Gå til innhold

Opptrening av håndledd og fingre


kamilligram

Anbefalte innlegg

..Jeg har slitt en del med senebetennelse i håndledd, spesifikt sena til tommelen på begge hender, og har nå begynt å merke det hardt på treninga. Dette kombinert med at jeg har fryktelig svake fingre og håndledd gjør det vanskelig å utføre alle øvelser som krever at man holder noe; manualer, vekstang, nedtrekk osv. Jeg har nylig vært til legen og det beste jeg kan gjøre er å aktivt trene opp muskulaturen, i tillegg til å passe på håndstilling osv.

..men her er jeg litt blank. Har google litt rundt og funnet diverse duppeditter som gyroballer, baller med strikk, gripeklemme og ellers litt ymse, men jeg vet ikke om noe av dette faktisk er bra å bruke. Jeg vet heller ikke hvor ofte og hvor varierte øvelser man bør ha?

Har fra før av begynt å løfte og rotere lette vekter for håndleddet, men trenger alt av tips jeg kan få. Er så kjipt hånd fingra og hendene gir etter før armene mine gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Fortsetter under...

[quote="Steffen92, post: 977806, member: 16292"

Disse har verdt gull verdt for mine håndledd og fingre ijallfall

Eg må altså varma opp handleddet og fingrane meir når eg skal ta ekstreme mengdar meg push up?

Det ser jo vondt ut eigentlig (!)

Er dette ein metode som du har brukt lenge? Som du kan stå for at funkar

Kor ofte skal/ bør dette foresten gjerast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener med støtteskinne på høyrehånda, det er en haske med spiler foran og bak hånda som tvinger håndleddet til å være helt rett når jeg løfter, og på den måten belaster jeg håndleddet mindre. Jeg unngår øvelser der jeg må ha knekk i håndleddet, som feks pushups på gulvet. Jeg tar dem heller på kasse med smalt grep sånn at håndleddet kan være rett, eller omvent roing i slynge eller pullups. Jeg er mye bedre, nå kan jeg feks ta tre pushups uten smerter, men jeg gir meg så snart det gjør vondt, og tar alternative øvelser. Øvelser der jeg drar etter armene enn dytter (feks omvendt roing i slynge) gir bedre vinkel og mindre smerte, og er greie alternativer for å trene samme muskelgruppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akakara' date=' post: 977882, member: 33111"'][quote="Steffen92, post: 977806, member: 16292"

Disse har verdt gull verdt for mine håndledd og fingre ijallfall

Eg må altså varma opp handleddet og fingrane meir når eg skal ta ekstreme mengdar meg push up?

Det ser jo vondt ut eigentlig (!)

Er dette ein metode som du har brukt lenge? Som du kan stå for at funkar

Kor ofte skal/ bør dette foresten gjerast?

Fikk også vondt i håndleddene noen ganger når jeg tok pushups før. Jeg fant ut at det var siden jeg hadde litt dårlig fleksibilitet i håndleddene. Har ingen problemer nå lengre etter at jeg begynte og varme håndleddene og fingrene godt opp før trening. Begynner som regel med og lage sirkler med hendene, så gjør jeg beginner stretchesene, tar 2-3 minutter, så har jeg mye bedre mobilitet i håndleddene, og får ingen smerter når jeg står på hendene eller tar pushups :)

Men burde være forsiktig ja, ikke overdriv stretchinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De stabiliseringsøvelsene jeg vet om er:

Push-ups på knyttneven i stedet for med flat hånd. Gjør det gjerne på knærne til å begynne med og vær nøye med et strakt håndledd. Ha gjerne en myk flate å gjøre dette på. Senga kan f.eks øke mengden stabilisering og derav øke vanskelighetsgraden.

Kettlebell-swing øvelser (selvfølgelig med lettere vekter enn denne karen) Den siste øvelsen bruker jeg, men svinger kettlebellen helt opp, og senker armen til albuen er i 90 grader, med horisontal overarm.

Håndledd og grep tar LANG tid å trene opp, og går du for fort frem risikerer du å få ny betennelse eller slå opp gammel skade. Better safe than sorry;)

Av erfaring: Dropp dips, push ups med flat hånd og benkpress med stang, frivendinger etc. om du ikke har vært symptomfri over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...