Gå til innhold

Pulsklokke?


GreenTea

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg en pulsklokke, men tenkte jeg skulle gjøre et lite research først. Jeg lurer litt på hvordan de fungerer? Må man ha dem rundt magen eller funker det rundt armen også? Har liksom aldri sett noen på treningsstudioet med en klokke rundt magen. :p

Også lurer jeg på om de som måler kaloriforbrenningen er nøyaktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ha tatt en med innebygget GPS. Litt avhemgig hvor mye penger du ønsker å bruke. Garmin Forerunner 110 er en bra klokke (1400 kroner)

Kaloriforbruket varierer litt fra produsent til produsent å skal tas som et estimat å ikke noe som er spot on på faktisk forbruk.

Du har en hjertefrekvensmåler rundt brystet som sender informasjon til klokken.

Trener du med mobilen? Da kan det være lurt å kun kjøpe en hjertefrekvensmåler som passer til den å bruke en App. Hvis du skriver hvilken mobil du har så kan jeg komme med forslag på hva slags hjertefrekvensmåler som passer. Denne løsningen blir billigere enn å kjøpe en pulsklokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bruk for GPS, trener for det meste innendørs. :)

Så man må altså ha den rundt brystet?

Akkurat nå trener jeg ikke med noen av delene. Jeg har en Iphone 5, men hvordan blir det å fungere da? Må jeg liksom ha mobilen rundt brystet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pulsmåleren festes på en stropp som man har rundt brystet, så kommuniserer den trådløst med din iPhone

Se på bildene i linkene.

Disse virker, skulle gott for Polar

H7 Bluetooth smart pulssensor M-XXL | Pulsklokker | Utstyr til syklisten | Sykkel | Root | XXL |

XXL

Wahoo Fitness Blue HR-hjerterytmestropp - Apple Store (Norge)

Løp å kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg vurderer å skaffe meg en pulsklokke, men tenkte jeg skulle gjøre et lite research først. Jeg lurer litt på hvordan de fungerer? Må man ha dem rundt magen eller funker det rundt armen også? Har liksom aldri sett noen på treningsstudioet med en klokke rundt magen. :p

Også lurer jeg på om de som måler kaloriforbrenningen er nøyaktige?

Du har beltet som registrerer puls rundt brystkassen (under puppene). Også klokken som viser puls+++ på armen:) Om du ikke har tenkt til å bruke klokken til å løpe/sykle med utendørs er det ikke noe poeng i å kjøpe en med GPS, i alle fall ikke innebygd. Polar har gode klokker, har brukt ulike klokker fra de i over 10 år selv.

Kcal forbrenningen er ikke nøyaktig, i alle fall så lenge du ikke vet hva din VO2max er (målt direkte i lab.) og div andre faktorer. Selv da vil det være avvik. Så å kjøpe en klokke for å følge med på hvor mye kcal du brenner ved trening, det er tull;) Den er derimot ypperlig til å styre intensitet ved kondisjonstreingen, om du driver med mye spinning/sykkel/løp/romaskin++, og du er interessert i å komme i bedre form (kondisjonsmessig) så vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en klokke. De finnes i alle prisklasser, og om du kun er ute etter puls og evt mellomtider, så koster de ikke all verden heller.

Noen synes klokkene hvor man kan overføre data til pcen er mer motiverende (inkl. meg selv), da koster de gjerne litt mer.

Garmin sine klokker er også av god kvalitet, men etter som jeg har forstått så er de bedre på selve GPS funksjonen, mens Polar side klokker er bedre utviklet mht pulsstyring.

Det er en hel jungel av klokker der ute, så å bestemme seg for hva du vil ha ut av klokken er et fint sted å starte. Men som sagt, om du er ute etter kcal anslag så er det bortkastet penger. (GPS klokkene regner nok litt riktigere på kcal om du løper ute, da de beregner forbruk etter hvor langt du har løpt og hvor mye du veier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med min Polar RCX5. Den er enkel å bruke. Som Thess sier vil ikke antall kalorier forbrent være spesielt nøyaktig, med mindre du vet VO2max. Du kan også laste ned forskjellige "profiler" i forhold til hvilke aktiviteter du skal bedrive. For eks sykkel, svømme, langrenn eller løpe osv. Det er også enkelt å overføre informasjon til din data slik at du kan holde track på din trening.

Polar er utrolig bra når det kommer til pulsmåling, da spesielt siden det er Polar som utvikler EKG-systemer til sykehus etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt anmeldelser og tester, og nå fikk jeg virkelig lyst på Polar RCX5. Tenker jeg skal kjøpe en med GPS likevel, siden jeg løper en del ute om sommeren.

Ser man det beltet godt under en t-skjorte? Og man kan overføre data til PCen med RCX5, sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt anmeldelser og tester, og nå fikk jeg virkelig lyst på Polar RCX5. Tenker jeg skal kjøpe en med GPS likevel, siden jeg løper en del ute om sommeren.

Ser man det beltet godt under en t-skjorte? Og man kan overføre data til PCen med RCX5, sant? :)

Du ser ikke beltet nei:) Med mindre du er svært spinkel og har trang trøye, da synes sensoren litt. RCX5 er en god klokke, du kan kjøpe med en ekstra GPS enhet til den som du har rundt armen, i lomma eller andre steder du måtte finne det for godt. RCX3 kan også kombineres med en GPS enhet, så med mindre du skal svømme mye så hadde jeg kanskje gått for den.

Begge de klokkene kan kobles til dataen. Utrolig motiverende:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg har aldri skjønt hvorfor disse klokkene, i året 2013, krever et gammeldags gummibelte rundt brystet for å måle hjertefrekvens. For meg er det steinalderteknologi. Det finnes pulsårer overalt i kroppen. Har en blodtrykksmåler som måler både blodtrykk og hjertefrekvens ved håndleddet. Hvorfor kan de ikke ha sensoren i armbåndet på pulsklokken....

På sykehus bruker man clips rundt fingertuppen for å måle oksygennivå og hjertefrekvens (bare for å illustrere eksisterende teknologi, ikke at dette er aktuelt for trening), og det er ikke en gang høyteknologi.

Har også vurdert sånn pulsklokke, men da jeg fant ut at alle bruker sånt ekkelt gummibelte ble det fullstendig uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarti, du merker jo ikke at det beltet er rundt brystet, og de er jo forsåvidt mer i tekstil nå og mye mindre stive enn før:) Så å ha på beltet merker ikke jeg noe til i alle fall.

Men hadde vært interessant med en klokke som målte på armen. Kan kanskje tenke meg at det ville vært litt vanskeligere å måle nøyaktig siden det ofte er litt mer bevegelse der. Om sensorene flyttes mye så får man gjerne litt feilmålinger. I tillegg så måtte den kanskje sittet litt stramt, ikke så behagelig med noe som strammer veldig rundt armen etterhvert som man kommer ut i økten.

Vet ikke om beltene faktisk måler puls eller om det er hjerteslagene de måler. Jeg har mitt belte bak frem når jeg løper inne pga forstyrrelser fra mølle, så de måler vel heller hjerteslagene?

Men ser absolutt ikke bort ifra at det kommer enda mer spennende teknologi på markedet etterhvert:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og off topic: Adidas har kjøpt et selskap som heter NuMetrex som gjør toppar og tank topps for menn med innebygd sensorer for hjertefrekvensmåleren, så man ikke trenger å ha det båndet rundt brystet.

Men det er veldig vanskelig å få kjøpt de. De har toppen for dager for eksempelvis her:

Adidas miCoach seamless Bra

Edit, det er samme avstand på Adidas, Polar og Garmin i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vet ikke om jeg ville like å trene med en stram tank top under treningsskjorten, da er jeg jo like langt som med et vanlig brystbelte. Føler dessuten at det ville innebære en viss femifaktor...:p

Men for jenter er dette jo praktisk, de fleste trener vel i sportsbh uansett.

Men bra at det finnes alternativer til brystbeltene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarti, du merker jo ikke at det beltet er rundt brystet, og de er jo forsåvidt mer i tekstil nå og mye mindre stive enn før:) Så å ha på beltet merker ikke jeg noe til i alle fall.

Men hadde vært interessant med en klokke som målte på armen. Kan kanskje tenke meg at det ville vært litt vanskeligere å måle nøyaktig siden det ofte er litt mer bevegelse der. Om sensorene flyttes mye så får man gjerne litt feilmålinger. I tillegg så måtte den kanskje sittet litt stramt, ikke så behagelig med noe som strammer veldig rundt armen etterhvert som man kommer ut i økten.

Vet ikke om beltene faktisk måler puls eller om det er hjerteslagene de måler. Jeg har mitt belte bak frem når jeg løper inne pga forstyrrelser fra mølle, så de måler vel heller hjerteslagene?

Men ser absolutt ikke bort ifra at det kommer enda mer spennende teknologi på markedet etterhvert:D

hvordan blir det forstyrrelser fra mølla ? hvordan merket du dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan blir det forstyrrelser fra mølla ? hvordan merket du dette ?

Merket det ved at verken registreringen på mølle eller klokken var riktige. Typisk lå 50 slag over/under det som var normalt, og at den hoppet mye. Prøvde på forskjellige møller, vet ikke om noen andre som har hatt det problemet med klokken og mølle som meg, men leste noen tips om at det mulig var forstyrrelser fra mølla og at det da ville hjelpe om kroppen var i mellom. (fungerer fint med måleren på ryggen;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...