Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor som alltid har vært stor, og hun er klar over dette selv. Hun har prøvd mange ganger å gå ned i vekt, men hun klarer det ikke. Jeg har egentlig ikke brydd meg noe særlig om at hun har vært litt større, men i det siste har jeg begynt å få litt andre tanker rundt dette (mtp på mer kunnskap herfra).

Etter å ha sett henne i påsken føler jeg hun er endel større enn hva hun har vært før. Jeg vet også hvordan hun spiser, og tenker at det vil bare fortsette. Hun nærmer seg 50 og det er kanskje på tide at noe skjer, med tanke på helsen hennes.

Spørsmålet nå er jo hvordan jeg skal få pratet med henne om det uten å såre henne. Jeg føler jeg må si noe, for jeg begynner å bli bekymret. Jeg er jo selvfølgelig glad i henne og vil ha henne her så lenge som mulig! Kanskje PSMF er noe jeg kan foreslå for henne, slik at hun kommer i gang og blir motivert til å fortsette? Jeg vet hun bare har prøvd Grethe Roede, Lavkarbo og alle disse diettene, men hvis hun ser at det bare er litt endringer på et kosthold som skal til, så vil det kanskje hjelpe?

Hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19654-familiemedlemmer-som-er-overvektige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok ikke en så streng diett som PSMF er løsningen. Sultfølelsen og "diktaturregimet" med telling og makroer den innebærer kan nok skremme folk uten god kunnskap om dietten bort fra en varig og sunn livsstilsendring. Jeg ville rett og slett sagt at du var bekymret for helsen hennes, og gjerne ville komme med noen gode råd. Ta utgangspunkt i generelle retningslinjer - fem om dagen, mye grønnsaker, nøkkelhull, unngå tilsatt sukker, gjerne ta en ekstra porsjon kjøtt fremfor karbohydratholdige alternativer, helgrovt brød osv. Kanskje invitere henne på besøk til deg hvor du har kjøpt inn ulike sunne alternativer også? Bevise at mager kesam faktsisk smaker ganske likt som lettrømme! Litt mer eksotisk frukt, skyr, frøknekkebrød, magert pålegg (og røkt laks/ørret) og lignende. Å lage en koselig kokebok med sunne lunsj- og middagsalternativer kan også være et "prosjekt" frem mot bursdag/morsdag osv :)

• 1 måned senere...

Det er vel naturlig å ønske det beste for familiemedlemmer og dem man er glad i. For de som er overvektige og har vært det en stund (typisk: mødre som alltid har satt familien foran seg selv, oppvokst med norskt tradisjonelt kosthold og aldri besøkt et treningssenter?) kan jeg se for meg hvor vanskelig det er å starte på et program og holde seg til det, når endringene kan ta tid og ofte er veldig små.

Har tenkt på problemstillingen selv. Mulig er de fleste fullt klar over egen overvekt og problemene det kan medføre. Hva med å invitere til sunne middager, anbefale gode oppskrifter og vise fordelene av et sunt kosthold. Hjelp til med å sette delmål, introduser henne til treningssenteret (første besøk kan være skremmende for mange), tren sammen og gå på tur. Det er gjerne en livsstilsendring som må til, med mer aktivitet og bedre kosthold, og det er lettere å få til om man er flere sammen om det.

Jeg har en mor som alltid har vært stor, og hun er klar over dette selv. Hun har prøvd mange ganger å gå ned i vekt, men hun klarer det ikke. Jeg har egentlig ikke brydd meg noe særlig om at hun har vært litt større, men i det siste har jeg begynt å få litt andre tanker rundt dette (mtp på mer kunnskap herfra).

Etter å ha sett henne i påsken føler jeg hun er endel større enn hva hun har vært før. Jeg vet også hvordan hun spiser, og tenker at det vil bare fortsette. Hun nærmer seg 50 og det er kanskje på tide at noe skjer, med tanke på helsen hennes.

Spørsmålet nå er jo hvordan jeg skal få pratet med henne om det uten å såre henne. Jeg føler jeg må si noe, for jeg begynner å bli bekymret. Jeg er jo selvfølgelig glad i henne og vil ha henne her så lenge som mulig! Kanskje PSMF er noe jeg kan foreslå for henne, slik at hun kommer i gang og blir motivert til å fortsette? Jeg vet hun bare har prøvd Grethe Roede, Lavkarbo og alle disse diettene, men hvis hun ser at det bare er litt endringer på et kosthold som skal til, så vil det kanskje hjelpe?

Hjelp?

slike ting er alltid vanskelig å ta opp... men håper og tror du tar motet til deg og snakker med henne. Jeg syntes du rett og slett skal si at du er bekymret fordi du har lest/hørt mye om hvilke konsekvenser overvekt kan medføre. Syntes også at du skal vektlegge at du sier det fordi du er bekymret, og fordi du er glad i henne. Du vil jo ha henne i livet ditt lengst mulig!

Rent praktisk ville jeg nok ikke foreslått PSMF..det blir veldig ekstremt når hun ikke er "dreven" på trening/kosthold. Begynn i det små med å innøre sunnere altenativer til ting som allerede spises; karbonadeig framfor kjøttdeig, havregryn framfor sukkerrik-kornblanding, mager kesam framfor rømme, rent kjøtt istedenfor farseprodukter. Større andel grønnsaker og frukt, mye mindre av karbohydrater. Vis henne litt - server henne litt andre forslag som f.eks cottage cheese + yoghurt, skyr, wok, o.l. Åpne opp en "ny" verden av matvarer. Svigerfaren min har alltid spist brødmat med ost +tradisjonell middag.ALLTID. Men da jeg dro fram en boks cottage cheese + blåbær på hyttetur ville han smake. Og nå, nå spiser gamlefar cottage cheese og/eller kesam til frokost hver dag :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...