Gå til innhold

Hvorfor anbefales ikke brød, pasta og andre karbo kilder med mel på diett / deff?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som overskriften sier: Hvorfor anbefales ikke brød, pasta og andre karbo kilder med mel på diett / deff?

Ris, poteter osv blir mye brukt, samt grønnsaker. Men er så lei riskaker, og tenker på mat til mellom måltid. Er nå på vei nedover fra 13% kroppsfett til 8-9 over 12-16 ukers periode og lurer på om grovt brød vil være noe dårligere alternativ enn feks riskaker så lenge kaloriene blir det samme? Kunne tenke meg 2 brødskiver med pålegg i stede for riskaker, vil dette ha noe påvirkning på progresjonen?. Kan så klart lage annet mat, men lurer hovedsakelig på hvorfor man skal styre unna mel produkter generelt på diett

Hilsen gutt 22

Fortsetter under...

Fordi vi er privilegerte nok til å spise oss gode og mette på billig og tilgjengelig kjøtt samt frukt og grønt fra alle verdenshjørner til 10-15% av en gjennomsnittlig nettolønn. Disse matvarene metter lenger (hvor signifikant forskjellen er kan diskuteres), er gjerne mindre energitette for et fullt måltid og gjør det enklere å skape et kostholdsindusert kalorisk underskudd i hverdagen. Å deffe betyr i praksis å sulte kroppen for å tilstrebe bruk av fett som energikilde og det er en rekke menneskelige egenskaper som dukker opp idet man går sulten lenge. Således ønsker man å gjøre denne perioden så enkel å opprettholde som mulig.

Korn/ris er dog sivilisasjonsmat #1, jeg verdsetter at jeg faktisk har anledning til å spise hva pokker jeg vil til enhver tid, mens x milliarder må ta til takke med heller kjip kost.

Som graa sier. Brød, pasta etc. metter ofte mindre og gir mye kalorier på lite volum. Tildels også mindre nyttige næringsstoffer. Det går derimot fint an å gå ned i vekt på disse matvarene, så lenge kaloriinntaket totalt er i underskudd. Men det trenger ikke å være enten eller. Hva med å spise brød/pasta et par ganger i uken og fortsette som nå de andre dagene, så vil du jevnt over få litt variasjon?

Vil legge til at dette i aller høyeste grad er subjektivt, selv blir jeg mye mettere av 2-3 grove brødskiver med proteinrikt pålegg i forhold til 4 speilegg med noen skinkefliser. Finn ut av hva som passer for deg, et brødmåltid om dagen eller pasta/ris til middagen går helt fint på diett.

Kunne tenke meg 2 brødskiver med pålegg i stede for riskaker, vil dette ha noe påvirkning på progresjonen?.

Jeg vil påpeke at brødskiver med pålegg i de fleste tilfeller er langt bedre enn riskaker på diett.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...