Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har jo Vært så uheldig også nå. Etter at jeg skrev forrige innlegg så ble biskja brått syk og ble hasteoperert. Dvd at vi måtte holde osshjemme med henne de første dagene. Også har jeg jobbet natt. Men forrige torsdag jogget jeg 6 km og på lørdag ble det 4km. Fornøyd med det etter nesten tre uker pause. Men så har det dukket opp et problem. Jeg har begynt å få smerter bak leggen ved jogging, da spesielt i etterkant. Føler ut som baksiden av leggen er skikkelig stivt/støl, bare at det er vondt. Stivner til ved hvile og jeg halter nesten i etterkant. Men så gir det seg etter to dager, men blir pånytt vondt ved neste joggetur.

Gode sko, grus underlag og god oppvarming for de som lurte ;) Noen forslag på hva det kan Være?

Sååå... løpet blir ikke som planlagt, men gjennomføre det skal jeg :) (skrevet på mobil)

Er det vondt også når du blir varm ? Det høres litt ut som det jeg opplever hvis jeg øker på intensitet og mengde litt for raskt. Akkurat som om leggen knyter seg. Hjelper litt å tøye og massere leggene for min del.

Har du skiftet løpestil? Fra f.eks. heelstike til forfot?

Et lite tips som kan hjelpe leggene å tåle løpsbelastningen er tåhev eller gjerne vristhopp (bare regn med at du blir veldig støl de første gangene..)

Fortsetter under...

Kjenner ingenting i starten; men smertene sniker seg sakte frem etterhvert i økten. Men værst er det som sagt etterpå, for det er ingen problemer å gjennomføre økten. Jeg tøyer alltid litt ut, strekker ut og tar tåhev etter en økt. Venstre bein er ikke vond, kun baksiden av høyre legg. Og som sagt, det blir værre timene og dagen etterpå, litt følelsen som du har ved tåhev/melkesyre bare at den sitter igjen to dager etterpå

Tenkte jeg skulle prøve en rolig langøkt i kveld, så har jeg litt dager på meg frem til løpet på å bli bra. Doh etter løpet Bør jeg jo helst finne ut hva dette er! Jobber på kirurgisk ortopedisk avd, så kan høre med legene våres;)

Whohoo...i dag hadde jeg en joggetur på 10 km. Med noe gåing inkludert, dvs jeg gikk raskt som oppvarming og nedkjøling og måtte gå de tyngste bakkene. Men det ble nok iallfall 8km jogging til sammen. Tid:1.20 (inkludert tissepauser til hunden og drikkepauser) :)

Det som egentlig var værst i dag var varmen, 24 grader og sol og altfor høy luftfuktighet. Merker det litt på hodet nå, burde nok fått i meg mye mer vann underveis. Men de siste 2km var lange, bare det å jogge på rettsletta og nedover var tungt da!!! Men høyre beinet merkelig nok har jeh ikke vondt i det hele tatt nå, men nå brukte jeg lowdrop skoene istedenfor asics. Veit iallfall hvem sko som blir med meg på løpet! ;)

Life iFORM Oslo - 10 km

Jeanette Hårstad

Tid: 1:13:52

Min/km: 7:23

Km/t: 8,12

I FORM-løpet 2013 | I FORM

Whohoooooooo!!!! Ferdig og vel fornøyd, ikke sist og vel gjennomført slik målet var :D Morsomt løp, men sabla varmt og høy luftfuktighet, i tillegg var det faktisk en del oppoverbakker her og der! Moro moro. Løp samme runde x2, og når jeg var ferdig med første runde hadde nettopp 5km begynt, og jeg så jo da at de var litt mer i min liga i forhold til fart ;) For fy søren som det var fart i den 10 km gjengen:p Jeg har jo tross alt bare jogget i 3 mnd, så 10 km løp var litt hårete mål følte jeg. Desto mer gøy å gjennomføre da. Og plasseringen? 398 av 425 *blush* ;)

Annonse

Gratulerer Jeanette:D

Håper det ga mersmak til å fortsette kondisjonstreningen ;)

Mersmak og mersmak, akkurat nå kan jeg ikke si det, småvondt i hodet,sliten i beina og gnagsår på høyre bein ;) Men gi meg en dag så muligens:D Men jeg må nesten innrømme at jeg trur 5km er mer morsom distanse, da kan jeg presse mer på fart istedenfor å tenke på å overleve 10 km. Hadde jo lyst til å sette opp tempo, men av erfaring visste jeg at jeg måtte holde igjen for å komme meg igjennom runde 2 !

Flott jobba! Er ikke mye som skal til for å komme under timen på mila nå, det er en fin milepæl å strekke seg etter om du ikke har blitt lei :)

Neida, lei er jeg ikke. Men nå går det mot ferie, så det blir nok ikke like intensivt fremover med 3 løpeøkter i uken. Men holde det ved like i ferien, det skal (og må) jeg:). Joggingen er jeg ikke lei. Styrke derimot:confused:. Men det skyldes mest at hun jeg trente med har stoppet opp, så det er kjipt å trene styrke aleine. I tillegg har jeg særdeles liten lyst til å være inne nå som det er sommer. Men må bare komme i gang igjen, vil ikke bli dvask i formen (ikke det at jeg er stram ennå heller:p).

Bør jeg fortsette med 4x4 intervaller for å bedre tiden min?

Har forresten vært hos en kardiolog nå grunnet en arytmi på EKG, viser seg at det er en "respiratorisk arytmi". Heller et sunnhetstegn enn noe annet. Og gjennomsnitts pulsen min målt over 24 timer er vist 67, er jo ikke så halv galt alikevel da:). Det at pulsen min har tendenser til å ligge høyt ved rolig bevegelse er lavt bt, så pulsen kompanserer. Kardiologen trudde jeg aldri kunne jogge i pulssone 1 pågrunn av dette:p

Life iFORM Oslo - 10 km

Jeanette Hårstad

Tid: 1:13:52

Min/km: 7:23

Km/t: 8,12

I FORM-løpet 2013 | I FORM

Whohoooooooo!!!! Ferdig og vel fornøyd, ikke sist og vel gjennomført slik målet var :D Morsomt løp, men sabla varmt og høy luftfuktighet, i tillegg var det faktisk en del oppoverbakker her og der! Moro moro. Løp samme runde x2, og når jeg var ferdig med første runde hadde nettopp 5km begynt, og jeg så jo da at de var litt mer i min liga i forhold til fart ;) For fy søren som det var fart i den 10 km gjengen:p Jeg har jo tross alt bare jogget i 3 mnd, så 10 km løp var litt hårete mål følte jeg. Desto mer gøy å gjennomføre da. Og plasseringen? 398 av 425 *blush* ;)

Sant det var varmt?!? Holdte på å dø på meg og hatet hvert sekund av den 10 km... Og jeg ble løpt forbi alle som løp 5 km, ble tråkket på og dyttet på og løpt ned. De startet vel nesten rett etter jeg løp forbi starten på nytt. Så umotiverende da. Og ikke var det mer vann igjen heller. Sukk. Tid 1:07. Og gjennomsnittspuls på 88%, så jobbet hardt for å få den lille farten jeg hadde hahaha:)

Bli med neste år og ja? :)

Sant det var varmt?!? Holdte på å dø på meg og hatet hvert sekund av den 10 km... Og jeg ble løpt forbi alle som løp 5 km, ble tråkket på og dyttet på og løpt ned. De startet vel nesten rett etter jeg løp forbi starten på nytt. Så umotiverende da. Og ikke var det mer vann igjen heller. Sukk. Tid 1:07. Og gjennomsnittspuls på 88%, så jobbet hardt for å få den lille farten jeg hadde hahaha:)

Bli med neste år og ja? :)

Ja, så klart skal jeg med neste år også. Vurderer også kk mila og Oslo maraton (10km) i år. Jeg var mer heldig, de 5km folka løp ut når jeg kom ned bakken. Men jeg måtte sååååå tisse så jeg løp innom toalettene. Innen jeg løp igjen så var 5km folkene kommet seg unna, og jeg fikk vann og tok igjen alle 5km folkene som gikk. Det var jo motiverende i seg selv :) løypen var egentlig Ok også.

Ja, så klart skal jeg med neste år også. Vurderer også kk mila og Oslo maraton (10km) i år. Jeg var mer heldig, de 5km folka løp ut når jeg kom ned bakken. Men jeg måtte sååååå tisse så jeg løp innom toalettene. Innen jeg løp igjen så var 5km folkene kommet seg unna, og jeg fikk vann og tok igjen alle 5km folkene som gikk. Det var jo motiverende i seg selv :) løypen var egentlig Ok også.

Ja, mye mer motiverende å ta igjen folk. Valgte feil gruppe på sentrumsløpet, men det ble jo bare gøy:)

Jeg er påmeldt begge allerede. Løp 10K for grete i fjor og løypa er grei, vet ikek om de bytter hvert år jeg!?! Fikk ikke med meg helt hvordan løypa på iForm egentlig var, for opptatt med å hate å løpe... Grus og varmt og tunge bein.

• 4 uker senere...

Annonse

Veldig godt gjennomført Jeanettehh !

Mange gode tips i denne tråden!

Eg er i nesten samme situasjon sjølv, eg har tatt imot utfordringen om å løpe 10 km i oslo maraton utan å kunne løpe! Ser du har fått anbefalt 4x4, kor lenge hadde du løpt før du byrja med det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...