Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Feil. Det tar myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye lengre tid. Iallefall for meg. Så snart jeg klarte å trøkke i meg noen hundre kalorier ekstra, DA skjedde det saker og ting nærmest over natta. Veldig, veldig morro. Juhuuu :)

Annonse

Hva skal jeg gjøre for å unngå at disse ekstra kaloriene lagres som fett istedenfor å bidra til muskelvekst?

Følge med. Du blir ikke tjukk over natta. Legger du på deg betydelig mye fett mens du øker i styrke og muskelmasse, spiser du gjerne for mye. Begynn på noen hundre kalorier i overskudd, og juster sakte men sikkert opp over tid.

Hvis du har progressiv overbelasning hele veien og du spiser i et moderat overskudd, skal det ganske godt gjøres å ikke vokse.

Man kan vel også bygge muskler i kaloriunderskudd, eller?

Er ikke en stor økning i styrke også ensbetydende med at det bygges muskler, sakte, men sikkert?

Muskler vokser når muskelproteinsyntesen er større enn muskelproteinnedbrytningen over tid. Det går an å oppnå netto muskelproteinanabolisme selv om kroppen din total sett er katabol (kaloriunderskudd), men det er stort sett forbeholdt nybegynnere, folk med høy fettprosent og bolere.

Styrkeøkning kan bety større muskler, bedre teknikk, nevrale tilpasninger eller andre små detaljer.

Enig med Klokov her. En bekjent av meg som var svært overvektig, gikk ned i vekt, altså slanket seg, mens hun bygde muskler. På kaloriunderskudd. Jeg som er tilnærmet normalvektig har en metabolisme som ikke tillater underskudd. Jeg har prøvd, og står i beste fall rolig, men bygger ingenting. Nå har jeg lagt meg en skikkelig styrke kur, med oppmot 1000 kcal over på noen dager, og styrke og musklene kommer raskt. Men fett også, såklart, når jeg går på såpass mye kca over. Kommer til å ta det vekk i siste delen av mai og hele juni, for ikke å ha en unødig bulk på magen i sommer :) For meg som har prøvd begge deler, så ser det innelysende ut at å bygge muskler krever overskudd, med mindre man har for mye overvekt. Hva som er for mye overvekt, er derimot umulig å definere.

Enig med Klokov her. En bekjent av meg som var svært overvektig, gikk ned i vekt, altså slanket seg, mens hun bygde muskler. På kaloriunderskudd. Jeg som er tilnærmet normalvektig har en metabolisme som ikke tillater underskudd. Jeg har prøvd, og står i beste fall rolig, men bygger ingenting. Nå har jeg lagt meg en skikkelig styrke kur, med oppmot 1000 kcal over på noen dager, og styrke og musklene kommer raskt. Men fett også, såklart, når jeg går på såpass mye kca over. Kommer til å ta det vekk i siste delen av mai og hele juni, for ikke å ha en unødig bulk på magen i sommer :) For meg som har prøvd begge deler, så ser det innelysende ut at å bygge muskler krever overskudd, med mindre man har for mye overvekt. Hva som er for mye overvekt, er derimot umulig å definere.

Greit å ha i bakhodet at folk med mye fettmasse på kroppen ikke nødvendigvis er i underskudd selv om de spiser en god del mindre enn de bruker. Fettet blir jo borte nettopp ved å frigi oppspart energi til resten av kroppen.

Annonse

Greit å ha i bakhodet at folk med mye fettmasse på kroppen ikke nødvendigvis er i underskudd selv om de spiser en god del mindre enn de bruker. Fettet blir jo borte nettopp ved å frigi oppspart energi til resten av kroppen.

Det er så, men de SPISER mindre enn de bruker iallefall :)

Bygge muskler = kalorioverskudd

Lavere fettprosent = kaloriunderskudd

Er det med andre ord veldig lite effektivt å prøve å oppnå en lavere fettprosent samtidig som man bygger muskler? Burde man altså ta en ting om gangen?

Vanligvis er det mest effektivt å ta en ting om gangen, men som nybegynner er det fullt mulig å redusere fettprosent samtidig som man bygger muskler :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...