Gå til innhold

Stram hamstring


M. M

Anbefalte innlegg

Hepp!

Sliter med en rimelig stram hamstring. Har begynt med dynamisk oppvarming som hjelper under trening, men kunne tenkt meg å begynne med noen øvelser jeg kan gjøre for å øke mobiliteten.

Noen som har erfaringer og tips? Tenker på type øvelser som fungerer bra, hvor ofte de skal gjøres. Har søkt litt rundt etter tips, men finner litt for mange så trenger litt system i rotet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å komme dypt nok i musklaturen til å rulle ut knuter med en foam roller. Det kan funke i starten, men etter hvert må du legge ganske mye trykk på. Få noen til å klemme ut knutene før du begynner å tøye. Du skal altså ha optimal funkelspenning før du tøyer, hvis ikke kan du ryke musklaturen. Deretter setter du i gang med ordentlig tøying, squat to stand og strake/rumenske markløft. Tenk på hvordan du roterer bekkenet når du strekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strake/rumenske virker fornuftig. Er nok for dårlig tøying oppgjennom årene som er årsaken ja. Bruker blant annet squat to stand før treningen starter, hjelper for å få varmet opp muskulaturen, men merker at det er et problemområde jeg bør slutte å overse. Takk for innspill så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med en kombinasjon av rulling og tøying på båd emeg selv og pasienter, men det krever ganske mye innsats for å bli bra. Mange med tighte hamstrngs er også hamstringsdominante med svak setemuskulatur, så å få opp fyringa i glutesa er bra om du har problemer her for at problemet ikke bare skal komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke meningen å blande meg inn i tråden, men siden M.M sikkert ikke har noe i mot svar på dette så tar jeg sjansen. Ole-Mats Moskvil: Jeg har også inntrykk av at det kreves ganske mye arbeid ( tøying og rulling ) for at det skal bli noe særlig bedre, men hvor mye er mye nok?:) Er for eksempel tre halvtimer i uken tilstrekkelig? Er jo selvsagt individuelle forskjeller etter hvor tight osv, men tenker på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å blande meg inn i tråden, men siden M.M sikkert ikke har noe i mot svar på dette så tar jeg sjansen. Ole-Mats Moskvil: Jeg har også inntrykk av at det kreves ganske mye arbeid ( tøying og rulling ) for at det skal bli noe særlig bedre, men hvor mye er mye nok?:) Er for eksempel tre halvtimer i uken tilstrekkelig? Er jo selvsagt individuelle forskjeller etter hvor tight osv, men tenker på generelt grunnlag.

Tre halvtimer i uka bør hjelpe ja. Jeg pleier å be folk kjøre to miniøkter om dagen da en halvtime med bevegelighetstrening er mer enn folk flest gidder å gjøre, men det bør funke helt fint det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd denne en del og merker at det hjelper, men sliter med at det strekker mest på forsiden av ankelen. Spesielt i den siste sekvensen hvor ankel og tærne skal vendes ned mot kroppen.

Det er ingenting som strekkes på fremsiden av ankelen under denne øvelsen, ihvertfall ikke når du gjør den siste biten av sekvensen. Det du kjenner er mest sannsynlig en av to ting: enten så er du litt tight i ankelleddet som gjør at det kniper litt i fremkant, det er ganske lite sannsynlig i den stillingen. Alternativt kan det være at du har en nerve(rot)som er litt irritert og gir deg strålende smerte til området. Er det noe forskjell i strekkfølelsen i ankelen om du ligger med hodet på gulvet eller løfter opp hodet og legger haka inn mot brystet mens du gjør øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...