Gå til innhold

Knebøy


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har som mange andre hatt en del utfordringer med knebøy. Har lenge hatt planer om å ta mobilitetsproblemene på alvor gjennom en del bevegelighetstrening i tillegg til dynamisk oppvarming før øktene, men dette er litt enkelt å nedprioritere..Har gjort en del tester for å få klarhet i hvor de største utfordringene ligger og har egentlig konkludert med at det gjelder alt fra ankelmobilitet, hofte, hamstring i tillegg til brystrygg (men særlig ankel og hamstring)

I dag derimot bestemte jeg meg for å gjennomføre litt ordentlig oppvarming i forkant av økten og fokuserte spesielt på

hoftemobilitet gjennom denne øvelsen:

!

og ankelmobilitet ved denne øvelsen:

( fra 2:05)

Jeg har ikke noen video å sammenligne med, men jeg følte selv at teknikken på bøyen ble bedre.

Har slitt litt med pelvic tilt, men synes ikke det var så ille hær. Men det kan også forklares med at jeg kjørte lettere i dag for å fokusere på teknikken (70 kg i stedenfor 90-95) samtidig som jeg ikke gikk så veldig dypt. Brukte som dere ser 2,5kg´s vekter under hælene for å støtte opp.

Noen kommentarer? Tar veldig gjerne i mot noe konstruktiv kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom igjen gutter, vet at dere klør i fingrene etter å gi meg en (teknikk) smekk :lol:

BluebearFastform, Gundersen™, wingeer, Avatar !

Ps! Har prøvd ut mange teknikker i forhold til plassering av stang, albuer, blikk, Rippetoe tilnærming osv. Foreløpig føler jeg meg mest bekvem med høy stangplassering, smalt grep og blikket svakt oppover. Kan vel kanskje med fordel prøve å presse albuene mer fram?

Uansett: Jeg er åpen for både kritikk og forslag til endringer ifh til nåværende teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften, SK-2000-og-ALLTID - jeg må først få si at jeg jevnt over syns teknikken ser bra ut. Det er noe vanskelig å komme med tilbakemelding når man ikke får gå rundt personen som kjører knebøy, og se løftene fra alle vinkler. Jeg tror kanskje du kan legge stanga noe lenger ned på nakken/ryggen - ikke mye, bare ørlittegrann. Videre vil jeg påpeke at du på noen av løftene kan forsøke ikke å skyte rumpa så mye ut bak da du kommer noe frampå og får unødvendig moment i korsryggen (les: primært siste repetisjon).

Det hadde vært hensiktsmessig å se løftene fra sida for å se hvor du har trykket, og hvordan stanga er i forhold til mellomfot/hæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Gundersen™! Flott at du synes det ser rimelig bra ut. Tenker selv at det er forbedring fra tidligere, men også (alltid) forbedringspotensiale. Jeg skal være ydmyk og ta alle dine tilbakemeldinger til etteretning :). Satser på ny økt med bøy på fredag. Da vil jeg få noen til å filme fra alle vinkler, samtidig som jeg vil prøve å plassere stanga litt lenger ned. Foreløpig har det vært litt hipp som happ om jeg har lagt stanga på øvre eller nedre del av trapezius. Jeg har prøvd å fokusere på å gå mer ned enn bak, men ser at du har rett i at jeg spesielt på siste repetisjon går litt mye bak.

To be continued..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg ser du ut som du har litt smal beinstilling og litt for stor vinkel med foettene. Proev aa spre beina litt lenger, og proev aa faa en rundt 30 graders vinkel paa foten. Utifra hva jeg saa, ser det ut som du har rundt 45 grader. Utenom det ser du ut som du har faatt andre gode tips fra Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å filme fra litt bedre vinkel. Number one her er iallefall ørlite grann lavere stangplassering og sette seg bedre i hullet. Prøv ut cossack squat og glut/piriformis stretch i dynamiske øvelser. Det vil gjøre det lettere å komme seg i bunn. Prøv også knrbøy fra bunn opp. Eller rett og slett knebøy med stopp i bunn. Denne kan også gjøres kun med stang som dynamisk stretching. Da står du i bunn og fokuserer på å komme dypere ved å gradvis senke deg dypere på hver rep. Film neste økt fra flere vinkler. Kommer til å legge ut egen dynamisk oppvarmingssekvens i nærmeste fremtid som er veldig effektiv.

http://www.youtube.com/watch?v=JZYo1gLFv_chttp://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjY&feature=related

3 gode øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg synes ikke dette ser så aller verst ut, det er bare småpirk som skal til, og mye er sagt. av Gundersen™

Skal jeg peke på to ting, så er det å få presset skuldrene litt mer ned, i tillegg til at du må prøve å sette deg litt mer bakpå. Du har litt knevandring, og ser ut til å tippe litt fremover. Kan se ut som trykket dit ikke er på hælen, men foran på foten.

Ikke at jeg er noen ekspert, men føler jeg får satt meg greit bakpå her, og unngår knevandring, i tillegg til at jeg får presset frem albuene før hver rep.

http://www.youtube.com/watch?v=JI_dJP3TQVk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...