste forskning er forholdsvis ny:

forskning.no > Intervalltrening også for supermosjonister

@Gymmitarzan

Jeg klarer virkelig ikke å skjønne hvordan du resonerer deg frem til at 4x4 er "det eneste riktige"

Annonse

Jeg er iallfall veldig fornøyd med 4x4 og er helt sikker på at det spiller en stor rolle på min fremgang :) Og ved bruk av pulsklokke og god oppvarming og variasjon så får man vel ikke gjort så mye feil? Jeg mener jo selv jeg trener variert i lik grad som trådstarter.

Eks.

Mandag:fullkropps styrkeprogram

Tirsdag: 4x4 og stall/ridning

Onsdag:fullkropps styrkeprogram

Torsdag: Jogging i rolig tempo lengre økt

Fredag: Fullkropps styrkeprogram og stall/ridning

Lørdag:4x4

Søndag:Fri

Skal begynne med samme programuke som deg. Håper å kunne finne overskuddet til å gjøre dette + jobb

• 1 måned senere...

Kanskje du trener for hardt, ja. Poenget med 4x4 er jo at du IKKE skal få mye melkesyre.

Kanskje du også trener for mye, og at du rett og slett er litt overtrent (jeg tror ikke noe på fagfolkene som påstår at overtrening bare finnes blant folk som har ekstreme treningsmengder). Da blir det verre å få opp pulsen til det du tidligere klarte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...