Gå til innhold

Sunt kostholds tips


Mdb

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på litt over 20, 164cm høy og veier(alt for mye!!) 82 kg. Er flink og går turer lenge hver dag, siden jeg har hund, men trenger noen tips til noen sunne og gode oppskrifter. Og gjerne tips til måltider jeg kan spise for en dag. Jeg er desverre veldig kresen, så spiser ikke fisk og sjømat(fy meg!), er ikke så glad i alt av kjøtt og kan ikke spise nøtter. Haha.

Men hadde satt utrolig stor pris på svar og tips altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er masse tips på siden her, men dersom du ønsker å gå ned i vekt må du spise mindre enn vedlikeholdsnivået ditt. Hva gjør du på dagtid? Fysisk jobb? Hvor ofte trener du? Sunnn mat, og sunne oppskrifter er egentlig ikke noe annet en mat med lav energitetthet. 100g chips eller 100g melkesjokolade inneholder for eksempel 500kcal og er derfor usunn, mens 100g potet inneholder 72kcal. Hva tror du du blir mest mett av?

Les artiklene på siden, prøv deg frem, start en kostholdslogg på siden. Du har kommet til rett plass i hvert fall =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse tips på siden her, men dersom du ønsker å gå ned i vekt må du spise mindre enn vedlikeholdsnivået ditt. Hva gjør du på dagtid? Fysisk jobb? Hvor ofte trener du? Sunnn mat, og sunne oppskrifter er egentlig ikke noe annet en mat med lav energitetthet. 100g chips eller 100g melkesjokolade inneholder for eksempel 500kcal og er derfor usunn, mens 100g potet inneholder 72kcal. Hva tror du du blir mest mett av?

Les artiklene på siden, prøv deg frem, start en kostholdslogg på siden. Du har kommet til rett plass i hvert fall =)

Jeg jobber ikke for øyeblikket, så sitter mye hjemme. Men er ute å går tur med hunden min en del ganger om dagen, 2 turer på 1 time hver, to på ca 15-20 min og innimellom noen småturer rundt her jeg bor. Trener ikke noe da, annet en en romaskin vi har her hjemme og at jeg innimellom jogger litt på turene. Men vil gjerne spise litt sunnere, men har så dårlig fantasi når det kommer til mat. Og siden jeg er kresen, så er litt vanskelig å finne gode oppskrifter på god mat som også er sunt. Er veldig glad i grønnsaker da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mdb. Et tips kan være å sjekke hvilken blodtype du har og om du har noen matvareintoleranser. Tåler du ikke hvete (div. mel / brød osv.) eller melkprodukter (gluten / kasein / laktose), kan det hende at kroppen din legger på seg fordi den ikke klarer å ta opp nok næringsstoffer (i og med at det er en intoleranse). En blodtypetest kan avdekke hvilke matvarer du skal styre unna og hva som er "medisinsk" for deg. Grønnsaker er ofte veldig bra, men ikke overkokte grønnsaker. Blodtype 0 skal f.eks. ha endel protein i kostholdet og klarer dårlig å fordøye melkeprodukter og bakevarer samt koktre grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det enkleste er ofte det beste, det er det mest undervurderte rådet som eksisterer.....!

Folk tar på seg altfor ofte konsepter som er så høyt over huet på dem, at de ender opp med å få det store tunge konseptet i hue, og gå på grismellen, før man innser at sunn fornuft og det enkle er the shit!

U cant do quantumphysics,when u dont know basic numberskills.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber ikke for øyeblikket, så sitter mye hjemme. Men er ute å går tur med hunden min en del ganger om dagen, 2 turer på 1 time hver, to på ca 15-20 min og innimellom noen småturer rundt her jeg bor. Trener ikke noe da, annet en en romaskin vi har her hjemme og at jeg innimellom jogger litt på turene. Men vil gjerne spise litt sunnere, men har så dårlig fantasi når det kommer til mat. Og siden jeg er kresen, så er litt vanskelig å finne gode oppskrifter på god mat som også er sunt. Er veldig glad i grønnsaker da :)

Noe så enkelt som å bytte ut brødskiver med knekkebrød (men ikke øke antallet), velge kokt skinke fremfor servelat og velge kyllingkjøttdeig fremfor vanlig kjøttdeig til middag kan være ting som hjelper deg langt på vei.

Mine tips er derfor:

  • Dropp alt som heter ferdigmat! En pizza Grandiosa kan tilsvare ett helt dagsbehov når kommer til kalorier.
  • Begrens godterispisingen til lørdag, og KUN lørdag. Begrens gjerne litt denne dagen også
  • Velg magre kjøttprodukter (under 8-10 % fett). Eks: kyllingkjøttdeig, karbonadedeig, fileter
  • Bytt ut brød med knekkebrød eller f.eks en omelett
  • Velg magre påleggsvarianter. (Kokt skinke, kylling/kalkun, "go og mager" fra Gilde)
  • Begrens inntaket av pasta, ris og poteter
  • Spis masse grønnsaker
  • Bytt ut sukkerbrus med sukkerfri brus (selv om det beste jo er å "slutte")

Følger du disse rådene en stund vil du kanskje bli klar for å legge om mer drastisk etterhvert. Sikkert mange andre tips å plukke opp der ute også

Babysteps er bedre enn å stå på stedet hvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at det enkle ofte kan være best. Jeg er jo ganske "primitiv" selv. Så prøv gjerne tipsene over, mye bra der! Knekkebrød kan være et godt bytte i forh. til brød osv. Jeg er ikke enig rådet ang. magre produkter. De fleste lettprodukter er desverre fylt opp med syntetisk smak og endel e-stoffer som er omstridt. Mange vil i nyere tid hevde at de "vanlige" produktene er langt bedre (rømme fremfor lettrømme osv.). Men dette er en større debatt....

Ryvita Knekkebrød var et godt valg for meg i mange år inntil jeg fant ut at det inneholder akrylamid. Det er omstridt, men endel hevder at akrylamid ikke er gunstig. Det rimeligste da er Wasa Husmann (rug). Men om du mot formodning skulle ha en intoleranse for melk og gluten er du like langt. Prøv det enkle først :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at det enkle ofte kan være best. Jeg er jo ganske "primitiv" selv. Så prøv gjerne tipsene over, mye bra der! Knekkebrød kan være et godt bytte i forh. til brød osv. Jeg er ikke enig rådet ang. magre produkter. De fleste lettprodukter er desverre fylt opp med syntetisk smak og endel e-stoffer som er omstridt. Mange vil i nyere tid hevde at de "vanlige" produktene er langt bedre (rømme fremfor lettrømme osv.). Men dette er en større debatt....

Ryvita Knekkebrød var et godt valg for meg i mange år inntil jeg fant ut at det inneholder akrylamid. Det er omstridt, men endel hevder at akrylamid ikke er gunstig. Det rimeligste da er Wasa Husmann (rug). Men om du mot formodning skulle ha en intoleranse for melk og gluten er du like langt. Prøv det enkle først :)!

Nå tenkte jeg på magre produkter - ikke lettprodukter ;)

Ser ikke feilen med å velge kokt skinke fremfor servelat annet enn at man slipper å få i seg animalsk fett, og drastisk kutter ned på kaloriinntaket.

Edit: selv om jeg alltid velger skummet melk, ekstra lettrømme, mager kesam og fun saft også. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...