Gå til innhold

Hva gjør jeg feil? vektnedgang!


Anbefalte innlegg

Hei.

Er en gutt på 20 år, som de siste par måneder har hatt som målsetning å gå fra 98 kg til rundt 86-87 kg. Jeg er for øyeblikket cirka 91 kg, 189 høy.

Problemet mitt er at jeg egentlig ikke helt har skjønt dette med hvordan jeg skal gå ned i vekt ved å spise mye. Jeg ligger i kaloriunderskudd, får jeg i meg 2200 så går jeg ned i vekt. Men forstår ikke helt sammensetningen mellom energi-fett-muskler og alt det der.. Jeg har gått ned en del i vekt de siste 3 måneder ved å spise mindre, men likevel føler jeg at det er noe jeg gjør feil..

Kan man spise nesten hva man vil så lenge man ligger i kaloriunderskudd ved ønske om vektnedgang? Og det å vite hvor mye kcal jeg trenger hver dag, står så mye forskjellig på nett..

rotete innlegg, men håper på noen fornuftige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei.

Er en gutt på 20 år, som de siste par måneder har hatt som målsetning å gå fra 98 kg til rundt 86-87 kg. Jeg er for øyeblikket cirka 91 kg, 189 høy.

Problemet mitt er at jeg egentlig ikke helt har skjønt dette med hvordan jeg skal gå ned i vekt ved å spise mye. Jeg ligger i kaloriunderskudd, får jeg i meg 2200 så går jeg ned i vekt. Men forstår ikke helt sammensetningen mellom energi-fett-muskler og alt det der.. Jeg har gått ned en del i vekt de siste 3 måneder ved å spise mindre, men likevel føler jeg at det er noe jeg gjør feil..

Kan man spise nesten hva man vil så lenge man ligger i kaloriunderskudd ved ønske om vektnedgang? Og det å vite hvor mye kcal jeg trenger hver dag, står så mye forskjellig på nett..

rotete innlegg, men håper på noen fornuftige svar :)

Du er jo forholdsvis høy. Så jeg tipper du ikke har såå altfooor høy fett % :)

Jo mindre fett på kroppen, jo mer fokuserer man på å få i seg proteiner(for å bevare musklene) :)

Men en fin "generell regel" er å si 1,5-2,5g protein per kg kroppsvekt :) Hvor hvis du har veldig lav fett % gjerne kan holde deg på 2,5g proteiner, mens hvis man er "overvektig" osv kan f.eks komme ned på 1,5g proteiner :)

Mange liker også å få i seg ca 1g fett per kg kroppsvekt og deretter å fordele karbs som de vil :)

PS: Du har fremgang!! Noe, gjør du rett ihvertfall :D Konge å ha fremgang!

Ang hvor mye du skal ha ang kcal.

fitnessbloggen kcal.kalkulator: 20år, 189cm, 91kg trening 3-5x

For å vedlikeholde kroppen din(være som du er): 3094 kcal(2695 hvis 1-3treninger)

Nå vet jeg ikke hvor mye du trener og jobb osv... Men hvis du legger deg på 2500kcal. Så skal du i teorien gå ned i vekt/fett%!

Anbefaler at du holder deg på f.eks 2500kcal i 2-4uker. Ser du forandringer i form av: speilet,målebånd,fettklype eller vekt. Så justerer du evt opp/ned :) Hvis du er "Nybegynner" når det gjelder styrketrening er det normalt å gå opp litt i vekt i starten :)

PS: fremgang i form av:

Målebånd: går innover, men vekten viser samme kg=du har fortsatt fremgang

Så er lurt å se på speilet også! Evt hvis du vil kjøpe fettklype og måler og har fremgang:D goode ting!

Merker du at du er "utslitt" og har lite energi, så kan du gjerne øke litt i f.eks 1 uke :) Og deretter gå ned igjen :)

En fin tanke er å ha 0,1kg-0,5kg vektnedgang i uken ca :)

Du har all verden av tid! Test litt frem i 2-4uker som sagt, så ser du og justerer ned/opp deretter! Er ingen ide å sulte seg ihjel heller! :) hehe!+ du lærer litt om kosthold selv og hvordan kroppen din reagerer på inntaket du bestemmer deg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra og utfyllende svar! Men kan jeg spise så og si det jeg vil så lenge jeg legger meg på cirka 2500 kcal? :) Skjønner at det beste er å spise magre produkt, fisk, kjøtt etc..men ikke alltid man har tilgang på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra og utfyllende svar! Men kan jeg spise så og si det jeg vil så lenge jeg legger meg på cirka 2500 kcal? :) Skjønner at det beste er å spise magre produkt, fisk, kjøtt etc..men ikke alltid man har tilgang på det
Du må ikke spise magert hvis du skal ha 2500 kcal;) Spis sunt,kjøtt,fisk,nøtter,grønt og frukt og ris og potet,unn deg en japp i ny og ne og smil:) ikke stress,tren hardt,så ordner det seg;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takk for bra og utfyllende svar! Men kan jeg spise så og si det jeg vil så lenge jeg legger meg på cirka 2500 kcal? :) Skjønner at det beste er å spise magre produkt, fisk, kjøtt etc..men ikke alltid man har tilgang på det

Ja i teorien. Men som sagt, er lurt å få i seg proteiner+ fett. På generelt basis.

Det er selvfølgelig forskjell på å leve på bare sjokolade og kylling/ris :) selvom det i "teorien" skal være det samme inntaket :)

Litt sånn generell logikk vil jeg si :)

Som sagt: det er ingen forskjell om du spiser en pizza til 1200kcal en dag... + f.eks spiser egg og skiver resten av dagen :)

Men vil som sagt poengtere: Jeg synes det er viktig å få i seg 1,5-2,5g proteiner, og selv synes jeg det gjerne er lurt å ha 0,7-1g fett per kg kroppsvekt også. (noe som er enkelt hvis man spiser f.eks egg,laks osv) :)

Men er viktig å kose seg, så å spise "god mat" er også viktig! Men arbeid det gjerne "Inn" i "mat budsjettet/kcal" :)

Kan legge ved litt info: Litt enkle google søking så har vi litt informasjon:)

Proteiner:Protein - Wikipedia

Proteiner regnes også som en av tre hovedgrupper næringsstoffer i kosten, ved siden av fett og karbohydrater. Proteinene som vi får i oss gjennom maten, brytes ned til aminosyrer i fordøyelsessystemet. Disse aminosyrene kan kroppen bruke enten som byggesteiner til å bygge opp egne proteiner, eller som brensel («drivstoff») i cellene på samme måte som fettsyrer (fra fett) og druesukker (fra karbohydrater).

Åtte såkalte essensielle aminosyrer må tilføres gjennom mat som fisk, egg, kjøtt, melk, ost og brødvarer, siden kroppen ikke kan produsere dem selv. Disse åtte er tryptofan, lysin, metionin, fenylalanin, treonin, valin, leucin og isoleucin. To andre, histidin og arginin, er i tillegg essenielle for barn.

PS: ikke tenk for mye på "hvilket protein får jeg i meg" hehe :)

Byggemateriale: Cellenes indre reisverk består av proteinfibre. Bindevev i hud, sener og bein består av flettverk av sterke proteinfibre.

Forsvar mot infeksjoner: Antistoffer er proteiner som binder seg til virus og bakterier og uskadeliggjør dem

Bevegelse: Muskelbevegelse er avhengig av proteinfibre som forskyves i forhold til hverandre

Karbohydrater:Viktige karbohydrater - Vektklubb

fett:Fett - NHI.no

Viktige oppgaver

Fettet har en rekke viktige oppgaver i kroppen.

  • Fett er nødvendig for å transportere de fettløselige vitaminene A, D, E og K gjennom kroppen.
  • Fettet beskytter de indre organene.
  • Fett er en konsentrert kilde til energi.
  • Fett kan få mat til å smake bedre.
  • Fett inneholder essensielle fettsyrer som man tror har en positiv effekt på hjerte- og karhelse og immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke spise magert hvis du skal ha 2500 kcal;) Spis sunt,kjøtt,fisk,nøtter,grønt og frukt og ris og potet,unn deg en japp i ny og ne og smil:) ikke stress,tren hardt,så ordner det seg;)

Flott :) men nøtter inneholder jo sinnsykt mye kalorier! Så der er jeg skeptisk.. Men, jaa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Men slanker jeg meg om jeg får i meg for lite kalorier?

Ja, men det trenger ikke nødvendigvis være "sunt" :) Det kan være direkte farlig å holde på med sånt over tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vektnedgang ditt mål er forholdet mellom inntak og forbrenning som er avgjørende. Forbrenner du flere kalorier enn du inntar oppnår du vektnedgang. Jeg vil råde deg til å ikke gå på "diet" i klassisk forstand. Kutt ned på matvarer med høyt sukker eller fett innhold, da begrenser kaloriene seg selv. Og ikke drikk kaloriene dine.

I forhold til kosthold kan denne linken gi den noen konkrete råd: Bytteliste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Heisann!

Tar opp igjen denne tråden som jeg postet for snart et år siden. Treningen for min del har gått veldig bra siste halvår, har jogget og svømt mye, samt fått til cirka 2 styrkeøkter i uken.

Min nåværende vekt er cirka 77 kg, og er MYE lettere enn hva jeg var. Jeg har fått mye lavere fettprosent, men nå har jeg et mål fremover - > magemuskler...., eller for å si det veldig fint... (six-pack)...vet det høres latterlig ut å si det.

Jeg vet dette er oppnåelig mtp på vekten min og fettprosenten for øyeblikket, men jeg har ikke magemuskler. Iallefall ikke synlige.

Generelt sett så spiser jeg sunt. En typisk dag er feks

frokost: 2 brødskiver

lunsj: noe Wok og et laksestykke til (stekt laks)

middag: 1. stk grillet kyllinglår i ovn, evt et laksestykke? /spagetti

kvelds: 2 brødskiver cirka.

(prøver å få inn noe frukt og grønt i tilllegg)

Svømmer cirka 2 dager i uken, mye løping cirka 2-3 mil, og styrke 1 gang - kanskje 2 ganger i uken.

Er det kosthold som justerer den siste "biten" for å få på plass synlige magemuskler? eller må jeg rett og slett trene mer mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 189 høy, dog rundt 87kg, så har 10kg mer på kroppen enn deg. Men før noen som har bedre greie på dette enn meg svarer kan jeg jo dele mine tanker.

Er forholdsvis god stund igjen til sommeren, hvor jeg vil tro du ønsker deg disse magemusklene. Hvis du på 77kg og 189 ikke har tendenser til magemuskler vil jeg anbefale deg å trene litt mer styrke fremover, for å bygge opp litt masse. Med dette mener jeg et program fylt med gode baseøvelser, og trene gjerne hele kroppen 3 ganger i uken.

Hva med å kjøre et styrkeprogram (du finner flere her inne) over en periode på 8 uker, og justere opp kcal inntaket med et par hundre kcal i en periode hvor du bygger litt grunnlag. Så kan du heller ta av igjen litt når det nærmer seg sommeren. Virker jo som du har god kontroll på hva som skal til for å gå ned i %.

Dette med ruter kan også ha med genetikk å gjøre, noen personer får rett og slett nesten ikke ruter på magen, hva med å legge ut et bilde, så kan nok flere her inne bedømme litt bedre hva som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Jeg ville bytta ut brødskivene til frokost og kvelds med noe mer proteinrikt, som omelett, eller bytte til fullkornsbrød (http://gfx.dagbladet.no/labrador/210/210931/21093186/jpg/active/978x.jpg) :) Kutt ned på karbohydrater, f.eks ved å spise en god porsjon salat i stedet for spaghetti til middag. Jeg gjorde hvertfall dette i høst, og spiste kun vanlig brød og pasta ved en sjelden anledning. Merket stor forskjell på magen, den ble en del strammere. Og hvis du øker styrketreningen i tillegg så skal nok sixpacken komme frem hvis du jobber hardt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg ville bytta ut brødskivene til frokost og kvelds med noe mer proteinrikt, som omelett, eller bytte til fullkornsbrød (http://gfx.dagbladet.no/labrador/210/210931/21093186/jpg/active/978x.jpg) :) Kutt ned på karbohydrater, f.eks ved å spise en god porsjon salat i stedet for spaghetti til middag. Jeg gjorde hvertfall dette i høst, og spiste kun vanlig brød og pasta ved en sjelden anledning. Merket stor forskjell på magen, den ble en del strammere. Og hvis du øker styrketreningen i tillegg så skal nok sixpacken komme frem hvis du jobber hardt nok!

Takk!

Bytta faktisk ut brødskivene idag, tenker å erstatte det med egg og frokostblanding med greit proteinnivå! Spiser veldig mye proteiner, rundt 160-170 g hver dag. Kanskje litt i overkant mye? Men føler fremgang fra uke til uke.. motivasjon :))

Fullkornsbrød er jo bra, metter jo også! Skal absolutt prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...