smilefjeset Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hei, Jeg er 21 år, 165cm høy og har siden Januar gått fra 101,8kg til 93,8kg, venten skal ytterligere ned og jeg har planer om å til slutt ligge på ca 70kg. Jeg trener 5-6 ganger i uken og har en liten vofs jeg går på tur med to ganger for dagen. Jeg jobber på kontor og har langt til jobb, så jeg føler tiden min ikke strekker helt til. Heldigvis har jeg ingen unger så jeg slipper å tenke på det i tillegg, da hadde virkelig ikke tiden strukket til! En typisk dag for meg ser slik ut: 05:30 - frokost 2 egg enten kokt eller speilegg på ryvita knekkebrød med en hvitostskive og ørlite majones 07:00 - Begynner på jobb 12:00 - Lunsj 2-3 knekkebrød med brunost, leverpostei eller makrell i tomat med majones 15:00 - Ferdig på jobb 16:30 - Kommet hjem og går ca 30min tur med hunden 17:00 - Middag, suppe, fiskekaker med grønnsaker, kjøttdeig og spaghetti, taco med fullkornslefse, salat med ost og skinke, kyllingfilet surret i bacon med grønnsaker osv. 18:00 - Trening, 10 min gange i oppvarming, fullkroppsstyrkeprogram og 15-20min løping på slutten (veksler mellom 9 og 11km/t med små "pauser" på 6min. Bruker ca 1t og 15min. 19:30 - Litt tv-titting 20:00 - Kvelds, middagsrester, kokte/stekte egg, smoothie, mager vaniljekesam med frosne skogsbær 21:00 - Tur med hunden 20-30min 22:30 - Legger meg. Jeg bruker Shapeup appen til å holde oversikt over kcal inn og den sier at for å miste en kg i uken må jeg spise 1330kcal, jeg vet også at jeg her må spise mer i og med at jeg trener og at det er om å gjøre å ha kcal underskudd. Vekten har nå stoppet helt opp, den står bare på 93,8kg og går forsåvidt opp og ned 1,5kg hele tiden. Jeg føler at jeg spiser så alt for lite, jeg begynner å stresse allerede etter frokost fordi jeg føler jeg har fått i meg for mange kcal og det er så alt for få igjen hvis jeg i tillegg skal klare å ligge i underskudd. Jeg har hengt meg så alt for mye opp i disse kaloriene. Noen som har noe tips til meg for å komme meg videre? Jeg går jo så absolutt ikke ned de 1kg i uken 1330kcal skal utgjøre. Ikke engang om jeg ligger under 1330kcal (som er galskap!!). Åh, litt frustrasjon ut på en dag der jeg ikke har noe energi. Jeg tar den ene treningsfrie dagen min idag, i og med at kroppen er helt slapp. Det har muligens noe med maten idag å gjøre? Har spist følgende: Frokost - 2 ryvita knekkebrød med hvert sitt speilegg, hver sin skive hvitost og litt ketchup + et glass appelsinjuice Lunsj - 3 rugsprø knekkebrød med leverpostei og litt lett majones + et glass skummet melk Middag - Blomkålssuppe Jeg er da oppe i 863kcal. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19792-stans-i-vektnedgang-altfor-opphengt-i-kcal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hei! Først og fremst gratulerer med det du har fått til nå, og at du får til trening og kosthold i en hverdag som du beskriver som en "tidsfelle" vil jeg si at du får det jo til, tom flere ganger om dagen. Du har helt rett i at du spiser for lite, å gå ned 1kg i uken er mulig - men at dette er en kortsiktig løsning er det helt klart, da fysisk sett er det ikke mulig å gå ned mer enn 0,5kg kroppsfett i uken (dette med et underskudd på 500kcal om dagen, altså 3500kcal i uken. 7000kcal er 1kg rent kroppsfett). Med andre ord er det det samme om en ligger 250kcal i underskudd en dag, 750kcal annen dag(eller 1000kcal en dag og vedlikehold en annen dag..) og tilsammen vil dette bli et underskudd på 500kcal pr dag - hvis en ønsker å gjøre det på den måten da det er dager en er mer/mindre sulten enn andre.. Jeg regnet at din hvilemetabolisme er 2627kcal da med et moderat aktiv livvstil ifølge fitnessbloggen sin kalorikalulator Konkludert har du havnet i en "spise lite og trene for mye" fellen og kroppen vil da senke metabolismen din for å vedlikeholde vekten din ved å sette andre energiressurser ned. Les disse: Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening Hvor mye bør du spise på dietten? | MyRevolution Mat og kalorier – hvor mye trenger du? | MyRevolution OhMickey, PlastBox, Mr P og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19792-stans-i-vektnedgang-altfor-opphengt-i-kcal/#findComment-731014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilefjeset Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Hei! Først og fremst gratulerer med det du har fått til nå, og at du får til trening og kosthold i en hverdag som du beskriver som en "tidsfelle" vil jeg si at du får det jo til, tom flere ganger om dagen. Du har helt rett i at du spiser for lite, å gå ned 1kg i uken er mulig - men at dette er en kortsiktig løsning er det helt klart, da fysisk sett er det ikke mulig å gå ned mer enn 0,5kg kroppsfett i uken (dette med et underskudd på 500kcal om dagen, altså 3500kcal i uken. 7000kcal er 1kg rent kroppsfett). Med andre ord er det det samme om en ligger 250kcal i underskudd en dag, 750kcal annen dag(eller 1000kcal en dag og vedlikehold en annen dag..) og tilsammen vil dette bli et underskudd på 500kcal pr dag - hvis en ønsker å gjøre det på den måten da det er dager en er mer/mindre sulten enn andre.. Jeg regnet at din hvilemetabolisme er 2627kcal da med et moderat aktiv livvstil ifølge fitnessbloggen sin kalorikalulator Konkludert har du havnet i en "spise lite og trene for mye" fellen og kroppen vil da senke metabolismen din for å vedlikeholde vekten din ved å sette andre energiressurser ned. Les disse: Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening Hvor mye bør du spise på dietten? | MyRevolution Mat og kalorier – hvor mye trenger du? | MyRevolution Tusen takk for svar! Jeg tok også en kroppsanalyse på treningssenteret, den regnet utatjeg trengte 1345kcal de dagene jeg ikke trente, men deter jo så altfor lavt! Denne "spise lite og trene for mye" fellen har jeg nok muligens havnet i ja, men jeg fatter ikke hvorfor ikke det vises på vekten? I mitt hode burde jeg jo da rast ned i vekt.. Takk for linker, skal lese de! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19792-stans-i-vektnedgang-altfor-opphengt-i-kcal/#findComment-731906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 11. april 2013 Del Skrevet 11. april 2013 Hei! Først og fremst gratulerer med det du har fått til nå, og at du får til trening og kosthold i en hverdag som du beskriver som en "tidsfelle" vil jeg si at du får det jo til, tom flere ganger om dagen. Du har helt rett i at du spiser for lite, å gå ned 1kg i uken er mulig - men at dette er en kortsiktig løsning er det helt klart, da fysisk sett er det ikke mulig å gå ned mer enn 0,5kg kroppsfett i uken (dette med et underskudd på 500kcal om dagen, altså 3500kcal i uken. 7000kcal er 1kg rent kroppsfett). Med andre ord er det det samme om en ligger 250kcal i underskudd en dag, 750kcal annen dag(eller 1000kcal en dag og vedlikehold en annen dag..) og tilsammen vil dette bli et underskudd på 500kcal pr dag - hvis en ønsker å gjøre det på den måten da det er dager en er mer/mindre sulten enn andre.. Jeg regnet at din hvilemetabolisme er 2627kcal da med et moderat aktiv livvstil ifølge fitnessbloggen sin kalorikalulator Konkludert har du havnet i en "spise lite og trene for mye" fellen og kroppen vil da senke metabolismen din for å vedlikeholde vekten din ved å sette andre energiressurser ned. Les disse: Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening Hvor mye bør du spise på dietten? | MyRevolution Mat og kalorier – hvor mye trenger du? | MyRevolution Veldig godt svar med én liten rettelse: Det er fullt mulig for noen som har litt ekstra å gå ned mer enn 0.5kg kroppsfett i uka. En kilo fettvev har evne til å kvitte seg med 70kcal om dagen, som blir 2800kcal om man har 40kg fettvev på kroppen. Nå er det selvsagt teoretiske makstall, men en større kropp tolererer høyere kaloriunderskudd enn en normalvektig en. Ellers er jeg helt enig. Testet en helt tilfeldig kalorikalkulator på nett, og fikk beskjed om at vedlikeholdsnivået ditt er på 2640kcal. Denne tar dog ikke høyde for at du trener hardt og går mye tur med hunden, så du skal ikke se bort fra at tallet er høyere. Jeg ville med andre ord økt dagsrasjonene til omtrent 2300 kcal et par uker for å se hva som skjedde. Antagelig er det nok til at platået brytes og du går ned igjen. Når kroppen etterhvert blir lettere og energibehovet lavere kan du redusere inntaket med 100-200kcal, og fortsatt få i deg en god mengde mat. Ellers, godt jobba med ny livsstil og ny kropp så langt! Therese og Oddis 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19792-stans-i-vektnedgang-altfor-opphengt-i-kcal/#findComment-732866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vronica Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg gikk selv i fellen "spiste for lite og trente for mye = slapp!", da bestemte jeg meg for å endre på kostholdet og nå føler jeg at jeg spiser hele tiden og i tillegg går jeg ned i vekt:) Har jeg vært deg ville jeg kanskje kuttet ut brunost i ny og ne, juice og slike ting (inneholder mye sukker som igjen ikke gir deg noe spesielt metthetsfølelse). kanskje du i stede kan lage deg en god salat med kylling (proteiner gir metthetsfølelse) i stede for noen usle knekkebrød til for eksempel lunsj? jeg lager egg og bacon til frokost, god salat til lunsj, fisk/kjøtt til middag med ekstra grønnsaker og kanskje en smoothie til kvelds. Jeg kuttet rett og slett ut brød og knekkebrød med salat, egg, grønnsaker, kylling osv, mye mer mett og finnes ikke slapp + at vekten viser resultater. Stå på videre! Espenkrz 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19792-stans-i-vektnedgang-altfor-opphengt-i-kcal/#findComment-742923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.