Gå til innhold

Styrketrening for å gå ned i vekt!?


Denisa

Anbefalte innlegg

Hei ,

Jeg er ikke sikker på om disse trådene har vært her tidligere - men jeg regner da med det!

Jeg er en 22 år gammel jente - 176 høy og 89 kg. Har som mål å gå ned en del i vekt innen slutten av juli 2013 - men er litt usikker hvordan. Jeg spiser ganske sunt, og trener hver dag akkurat nå.

For tiden går treningen min ut på styrke hver dag, helkropp - varmer opp med 15-20 min cardio og avslutter med 10 min cardio.

Spm. mitt er ganske enkelt da:

Vil jeg kunne gå ned i vekt på denne måten, eller må jeg endre på treningen min? Gjøre mer cardio evt?

Håper på greie svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vekttap = innta færre kalorier enn du bruker.

all bevegelse øker energiforbruket, og er dermed gunstig.

Styrketrening er bra i forbindelse med slanking fordi det kan hjelpe kroppen til å beholde en del muskler, slik at du hovedsakelig slanker av deg fettvekt - og ikke muskelvev. men da er kostholdet ganske avgjørende.

Kostholdet er nok av større betydning enn selve treninga =)

Og; Du bør ikke trene fullkroppsprogram HVER dag.. musklene må få tid til å resitituere seg. Hva med fullkroppsstyrke 3 ganger i uka, og heller kardio 2-3 ganger i uka? Da gjerne 1-2 økter med intervaller, og 1-2 lengre og roligere økter - type jogging, fjelltur, spinning, en aktivitet du liker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt "lavkarbo". Ikke fordi det er noen magisk løsning på alt men fordi en proteinkilde (kjøtt, egg, fisk, pålegg, cottage cheese, osv.) i hvert måltid hjelper deg å få i deg nok proteiner til å støtte oppunder treninga, og fordi proteiner er det næringemnet man blir mest mett av som gjør det lettere å ligge i litt kalorisk underskudd. Rumpa er muskler, det samme er lår, så proteiner er det viktigste næringemnet om du ønsker ei flott sprettrumpe og lange, slanke bein.

Ellers sier jeg meg enig med 02-snapper over. Fullkropp bør kjøres 3 ganger i uka, evt. hver andre dag (altså 3.5 ganger i uka i snitt), så kroppen for sjanse til å komme seg. I tillegg må du ha progresjon! Du må tvinge kroppen til å bli sterkere, for jobber du innenfor kroppens comfortsone gir du den ingen grunn til å bruke verdifull energi på å bli sterkere og fastere. Vekta må altså økes med gjevne mellomrom. Kjører du f.eks. 3 sett med 8 repetisjoner på en øvelse øker du vekta neste gang så fort du faktisk klarer 3x8. Om hoppet opp til neste vektnivå er for langt kan du vente med økninga til du klarer 3x10.

Kardio kan du kjøre som du føler for, langt viktigere er hverdagsaktiviteten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg skal ta til meg mye av dette!

Visste ganske mye av det dere skriver, men jeg er bare så usikker på meg selv...

Ingen grunn til det! Alle kan gjøre feil, men de som prøver, feiler, lærer og prøver igjen er de som utvikler seg. Bare vær sikker på teknikken, bruk et anerkjent helkroppsprogram, og Kjør hardt, kjør stil! Nok protein, litt kontroll på kaloriene og litt tålmodighet, og plutselig er du i mål! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 15 kg ved å spise lavkarbo på tre-fire mnder for noen år siden, og det var en fryyd å kunne spise så mye god mat og fortsatt gå ned i vekt! Anbefaler på det sterkeste å kutte karbohydrater, og kan nesten garantere at du vil få raske resultater. Spesielt hvis du trener styrke i tillegg (y) Hvis du har noen spørsmål om lavkarbokosthold må du gjerne sende meg en mld i innboks, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips til trådstarter er at du begynner å telle antall kalorier du får i deg fremover. Ihvertfall for en uke eller to så du vet hvor mye energi du får i deg. Som nevnt lenger opp her så må man forbruke mer energi enn hva man får i seg gjennom mat og drikke for å gå ned i vekt. Jeg vet det høres kjedelig ut å telle kalorier, men akkurat som alt annet i livet så må du legge inn litt tid og innsats i ting for å oppnå noe. Jeg sier ikke at du må være heeeelt eksakt og følge det til punkt og prikke hele tiden, men om du teller kalorier du får i deg hver dag i noen uker, så vil du etterhvert få en pekepinn på det du spiser til vanlig inneholder av energi (kcal), og du kan ta ting mer på feelingen :)

Jeg er langt ifra noen ernæringsekspert, men jeg har lest mye om dette, og med egen erfaring så ville jeg vært litt forsiktig med å kutte FOR mye i karbohydrater. Kutter du ut for mye karbohydrater, så vil ikke hjernen din fungere optimalt, du vil føle deg slapp, og føle deg fort sulten igjen etter måltidene dine. Det er langt ifra nødvendig å pine og sulte seg ned i vekt. Folk snakker om karboydrater idag som om det er kilden til all overvekt, og det er det ikke. Det viktigste er at du BEGRENSER inntaket, IKKE at du skal kutte det nesten helt ut. La f eks 30% av kaloriinntaket ditt være karbohydrater, og spis mesteparten til frokost, før trening og etter trening. Da sørger du for å ha god energi til de viktigste tidspunktene i hverdagen; jobb/skole, og til trening.:) Fine karbohydratkilder som f eks havregryn inneholder også fiber, som gir deg metthetsfølelse. Asparges (ikke karbokilde) har også mye fiber, som er perfekt til middag.

Et annet tips jeg vil gi deg er at du er tålmodig med vektnedgangen din, og gjør det forholdsvis sakte. Ved å gjøre det sakte, så gjør du det mer om til en livsstil du kan leve med fremover i årene som kommer, slik at vektnedgangen din ikke bare blir noe som skjer fort og drastisk over en kort periode. En annen ting er at ved å gjøre det sakte (og får i deg nok protein), er at på den måten så beholder du mer av de flotte musklene du har på kroppen din, og nedgangen går mest på fettet. Går du i for stort underskudd på kaloriene over lengre perioder, så vil vekttapet ditt gå på både muskler og fett, og jeg regner jo med at du vil ha både en slank OG stram kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er Ja. Men om du vil ha ett lengre svar så har akkurat Vailent2k kommet med ett i mine øyne veldig bra svar.

Skal jeg legge til ett for meg meget viktig moment, så er det det at du bør gi kroppen din tid nok til restitusjon. Legg inn ihvertfall en treningsfri dag. Bruk denne treningsfrie dagens frigjorte tid til å planlegge treningene og kostholdet ditt for resten av uka.

For meg virker det (litt) meningsløst å legge så voldsomt mye energi i trening uten først å ha tatt tilsvarende kraftige grep i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...