Gå til innhold

Trenger hjelp!


Jenny

Anbefalte innlegg

Jeg driver med periodisk faste, og har lest her og der at man ikke skal trene så altfor mye. Har lest at 3 økter med 45 minutter i uken er passelig? Eller er det feil?

Hittil har jeg trent når jeg har hatt lyst, men minst 4 økter per uke, som varer en del lenger enn bare 45 minutter. Da løper jeg 4*4 i en økt, eller trener bein i en styrkeøkt, og overkropp i en annen styrkeøkt. Men viss jeg skal trene styrke i 45 minutter i en økt, så har jeg lest at det er smart med et hel-kroppsprogram? Derfor lurer jeg på om noen kan nevne noen øvelser som gjør at jeg får det beste utav hel-kroppsprogrammet? Jeg liker veldig godt knebøy og benkpress :)

Setter stooooor pris på hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er snakk om periodisk faste (og ikke PSMF) kan du trene som normalt.

Tren gjerne et helkroppsprogram

Knebøy

Strake markløft

Tåhev

Chins/Nedtrekk

Pendlayroing

Benkpress

Pushups/Dips

Arnoldpress

Planke

Pallof press

Ops, jeg leste PSMF jeg, ikke PF. :oops: For tidlig på morgenen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det dumt å spørre hva som er forskjellen? Sånn i korte trekk

Leangainsmetoden (PF) går i korte trekk ut på at du faster mellom 14 og 16 timer i døgnet for så å innta 2-4 måltider i løpet av 8 til 10 timer. Få, store måltider. Altså "bare" en måte å spise på. (Les mer her: http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-oppskriften-pa-drommekroppen/ ).

Proteinsparende modifisert faste (PSMF) er en diett med strenge restriksjoner i forhold til inntak av energi og makronæringsstoffer (protein, karbohydrater og fett). Dette er en ekstremdiett (den sunneste varianten ;) ), og det er her du ikke bør trene mer enn 45 minutter 3 ganger i uka. Derfor trodde jeg du hadde skrevet PSMF, ikke PF. Mer om det her: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så er RYP, genialt for nybegynner. Og mangen andre ;)

Finnes på www.tn.no

Selv har jeg trent dette og kan anbefale dette.

Les hvertfall igjennom heftet som ligger der, så får du mye forståelse.

Anbefaler deg også å lese mangen av artiklene på fitnessbloggen.

Å lese og forstå teorien, gjør det hele mer forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev du drev med periodisk faste? Men det var egentlig psmf? Eller hadde du ikke begynt allikevel?

Uansett, viktig og lese og forstå hva man skal begynne med.

Vente til etter nyttår? Greit nok, ditt valg.

F.eks hva er vitsen med å spise seg opp i julen, for å så starte med enda dårlige grunnlag etter nyttår?

Er vel bedre og starte nå, er jo en hel måned til nyttår!

Om du ikke starter med dietten, så bør du hvertfall passe kostholdet og trene, slik at når nyåret kommer er du klar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev du drev med periodisk faste? Men det var egentlig psmf? Eller hadde du ikke begynt allikevel?

Uansett, viktig og lese og forstå hva man skal begynne med.

Vente til etter nyttår? Greit nok, ditt valg.

F.eks hva er vitsen med å spise seg opp i julen, for å så starte med enda dårlige grunnlag etter nyttår?

Er vel bedre og starte nå, er jo en hel måned til nyttår!

Om du ikke starter med dietten, så bør du hvertfall passe kostholdet og trene, slik at når nyåret kommer er du klar!

Antageligvis fordi at man i julen har "lov" til å kose seg med kaker, godis og god og fet mat. Det er helsebringende for sjelen. Og det man gjør i de 3-4 dagene, er borte i løpet at 5 korte dager på nyåret, så det synes jeg er vel så viktig å unne seg. Resten av året kan man gå på PF eller hva det nå er. Spesielt på sommeren, jeg er mest strikt i mnd april til september, det er jo da jeg iblant viser meg uten altfor mye klær. Ferien er for meg strikt LCHF tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett nå at det igrunn var PSMF jeg hadde tenkt og prøve meg på, men jeg har jo ikke hatt litt kunnskap en gang om hva det dreier seg om. Har lest masse den uken her, og er klar for å prøve ut dette etter nyttår :) Altfor svak for julekaker, og det er jo snart jul! Dårlig timing.

Skjønner godt at du ikke vil starte før etter jul. Da får du jo enda bedre tid på å lese, planlegge og stille spørsmål om PSMF. :) Er greit å vite hva man skal gjøre, og er bra du fant ut hva du egentlig skulle gjøre, haha. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antageligvis fordi at man i julen har "lov" til å kose seg med kaker, godis og god og fet mat. Det er helsebringende for sjelen. Og det man gjør i de 3-4 dagene, er borte i løpet at 5 korte dager på nyåret, så det synes jeg er vel så viktig å unne seg. Resten av året kan man gå på PF eller hva det nå er. Spesielt på sommeren, jeg er mest strikt i mnd april til september, det er jo da jeg iblant viser meg uten altfor mye klær. Ferien er for meg strikt LCHF tid.

Der sier du noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke vil starte før etter jul. Da får du jo enda bedre tid på å lese, planlegge og stille spørsmål om PSMF. :) Er greit å vite hva man skal gjøre, og er bra du fant ut hva du egentlig skulle gjøre, haha. :D

Veldig sant:) Hehe;) Så kan jeg jo ha som mål å se sykt bra ut til sommeren;) ehhe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis fordi at man i julen har "lov" til å kose seg med kaker, godis og god og fet mat. Det er helsebringende for sjelen. Og det man gjør i de 3-4 dagene, er borte i løpet at 5 korte dager på nyåret, så det synes jeg er vel så viktig å unne seg. Resten av året kan man gå på PF eller hva det nå er. Spesielt på sommeren, jeg er mest strikt i mnd april til september, det er jo da jeg iblant viser meg uten altfor mye klær. Ferien er for meg strikt LCHF tid.

Helt enig! Man skal kose seg i julen..

Men hvor lenge varer julen? For den vanlige nordmann er dn begynt for lenge siden, og er ikke ferdig før utpå nyåret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For somme folk er det vel jul hele året, eller i hele desember .:p Her har det gått mye i julekaker siden første søndag i advent, men slik det ligger an nå så blir jeg lei i løpet av uka :p Håper det ihvertfall! Men fra første januar blir det skjerpings igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...