Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp med en liten ting. Jeg lager sjeldent maten jeg inntar selv, og spiser ofte ute. Jeg har derfor ikke veldig bra oversikt over hvilke næringsstoffer jeg inntar osv. Jeg har nå startet å trene forsiktig, men er fremdeles ganske ny.

Jeg spiser alltid til jeg er mett, og går sjeldent rundt sulten. Jeg har derimot flere venner som hiver i seg mye mer enn det jeg gjør. Er det noen her som kan nevne typiske tegn på at man spiser for lite?

Jeg er fremdeles ganske ny som sagt, men det hadde vært fint å kjenne til disse tegnene på forhånd slik at jeg eventuelt kan ta tak i de så fort som mulig. Hvis det viser seg at jeg spiser OK, så er det jo bare fint.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20041-tegn-p%C3%A5-lavt-kaloriinntak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Tegn på at en spiser for lite...? Tja...vekt er vel kanskje først og fremst den største indikatoren...? :)

Hvor høy er du? Hva veier du? Hvor aktiv/trent er du? :)

Siterer:

Trenger litt hjelp med å regne ut kaloribehovet mitt. Jeg er en mann på 20 år som er 180 cm høy og veier 70 kg. Jeg trener mellom 3 og 4 ganger i uken. I ukene med 4 økter er 3 styrketrening, mens den siste er lett kardio. Ukene med 3 økter er alle styrkeøkter.

Målet er å bygge lett uten å legge på meg ekstra kroppsfett. Hva er min BMR?

Nitram har visst funnet frem et av mine andre innlegg. :)

Målet mitt er ikke å bli fyren med de aller største musklene. Jeg ønsker heller en sprek og litt definert kropp. Skal derfor ikke prøve å spise altfor mye, men heller ikke for lite. Prøver å spise mat jeg vet er proteinrike når jeg er ute. Ønsker bare å vite vanlige tegn på at man spiser for lite nå som jeg har blitt litt mer aktiv.

Gjest Slettet
Nitram har visst funnet frem et av mine andre innlegg. :)

Målet mitt er ikke å bli fyren med de aller største musklene. Jeg ønsker heller en sprek og litt definert kropp. Skal derfor ikke prøve å spise altfor mye, men heller ikke for lite. Prøver å spise mat jeg vet er proteinrike når jeg er ute. Ønsker bare å vite vanlige tegn på at man spiser for lite nå som jeg har blitt litt mer aktiv.

Går ned i vekt, er konstant sliten og trøtt osv...

= spiser for lite :)

Annonse

Symptomer på for lavt kaloriinntak er det samme som skrevet over her; vekttap, trøtthet og slapphet, frysing, svimmelhet, lite overskudd på treningene, konsentrasjonsvansker, søvnproblemer o.s.v.

Det skal alikevel sies at man merker ikke et lavt kaloriinntak så lett før man har ligget lavt over en lengre periode. Det er fordi kroppen har lagre å ta av. Tror alikevel ikke at du trenger å bekymre deg. De fleste (som aldri har hatt spiseforstyrrelser eller et anstrengt forhold til mat) spiser nok og klarer selv å regulere mengden naturlig etter sult og behov

Takk for svar!

Symptomer på for lavt kaloriinntak er det samme som skrevet over her; vekttap, trøtthet og slapphet, frysing, svimmelhet, lite overskudd på treningene, konsentrasjonsvansker, søvnproblemer o.s.v.

Det skal alikevel sies at man merker ikke et lavt kaloriinntak så lett før man har ligget lavt over en lengre periode. Det er fordi kroppen har lagre å ta av. Tror alikevel ikke at du trenger å bekymre deg. De fleste (som aldri har hatt spiseforstyrrelser eller et anstrengt forhold til mat) spiser nok og klarer selv å regulere mengden naturlig etter sult og behov

Fint å høre. Pleier å spise når jeg er sulten, og stopper når jeg er mett. Nå har imidlertid aktivitetsnivået mitt økt en smule, så jeg er bare redd for å bli slankere og miste muskler. Med et økt aktivitetsnivå regner jeg med at sultfølelsen også vil øke over tid, slik at dette vil gå naturlig?

Takk for svar!

Fint å høre. Pleier å spise når jeg er sulten, og stopper når jeg er mett. Nå har imidlertid aktivitetsnivået mitt økt en smule, så jeg er bare redd for å bli slankere og miste muskler. Med et økt aktivitetsnivå regner jeg med at sultfølelsen også vil øke over tid, slik at dette vil gå naturlig?

Skulle tro at du vil bli mer sulten ettersom aktivitetsnivået øker, men kan jo ikke si dette sikkert.. Hva med å legge inn et ekstra måltid rett etter trening? F.eks en banan og en yoghurt eller nøtter. Hvis du er veldig bekymra kan du jo veie deg månedlig for å se om du går ned (muskler veier mer enn fett!), også vil jo speilbildet si deg noe. Blir du tynn og mister muskler, da spiser du mer, enkelt og greit :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...