Gå til innhold

Vondt i kragebenet under løping


IdaEriksen

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å være litt flink til å løpe ute nå i påska, men nesten uten unntak blir løpeturene mine "ødelagt" av smerter i kragebenet (i tillegg til vanlig hold...). Dette har vel egentlig pågått i flere år, og det er ganske plagsomt å måtte avbryte fordi det gjør såpass vondt i kragebenet at jeg må stoppe opp. Dette skjer som oftest når jeg løper ute, ikke i like stor grad på tredemølle. Er det noen som vet hva det kommer av, og hvordan man eventuelt kan forhindre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dere sikre på at dette er i selve kragebeinet? Eg har vert plaga med dette, men det viste seg under ein heilt anna type undersøkelse at dette var noko som heite sarkoidose. Har hatt behandling for dette, og er kvitt problemet.

Det er egentlig ein form for betennelse i lymfekjertler, og dei ligg veldig i samme området som kragebeinet. Smertene er så godt som like som holdsmerter er.. Sarkoidose virker på veldig mange forskjellige organer i kroppen,men vanligste er lymfekjertler øverst i lungene. Ved hard trening dukket disse smertene opp nesten alltid.

De aller fleste har veldig små plager, og farlig er det strengt tatt ikkje.

Mykje info her: Norsk Sarkoidose Forening | Sammen er vi sterke

Dukker opp ved høge kalsiumverdier på blodprøver og røntgen av lunger.

Dette er eit skudd i natten frå meg, men beskrivelsen er akkurat slik eg har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Tidligere slet jeg med smerte i skulderen/området kring kragebeinet når jeg løp og ble sliten. Jeg lurte veldig og trudde det kom på grunn av høye og spente skuldre MEN så var det et klokt menneske (og erfaren langdistanseløpere) som tipset meg om å fokusere på pusten. Poenget var at når jeg ble sliten og andpusten begynte jeg å puste 'kortere' og raskere. For meg forsvant disse plagene når jeg greide å fokusere på en kontrollert og jevn pusting. Når jeg løper lenger distanser sammen med løpepartner merker jeg fortsatt at plagene kommertilbake hvis jeg snakker for mye for lenge og da må jeg pent be meg selv om å holde kjeft og fokusere på hvordan jeg puster :D

Jeg vet dessverre ikke noe om den fysiologiske forklaringen til dette men jeg har funnet en løsning på mitt problem og er veldig fornøyd (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Var interessant å høre om dette med lymfekjertlene. Synes det er snålt at det varierer sånn fra gang til gang, da løpestilen min og pusteteknikken min strengt tatt er den samme, og siden det ofte kommer helt i starten, før jeg rekker å bli anpusten. Skal prøve å tenke mer over pustinga! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit mye med det samme når jeg dreiv med skiskyting...

Blei fortalt at det var fordi jeg har buede kragebein, og ganske enkelt manglet muskelmasse i det "tomrommet" de buede kragebeina etterlot seg. (jepp, broscience fra legen)

Det bedret seg iallefall betraktelig når jeg begynte med div pressøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...