Gå til innhold

Debuterer med Biorytme dietten - min kostholdsplan


Anbefalte innlegg

Hei.

Dette blir første gang jeg kjører en diett. Jeg har lest mye positivt om Biorytme i det siste, så tenker at denne vil passe fint å starte med. Målet med dietten er å redusere fettprosent samtidig som jeg opprettholder/bygger muskelmasse.

Jeg har brukte store deler av kvelden til å lese meg opp på, og prøvd å sette sammen en passende kostholdsplan iht. Biorytme sine kriterier. Jeg setter veldig stor pris på konstruktive tilbakemeldinger. Oppstart vil ikke være før etter påske, men ønsker å være ute i god tid slik jeg har en godt gjennomtenkt plan når jeg starter opp.

Her er forslaget mitt.

M1 (0700): 431 kalori

2 stk Egg 140 kalori, 14g protein, 12g fett, 0g karbo

1/2 stk Avocado 161 kalori, 2g protein, 15g fett, 9g karbo

1 stk Whey Protein Isolate 130 kalori, 30g protein, 0,5g fett, 0,5g karbo

M2 (11:00): 350 kalori

Salatbar - kylling og egg 350 kalori, 42g protein, 19g fett, 0g karbo

M3 (14:00): 382 kalori

2 ss MCT Olje 252 kalori, 0g protein, 28g fett, 0g karbo

1 stk Whey Protein Isolate 130 kalori, 30g protein, 0,5g fett, 0,5g karbo

M4 (17:00): 507 kalori

150g Kesam Mager Vanilje 113 kalori, 13g protein, 1g fett, 13g karbo

20g Hasselnøtter 129 kalori, 2,6g protein, 12,5g fett, 1,9g karbo

25g Blåbær 13 kalori, 0,2g protein, 0,2g fett, 1,9g karbo

2 ss MCT Olje 252 kalori, 0g protein, 28g fett, 0g karbo

Trening (18:00):

1 pors. BCAA

1 pors. Kreatin

1 pors. Pre-worker

M5: (like etter trening): 397 kalori

1 stk Whey Protein Isolate 130 kalori, 30g protein, 0,5g fett, 0,5g karbo

1 stk Carbo Fuel 267 kalori, 0g protein, 0g fett, 66g karbo

evt. 1 stk Smoothie med frossne bær 404 kalori, 62g protein, 5g fett, 31g karbo

M5: (20:00): 501 kalori

2 stk kylling filet 212 kalori, 48g protein, 2,2g fett, 0g karbo

35g Jasmine ris 170 kalori, 4g protein, 1g fett, 37g karbo

100g Brokkoli 34 kalori, 2,8g protein, 0,4g fett, 6,6g karbo

Peppersaus 82 kalori, 4,5g protein, 2,4g fett, 10,6g karbo

M6 (22:30): 130 kalori

1 stk Whey Protein Isolate 130 kalori, 30g protein, 0,5g fett, 0,5g karbo

Måltid 5 kl 20:00 vil variere mellom typer kjøtt/fisk, samt karbokilde (ris, poteter og nudler osv..) Dette er et måltid som skal inntas innen 1 time etter avsluttet treningsøkt.

Gj.snittlig Næringsinnhold per dag:

Kalorier: 2560

Proteiner: 225g

Fett: 124g

Karbohydrat: 151g post-87-14440931872104_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville droppet carbofuelen og heller brukt frukt etter trening. Carbofuel er ikke noe annet enn forskjellige sukkerarter uten noen vitaminer.

Du ligger litt høyt på proteiner, ville heller fått i meg litt mer karbohydrater (høyde/vekt?). Mer karbs i siste måltid f.eks. Siste måltid er det også lurt å bruke en mer langsom proteinkilde. Også litt mange måltider, men om du trives å spise slik så har det ikke så mye å bety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mangelfull opplysninger. Min høyde er 179 cm, vekt 81 kg (morgenvekt). Hadde en fett % på 10,5 i fjor sommer. Vil tippe jeg er noe høyere nå, kanskje 11-12% max. Målet er å komme ned på 8-9%.

Jeg gjorde selv en kalkulering på proteinene og jeg kommer til 253,1g. Samme det, er enig at det kanskje er i høyeste laget.

Jeg gjorde en test idag, og prøvde å kjøre denne matplanen med noen få korrigeringer. Dette er det jeg har spist idag:

M1 (07:30): 429 kalorier

2 stk kokt egg 140 kalori, 14g protein, 12g fett, 0 karbo

1/2 Avocado 161 kalori, 2g protein, 14,7g fett, 8,6 karbo

1 stk Protein Olimp System 80, 128 kalori, 27g protein, 1,3g fett, 2g karbo

M2 (11:00): 404 kalorier

2 stk Solruta Sesam knekkebrød 192 kalori, 6g protein, 4,4g protein, 34g karbo

3 stk kokt egg 210 kalori, 21g protein, 18g fett, 0g karbo

M3 (14:00): 380 kalorier

1 stk Protein Olimp System 80, 128 kalori, 27g protein, 1,3g fett, 2g karbo

2 ss MCT Olje Olimp 252 kalori, 0g protein, 28g fett, 0g karbo

M4 (16:30): 255 kalorier

1/2 boks Kesam mager 113 kalori, 13g protein, 1g fett, 13g karbo

20g Hasselnøtter 129 kalori, 2,6g protein, 12,5g fett, 1,9g karbo

Trening (17:00):

Før:

BCAA Xplode+ Olimp

Creatine Olimp

Redweiler Pre-worker Olimp

Etter:

1 stk Protein Olimp System 80, 128 kalori, 27g protein, 1,3g fett, 2g karbo

BCAA Xplode+ Olimp

Taurin Olimp

Glutamine Olimp

M5 (19:30): 509 kalorier

150g Kyllingfilet 159 kalori, 36g protein, 1,7g fett, 0g karbo

50g Jasmine ris 238 kalori, 5,6g protein, 1,4g fett, 52g karbo

100g Brokoli 34g kalori, 2,8g protein, 0,4g fett, 6,6g karbo

2dl Peppersaus 112 kalori, 6g protein, 3,2g fett, 14,2g karbo

M6 (22:00): IKKE SPIST ENDA

Gj.snittlig Næringsinnhold per dag:

Kalorier: 2139

Proteiner: 191g

Fett: 101g

Karbohydrat: 138g

Dette har fungert veldig greit idag. Jeg har ingen problemer med å spise hver tredje time. Det er enkle og raske måltid.

Idag gjennstår kun siste måltid kl 22:00, jeg har allerede et veldig høyt protein inntak. Jeg burde nok fokusere på å få i meg mer karbs. Forslag til måltid?? Jeg føler at alt jeg spiser inneholder mye proteiner...

Håper ikke det høye colesterolet er skadelig :)

post-87-14440932032137_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M6 (22:00): Vil mest sannsynlig være 80-100g havregryn med melk. Gir ca 400 kalori, 19g protein, 7,5g fett, 65g karbo

Men ser at også her medfølger det et godt lass med proteiner, er da oppe i 210 proteiner per dag.. Fortsatt høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestilte akkurat igår 4x 2kg Whey Protein Isolate og 4kg Carbo Fuel fra PF igår :) Kjedelig å kutte ut alle shakerne då! Hehe.. Men ja, jeg ser den!

Målet er som alle andre også ønsker miste noen kg (mitt tilfelle 3-4 kg) frem mot sommeren men opprettholde/bygge videre muskelmasse.

Middagen blir spist ca 19:30-20:00 hver kveld, det er innenfor 1 time etter trening. Anbefaler dere et siste måltid kl 22:00 ca? Eller kan jeg droppe dette? Hvis jeg skal gå for det, hva burde det så inneholde av næringsinnhold? Jeg leser at det siste måltidet bør bestå av mer protein en karbs! Da kan jeg jo kutte havregrynen med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt for lite karbs, og ville plassert noe av proteinene i "karbkvoten". Du kan gjerne ha litt karbs i de første måltidene også. Få gjerne inn litt variert frukt og bær der. Du ligger relativt høyt på fett til biorytmedietten, men start der så har du noe å kutte på om det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, hva er "bivirkningene" av for høyt protein og fett inntak? Med tanke på proteinet ligger jeg på underkant av 2.5x kroppsvekt de dagene jeg følger dietten slavisk. 60% av fettet kommer fra MCT tilskudd fra Olimp. Totalt 60g av fettet kommer fra dette tilskuddet. Da har jeg lagt meg mitt på treet mtp. Olimp sin anbefalte dosering av tilskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, hva er "bivirkningene" av for høyt protein og fett inntak? Med tanke på proteinet ligger jeg på underkant av 2.5x kroppsvekt de dagene jeg følger dietten slavisk. 60% av fettet kommer fra MCT tilskudd fra Olimp. Totalt 60g av fettet kommer fra dette tilskuddet. Da har jeg lagt meg mitt på treet mtp. Olimp sin anbefalte dosering av tilskuddet.

Kommer du opp i 316 gram som Vegard regnet ut her så er du på grensa til det som er dokumentert å ikke være skadelig. Det er ikke gjort noen studier over lang tid som beviser at det ikke er bivirkninger av så stort inntak og siden det er langt over det som er nødvendig og det ikke gir noen ekstra effekt å overskride den proteinmengden du trenger så er det bedre å holde seg på et moderat nivå. Du vil også få bedre trykk på treningen ved å heller bruke de kaloriene på karbs.

Er vel ikke noen særlige bivirkninger av høyt fett inntak, her må du bare finne ut selv om du har best effekt av høyt fett eller høyt på karb, når man skal skape et underskudd så er det dessverre vanskelig å holde begge høyt. Tørr ikke si så mye om så høyt inntak av MCT. Jeg bruker bare kokosmelk og kokosolje som begge har 50% mct innhold, men også antioksidanter som er natulig i kokosmelken. Det er sjeldent noen god ide å overdrive inntak av noen slags matvarer, det beste er som regel å spise variert og naturlig mat. Kanskje Vegard Lysne vet noe mer om så høyt MCT inntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare jeg som syns biorytme-dietten ikke gir noe som helst utslag på energinivået, enn ellers? Merker ull, nada, ingen forskjell. fortsatt like energisk/daff som før. Ser bare at folk hauser det så sykt opp..

Biorytmedietten er ikke magisk, på lik linje med lavkarbo, høykarbo, smartkarbo, og forsåvidt alle andre dietter. Biorytme er kun et forslag for de som kanskje føler de blir litt slappe, eller kanskje fort sultne, av karbohydrater, og derfor inntar dem i større grad om kvelden. Noen føler det gir dem mer overskudd i hverdagen, tilsvarende hvordan noen føler de får det av å spise ketogent, mens andre må ha 60-70% av energiinntaket fra karbohydrater.

Konklusjonen er ganske enkelt at man ikke skal følge en diett bare fordi man hører den skal være så bra, men heller finne noe man selv trives med og gjøre det fordi det er det som fungerer best for deg og din kropp. Ikke fordi noen sier det er den beste dietten (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare jeg som syns biorytme-dietten ikke gir noe som helst utslag på energinivået, enn ellers? Merker ull, nada, ingen forskjell. fortsatt like energisk/daff som før. Ser bare at folk hauser det så sykt opp..

Har du en bra insulinrespons og tåler karb godt vil du selvsagt merke mindre forskjell på energinivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestilte akkurat igår 4x 2kg Whey Protein Isolate og 4kg Carbo Fuel fra PF igår :) Kjedelig å kutte ut alle shakerne då! Hehe.. Men ja, jeg ser den!

Protein/karbopulver er jo kosttilskudd, ment for folk som ikke får i seg det de trenger gjennom vanlig mat. Ettersom du ligger godt innafor på alt sammen er det jo bare å selge det du nettopp har kjøpt? :) Har en tråd innpå forumet her feks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...