Gå til innhold

Søvnparalyse


Tumbler

Anbefalte innlegg

Har du noen gang opplevd søvnparalyse? Jeg surfet rundt på nettet og fant ut at je hadde opplevd dette fenomenet. Det er mange "forklaringer" til hva oh hvorfor dette forekommer.

Fortell din historie!

Jeg har opplevd dette flere ganger. Og det er like skremmende og ekkelt hver gang. Jeg opplever at det kommer noen mørke vesener inn igjennom vinduet på soverommet mitt (nesten som en dementor i Harry Potter... Dette skjedde før HP...) og disse vesene holder meg fast i senga. Jeg kan ikke røre meg eller snakke. Aller helst føler jeg en trang for å rope på mamma... Men det går ikke. Det er skikkelig virkelig og helt forjævelig. Jeg våkner etter litt, hiver etter pusten og kjenner at pulsen er veldig høy...

Har du opplevd søvnparalyse? Og hva "ser" du for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever det ofte i sammenheng med litt deprimerte perioder der jeg sover ekstremt mye(sovet stort sett ikke til vanlig, ligger bare til lading et par timer i døgnet), og stort sett det samme som skjer hver gang; jeg tror at alle tennene holder på å dette ut, ofte er det noen som prøver å brekke opp kjeven min fordi de skal ha tennene mine, så da må jeg bite enda sterkere sammen, men da begynner tennene å smuldre opp. Greier ikke komme meg ut ab det før jeg greier å åpne munnen, noe som er svært vansklig siden hele kjevemusklaturen er låst fast i en ekstremt anspent stilling. Har vondt i kjeven i flere dager etter, og sjangsen er også stor for at jeg får et nytt slikt "anfall" iløpet av de nærmeste dagene etter det første. Tror rekorden min er på typ 10 slike drømmer på 3 uker.. Det var stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Opplever det ofte i sammenheng med litt deprimerte perioder der jeg sover ekstremt mye(sovet stort sett ikke til vanlig, ligger bare til lading et par timer i døgnet), og stort sett det samme som skjer hver gang; jeg tror at alle tennene holder på å dette ut, ofte er det noen som prøver å brekke opp kjeven min fordi de skal ha tennene mine, så da må jeg bite enda sterkere sammen, men da begynner tennene å smuldre opp. Greier ikke komme meg ut ab det før jeg greier å åpne munnen, noe som er svært vansklig siden hele kjevemusklaturen er låst fast i en ekstremt anspent stilling. Har vondt i kjeven i flere dager etter, og sjangsen er også stor for at jeg får et nytt slikt "anfall" iløpet av de nærmeste dagene etter det første. Tror rekorden min er på typ 10 slike drømmer på 3 uker.. Det var stress!

Håper du har skaffet deg tann beskyttelse da ;) Så du slipper å skade tennene :) Hvis ikke bør du ta kontakt med legen og få fikset det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det akkurat slik som trådstarter forklarer det, og at det skjer i det jeg holder på å sovne.

Virker ikke som det har noen sammenheng med det ene eller andre, men opplevde det mer da jeg var tenåring - veldig sjelden nå. Når det skjer *prøver* jeg å riste på hodet (det som skjer er vel at muskler og alt annet kobler ut uten at du helt har sovna ennå?) og da klarer jeg som regel å komme meg ut av det ganske kjapt..

Har ikke opplevd det i sammenheng med noe marerittaktig på noe måte, men ikke for det, selve følelsen av det er freaky nok i seg selv uten at man nødvendigvis ser for seg monstre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til. Hvis søvnmønsteret mitt har blitt litt forstyrret. Spesielt når jeg må tvinge meg selv til å sove.

Våkner opp og er helt låst i min egen kropp. Kan ikke røre meg, kan ikke snakke. Helt for jævlig. Men sovner av igjen ganske fort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
neineinei, planen er jo å skaffe seg gebiss! Legen er innblandet, jeg sover jo tross alt egentlig ikke til vanlig :)

Flotte saker, har familie som strammer kjeve/låser og gnisser osv. Ødelegger tennene -_- Damen min sier jeg også må anskaffe siden jeg gnisser sånn! Hehe! Skal ikke være lett det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker, har familie som strammer kjeve/låser og gnisser osv. Ødelegger tennene -_- Damen min sier jeg også må anskaffe siden jeg gnisser sånn! Hehe! Skal ikke være lett det der!

gnisser gjør jeg ikke, bare låsing. Tannlegen min sier at det ikke har gjort noen skader på tennene mine, velger å stole på henne, hun har tross alt grevd i kjeften min siden jeg sprang rundt i barnesko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, det er så jævlig! Opplever det i perioder, og det er like grusomt hver gang. Det kommer som regel hvis jeg dupper av på sofaen, hvis jeg er veldig sliten, ikke får sove osv. Og det handler alltid om at jeg får vondt, skader meg, blir redd o.l.

Når jeg da skal rope etter mamma eller pappa kommer det ikke ut en lyd, ikke får jeg puste, og jeg er helt paralysert og i store smerter. I tillegg er mamma og pappa alltid rett i nærheten, men verken ser eller hører meg evnt. ignorerer meg. Kan være at noen tar meg, jeg mister alle tennene, får kjempevondt i ryggen o.l. Kjempeekkelt!

Sist jeg opplevde det er heldigvis lenge siden, men jeg slukna ihvertfall på sofaen. Først skjedde det en gang, kom meg tilslutt ut av paralysen, og slukna en gang til. Da skjedde det igjen. Når jeg da endelig kom meg ut igjen, hylgrein jeg! Jeg ble skikkelig redd for jeg ante jo ikke hva det kom av, og det var en såpass reell følelse av panikk/angst som jeg aldri har vært borti før. Man føler jo at det skjer på ordentlig selv om man vet at det er en drøm når man våkner. Huff! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det et par ganger. Første gangen var det selvfølgelig ganske skummelt. Opplevde det ganske "klassisk". Trykker i brystet, får ikke beveget seg eller laget noen lyd. Høy pipelyd/skrikelyd og hele pakka. Har hatt det flere ganger etter dette, og da er det litt spennende å bare flyte med og se hva som skjer siden jeg vet at det er harmløst. Har aldri fått noe vondt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...