igelkott Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hei. Kan være jeg skyter litt i blinde her, men nå har jeg prøvd å finne ut av dette så lenge, så jeg prøver blandt de kloke hodene her også. Jeg har, og har lenge hatt, store problemer med å spise mat og drikke væske. Tidligere her inne har jeg skrevet litt om mine erfaringer med heftig IBS, men jeg tror muligens dette er noe annet. JIPPI. De siste ukene (månedene?) har jeg slitt ekstremt med å spise og drikke, varmt og kaldt, fast og flytende. Jeg spiser det samme som før, muligens litt mer enn kroppen er vandt med da jeg vil opp i vekt, men jeg sliter med en helt sinnsyk kvalme og pressede lunger. Mat jeg spiser er vanlig mat, mye salat/grønnsaker, fisk og skalldyr, havregrynsgrøt, skyr, cottage cheese, søtpotet, mye egg. Når jeg spiser/drikker mat, uansett om det er torskefilet med grønnsaker eller proteinshake blandet med vann, kjenner jeg umiddelbart kvalmen velle opp i meg. Magen spenner seg, og spiserøret/ganen føles som om det fylles med bomull. Følelesen kan sammenlignes med slik man føler rett før man kaster opp når man har omgangssyke. Jeg sliter med å svelge, føles som om alle musklene i svelget er knallharde og spent som en bue. Jeg "smatter" mye, slik man gjør etter man har kastet opp. Jeg har ikke kastet opp, da jeg vet at jeg trenger all næring jeg kan få i meg. Jeg sliter med å puste, jeg klarer ikke trekke lungene 100% fulle av luft da det ikke føles som om de klarer å strekke seg så langt. Klarer kanskje 35-40%. Det føles i all seriøsitet som om jeg har på meg en 20 kilos vest som hindrer meg i å puste. Alt dette skjer utelukkende etter måltid. Når jeg ikke har spist på ett par timer blir det bedre og den generelle formen blir bedre, men jeg forstår jo selvfølgelig at jeg ikke kan leve som dette. Noen som har noe som helst slags idè hva dette kan komme av? Hva jeg kan gjøre for å klare å spise normalt? Kan det være noe psykisk? Jeg vet ikke hvor lenge jeg kan gjøre dette lengre, jeg klarer ikke å få en sunn kropp og helse på denne måten. Jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg, da jeg så langt ikke har fått noe hjelp av fastlege, second-opinion lege, to lengre sykehusopphold, to ernæringsfysiloger, to psykologer eller terapaut. Jeg drøyer å spise så lenge jeg klarer, noe som selvfølgelig går ut over humør og generell helse. Jeg er så utrolig frustrert at jeg vurderer å stikke på legevakten nå, men så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre når jeg kommer der. Hva kan noen gjøre. Tusen takk for at dere tar dere tid til å lese. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Har du vært hos legen din og sjekket dette? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-720680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Jeg forstår at du har vært til profesjonell hjelp med IBS-plagene, men har du du vært og pratet med dem om nettopp dette? Å dra til legevakten er neppe dumt, dersom du trenger noe til å lindre problemene her og nå. Det vil naturligvis være begrenset hva de kan gjøre om dette er noe vedvarende, da du nok må få hjelp av en spesialist på temaet - og det leder meg tilbake til utgangsspørsmålet, om du har pratet med legen om de fysiske vanskene du får av å spise? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-720688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hercules Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Å dra til legevakt akkurat nå/ikveld vil du få veldig lite ut av. Men jeg ville ha snakket med fastlegen og e t fått henvisning til spesialist som har erfaring med IBS, og evt få en gastroskopi. Men dette kan meget godt være kun psykisk. Lykke til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-720698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
igelkott Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Hei, tusen takk for svar. Har du vært hos legen din og sjekket dette? Ja, det har jeg. Hun menerat det ikke er noe hun kan gjøre, da hun allerede har sendt meg til alle spesialister og undersøkelser (gastroskopi, koloskopi, MR, CT, ultralyd). Ingenting å hente på blod/urin/avføringsprøver. Jeg forstår at du har vært til profesjonell hjelp med IBS-plagene, men har du du vært og pratet med dem om nettopp dette? Å dra til legevakten er neppe dumt, dersom du trenger noe til å lindre problemene her og nå. Det vil naturligvis være begrenset hva de kan gjøre om dette er noe vedvarende, da du nok må få hjelp av en spesialist på temaet - og det leder meg tilbake til utgangsspørsmålet, om du har pratet med legen om de fysiske vanskene du får av å spise? Hei ja, jeg har pratet med leger spesifikt om dette. De behandler det på samme måte som min IBS, lovord om at det blir bedre og en sterkere dose morfin. Og jeg har vært til spesialister på IBS uten resultat. Å dra til legevakt akkurat nå/ikveld vil du få veldig lite ut av. Men jeg ville ha snakket med fastlegen og e t fått henvisning til spesialist som har erfaring med IBS, og evt få en gastroskopi. Men dette kan meget godt være kun psykisk. Lykke til! Droppa legevakt, men er like ille nå, selv om det er 10 timer siden siste måltid. Men tusen takk for tips uansett Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-720799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LenaMarie Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Duduudu, leste denne tråden for noen dager siden, og når jeg så på TV i dag tilfeldigvis før jeg dro på trening, så så jeg et program som het Food Hospital. Der var det ei dame som spiste mye fettrik og ferdigmat, og hun hadde fått gallestein. Hun fikk veldig vondt i magen når hun spiste, også sa hun at det gikk opp mot brystregionen, altså at det satt seg vondt der etterpå. Jeg husker ikke helt (det var flere folk der samtidig med forskjellige problemer), men jeg tror det var hun som sa at hun hadde skikkelige intense smerter etter hun hadde spist, og at hun heller ville valgt fødselsmerter fremfor det... Tror du det kan være dette? Prøv å google gallestein for å sjekke iallefall! Edit: Gallestein - Brosjyrer - Pasientinformasjon - Helsebiblioteket.no Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-722339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdelH Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Har det sånn selv om dagen, eller.. har hatt det sånn siden midten av januar. Gått på to kurer, for dem trodde det var magebetennelse. Det har ikke blitt bedre, men jeg klarer å leve med det sålenge jeg ikke blir stressa. Har mistenkt magesår, gallestein(siden jeg får smerter der den sitter sånn plutselig) og har også vært redd for kreft siden det var så mye smerter en periode. Men dette kan også komme av stress, bekymringer og angst. Har du noe sånt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-722667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tandstad Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Tenkte litt på angst eg også her når eg las dette. Har hatt litt tendensar til angst tidligare og det har vore ekkelt, med kvalme og pustebesvær. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-722671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
igelkott Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Duduudu, leste denne tråden for noen dager siden, og når jeg så på TV i dag tilfeldigvis før jeg dro på trening, så så jeg et program som het Food Hospital. Der var det ei dame som spiste mye fettrik og ferdigmat, og hun hadde fått gallestein. Hun fikk veldig vondt i magen når hun spiste, også sa hun at det gikk opp mot brystregionen, altså at det satt seg vondt der etterpå. Jeg husker ikke helt (det var flere folk der samtidig med forskjellige problemer), men jeg tror det var hun som sa at hun hadde skikkelige intense smerter etter hun hadde spist, og at hun heller ville valgt fødselsmerter fremfor det... Tror du det kan være dette? Prøv å google gallestein for å sjekke iallefall! Edit: Gallestein - Brosjyrer - Pasientinformasjon - Helsebiblioteket.no Hei! Ja, i jula var jeg 100% sikker på at det var gallestein da jeg ble innlagt. Tok utallige tester som alle viste at det ikke var gallestein, men alle symptomene stemte, så jeg tvingde de til å ta alle prøver to ganger. Men nei, ingen gallestein å hente, ikke så mye som litt gallegrus. :-( Rart å være lei seg for at det ikke var det, men da hadde det i det minste hatt et navn! Men den gang ei. Men takk for tips uansett. :-) Har det sånn selv om dagen, eller.. har hatt det sånn siden midten av januar. Gått på to kurer, for dem trodde det var magebetennelse. Det har ikke blitt bedre, men jeg klarer å leve med det sålenge jeg ikke blir stressa. Har mistenkt magesår, gallestein(siden jeg får smerter der den sitter sånn plutselig) og har også vært redd for kreft siden det var så mye smerter en periode. Men dette kan også komme av stress, bekymringer og angst. Har du noe sånt? Stress og angst sliter jeg mye med, men det kommer på grunn av denne kroppen/fordøyelsen min. Så jeg har havna midt i en fin, ond sirkel her! Har også testa for magesår og gallestein, og kreft! Men ingen av delene. Egentlig så er det jo BRA, men samtidig så er det utrolig frustrerende å utelukke alt, fordi hva er liksom igjen.. "Lev med det". Men takk for tips! Tenkte litt på angst eg også her når eg las dette. Har hatt litt tendensar til angst tidligare og det har vore ekkelt, med kvalme og pustebesvær. Angst er veldig mulig, men eneste er at disse plagene kom før angsten. Angsten er liksom en hyggelig liten bieffekt. Men helt klart, jeg kan jobbe med å takle angsten så kanskje plagene blir mindre! Takk for tips. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-722815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maraud Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Uhm. Jeg husker ikke hva det heter, men lærte om noe liknende på skolen. Det kan jo være et sensorisk problem/refleksproblem i øvre mageregion - evt oppover. Kramper e.l. Du har en god del med reflekser som er viktige i det området der. Hvordan er det med "følelsen" av å svelge? Noe annerledes? Siden du har sett IBS spesialister o.l har du vært på nevrologisk? Jeg hadde en runde med "noe lignende", på langt nær så ille, men klarte ikke spise noen ting og magen vrengte seg. De vurderte å sende meg til nevrologisk for utredning for å være på den sikre siden. Kan jo være en idé ? Det kan jo også tenkes at det forverres av det psykiske ettesom det skaper et såpass stort ubehag, men det er definitivt noe jeg ville fulgt opp videre. Om lukkemekanismene. Sphincter - Wikipedia, the free encyclopedia Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-724365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariihh Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg opplever det samme som deg! Men jeg har det bare i perioder på noen få dager i ny og ne, ikke hele tiden. Håper det ordner seg! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19396-store-fysiske-problemer-med-mat/#findComment-728540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.