Gå til innhold

Nybegynner want´some muscles! Antall kalorier?


Blueberry

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jente på 26 år,174 cm høy.

Long story short:

Etter å ha spist for lite over tid (les: 2 år, gikk ned til 57 kilo) så har jeg i det siste økt dette en god del. Jeg hadde ikke veid meg på 1 år før jeg gikk på vekta for ett par uker siden og der sto det (etter helgens utskeielser) 71 kilo. Visste ikke om jeg skulle le eller grine! Mine 71 kilo kan jeg til nød leve med, men da skal musklene vokse og fettprosenten ned! :sneaky:(y)

Poenget:

Det jeg sliter litt med er hvor mye bør jeg innta av kalorier, redd for å legge på meg mer fett?(n)

Jobber forøvrig på kontor og sitter med rompa limt på en kontorstol 8-16 hver dag og trener styrke 2-3 ganger i uken. Ligger i dag stort sett på 1700-2500 kcal alt ettersom.. Har tendenser til å spise mer i helgene hvis jeg får for meg at jeg "må jo spise mer fordi jeg vil bli sterk"...Setter pris på svar, selv om dette innlegget ble langt! (y):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, du! :)

Først og fremst, mye av vekten kan være vannvekt, så ikke stress så mye med det. Du sier det selv, vekten har ingenting å si. Det viktigste er at du føler deg vel og komfortabel i din egen kropp. Ingenting bedre enn litt mer muskler (y) Jeg tror mellom 2000-2500kcal vil være veldig fint for deg, da du ønsker å bygge litt muskler og da trenger du godt med næring, og det vil nok kunne bidra til en jevn nedgang i fettprosent. Med dine tidligere problemer med forholdet til mat synes jeg du skal ta det veldig rolig og hele tiden sørge for at du har hodet på rett plass. Skjønner du hva jeg mener? :) Ikke mål og vei alt du spiser, men føl på kroppen fra dag til dag. Noen ganger trenger du mer mat enn andre dager, og da bør du etterfølge det. Det som er med såkalte utskeielser i helgene er at de gjerne kommer fordi du spiser for lite i hverdagen. Sørg heller for å få i deg nok hver dag, da du trenger energien like mye i hverdagen som i helgen.

Men igjen, jeg vil presisere det: Arbeid med, ikke mot, kroppen din, og gi den den næringen, søvnen og restitusjonen den trenger for å fungere som den skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå åpnet det seg en helt ny verden for meg. Jeg trener styrke 3 dager i uken, samt 3 dager løping ( ikke store greiene), betyr det at dersom jeg står på med treningen, får i meg nok proteiner, og holder meg på 2000 kcal dagen (forutsatt at jeg ikke spiser søppel), vil gå ned i fettprosent? 1.67 og 70 kg her og. Har til nå forsøkt å få i meg under 1800 kcal, helst 1500..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå åpnet det seg en helt ny verden for meg. Jeg trener styrke 3 dager i uken, samt 3 dager løping ( ikke store greiene), betyr det at dersom jeg står på med treningen, får i meg nok proteiner, og holder meg på 2000 kcal dagen (forutsatt at jeg ikke spiser søppel), vil gå ned i fettprosent? 1.67 og 70 kg her og. Har til nå forsøkt å få i meg under 1800 kcal, helst 1500..

Det er veldig lite! Jeg har omtrent akkurat samme høyde og vekt som deg, og ligger på 2500-3000 kcal om dagen i vedlikehold, med +/- 7 treninger i uka samt vanlig hverdagsaktivitet. Så du burde trygt kunne ligge på i alle fall 2000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten nettopp startet da.. Har lest en del om kosthold og sånn, men skjønner jo nå at jeg kanskje ikke skal legge meg på samme nivå som konkurransevektløfterne helt ennå ;) da skal jeg justere noen hakk opp, og kjøre på videre. Du gjorde helga mi nå, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nesten nettopp startet da.. Har lest en del om kosthold og sånn, men skjønner jo nå at jeg kanskje ikke skal legge meg på samme nivå som konkurransevektløfterne helt ennå ;) da skal jeg justere noen hakk opp, og kjøre på videre. Du gjorde helga mi nå, takk!

Det skjønner jeg, men jeg er sikker på at framgangen blir mye bedre, både med tanke på styrkeframgang og kroppssammensetning, hvis den ikke er i for stort underskudd :) da orker du å holde på treningsrutinene også uten å grue deg til hver økt når det etter hvert blir lite energi :) prøv deg fram med litt mer mat, ta formbilder for å ikke gå glipp av fremgangen (for ofte ser man ikke forskjellen selv) og kos deg med treningen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...