mirth Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg er en jente på snart 18 år som lurer på noe. Hva er forskjellen på å trene fullkroppsprogram og det å trene en og en "kroppsdel" (f.eks bein) på en dag? Jeg prøver å gå ned i vekt, men samtidig bygge muskler. Hva er da lurest for meg å trene av disse to? Jeg skjønner altså ikke hvordan man skal kunne ha en dag for hver "kroppsdel" (finner ikke annet ord), og hvilke øvelser man da skal ha med. Noen eksempler? For en hel uke? I tillegg til hver gang jeg trener, må jeg fullføre tabata intervall for å "tøye" høyrefot til å bli bedre (fysioterapauten min anbefaler meg dette pga en slags muskelskade i leggen). Er det veldig lurt å kombinere styrketrening og kardio på én dag? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19689-forskjellen-p%C3%A5-treningsmetoder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
DaddyCool Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Søk og les på forumet og i FBs artikler og du vil få svar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19689-forskjellen-p%C3%A5-treningsmetoder/#findComment-728672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titanium Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Hei! For det første, er du sikker på at du vil gå ned i vekt? Mange jenter tror de må gå ned i vekt for å se strammere ut, selv om et par kilo ekstra med muskler kan gjøre jobben vel så godt! Uansett hva du ønsker å gjøre, husk at du må få i deg nok mat! Generelt er det nok å anbefale å kjøre gjennom hele kroppen 2-4 ganger i uken for best fremgang. Det er også mulig om du deler opp i split (ben-dag, overkropp osv), men som nybegynner har du behov for grunnstyrke ved baseøvelser (øvelser som trener flere deler av kroppen samtidig), og fullkroppsprogram er en veldig fin måte å gjøre det på. Husk å ha restutisjon mellom styrkedagene. Her er en veldig god artikkel som er verdt å lese gjennom, og sannsynligvis gir svar på mye av det du lurer på. Angående styrke og kardio på samme dag, så går det helt fint, du må bare vite hva du ønsker å prioritere. Hvis du i hovedsak ønsker å bli sterkere, trener du styrke først, og tabata etterpå. Omvendt hvis det er kondisjon som er hovedprien. Av en eller annen grunn anbefales det ikke å ta langkjøring med løping/kondisjon samme dag som styrke, men intervaller går fint. Mener det har noe med signaler til musklene å gjøre, men nå beveger jeg meg på ukjent farvann, og noen andre har sikkert et bedre svar Asta 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19689-forskjellen-p%C3%A5-treningsmetoder/#findComment-728722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirth Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Hei! For det første, er du sikker på at du vil gå ned i vekt? Mange jenter tror de må gå ned i vekt for å se strammere ut, selv om et par kilo ekstra med muskler kan gjøre jobben vel så godt! Uansett hva du ønsker å gjøre, husk at du må få i deg nok mat! Generelt er det nok å anbefale å kjøre gjennom hele kroppen 2-4 ganger i uken for best fremgang. Det er også mulig om du deler opp i split (ben-dag, overkropp osv), men som nybegynner har du behov for grunnstyrke ved baseøvelser (øvelser som trener flere deler av kroppen samtidig), og fullkroppsprogram er en veldig fin måte å gjøre det på. Husk å ha restutisjon mellom styrkedagene. Her er en veldig god artikkel som er verdt å lese gjennom, og sannsynligvis gir svar på mye av det du lurer på. Angående styrke og kardio på samme dag, så går det helt fint, du må bare vite hva du ønsker å prioritere. Hvis du i hovedsak ønsker å bli sterkere, trener du styrke først, og tabata etterpå. Omvendt hvis det er kondisjon som er hovedprien. Av en eller annen grunn anbefales det ikke å ta langkjøring med løping/kondisjon samme dag som styrke, men intervaller går fint. Mener det har noe med signaler til musklene å gjøre, men nå beveger jeg meg på ukjent farvann, og noen andre har sikkert et bedre svar Takk for svar! :-) Ja, jeg ønsker å gå ned i vekt! Det er første prioritet. Men om jeg da bare fokuserer på styrketrening for å få muskler (event bli litt mer "strammere"), kommer jeg da til å gå ned i vekt uansett eller at jeg bare får mer muskler? Kunne du tenke deg til å for eksempel sette opp et opplegg på en uke (split)? Bare for at jeg kunne se hvordan en uke ser ut? Hadde hjulpet veldig! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19689-forskjellen-p%C3%A5-treningsmetoder/#findComment-729847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Takk for svar! Ja, jeg ønsker å gå ned i vekt! Det er første prioritet. Men om jeg da bare fokuserer på styrketrening for å få muskler (event bli litt mer "strammere"), kommer jeg da til å gå ned i vekt uansett eller at jeg bare får mer muskler? Kunne du tenke deg til å for eksempel sette opp et opplegg på en uke (split)? Bare for at jeg kunne se hvordan en uke ser ut? Hadde hjulpet veldig! Hvis du spiser nok (faktisk mer enn du forbrenner) og får muskler, så vil du gå OPP i vekt men du vil SE slankere og FØLE deg strammere. Ikke bry deg om det tallet, det er vel det i speilet du bryr deg om? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19689-forskjellen-p%C3%A5-treningsmetoder/#findComment-729869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Negativ Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Man kan si det sånn at hvis du lever før år 2000 så trener du kroppsdelsdager, men hvis du lever etter år 2000 trener du helkropp. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19689-forskjellen-p%C3%A5-treningsmetoder/#findComment-729911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titanium Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Takk for svar! Ja, jeg ønsker å gå ned i vekt! Det er første prioritet. Men om jeg da bare fokuserer på styrketrening for å få muskler (event bli litt mer "strammere"), kommer jeg da til å gå ned i vekt uansett eller at jeg bare får mer muskler? Kunne du tenke deg til å for eksempel sette opp et opplegg på en uke (split)? Bare for at jeg kunne se hvordan en uke ser ut? Hadde hjulpet veldig! Nå vet ikke jeg om du trenger det eller ikke, så tør ikke helt si noe her. Hvis du fokuserer godt på hard styrketrening med tunge og riktig teknisk utførte baseøvelser, bør du også spise i et lite overskudd for å bygge muskler og få energi på trening. Mat er viktig, å passe på å få i seg nok proteiner (1-2g x kroppsvekt) og sunt fett er ingen dum ide Vekten vil da gå opp, men kroppssammensetningen blir annerledes og du vil se slankere og strammere ut. Dette spesielt om du er helt nybegynner, resultater kan komme ganske så kjapt, noe som er motiverende. Vil anbefale å ikke fokusere på vekta i det hele tatt, den forteller ingen ting om forholdet mellom muskler og fett i kroppen. Nå er ikke jeg den rette personen til å spørre angående program, men anbefaler både å lese gjennom artikkelen som jeg allerede har linket til for å få mer kunnskap og kunne ordne et fint program, eller eventuelt kjøre startning strength hvis du er sikker på øvelsene Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19689-forskjellen-p%C3%A5-treningsmetoder/#findComment-730039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.