Gå til innhold

Blir ikke sterkere? Noen tips?


Mette L

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har trent styrke 3-6 dager i uken siden mai i fjor...nå ligger jeg på 4 dager i uken. I førsten var det ikke noe problem å øke med vekter men nå står det helt stille. I noen øvelser har jeg vel heller måtte gå ned i kg for å klare 10x 3 repitisjoner.

Noen tips? En ting er at jeg ikke ser synlige resultater, men når jeg heller ikke blir sterkere så blir jeg ganske så frustrert.

Trener ca 1 time søndag,mandag,tirsdag og torsdag. Fri dem tre andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å gå litt ned på vektene for så å bygge deg oppover igjen?

disse artiklene er gode å lese på:

6 tips til deg som ikke vil stagnere

Utmattelse ved styrketrening

Et uttrdag fra den nederste artikkelen føler jeg kansje traff deg litt? (du skriver ikke stort om treningene dine)

"Ja, du blir sterkere av å løfte tunge vekter 1-5 ganger, men hvis du er over nybegynnerstadiet og prøver å bli sterkere ved å for eksempel løfte 10×3 til nær utmattelse, eller enda verre, til absolutt utmattelse hver eneste trening, er det eneste du oppnår ganske snart frustrasjon og stagnasjon. Jeg føler meg dessuten ganske sikker på at denne bare-sørg-for-å-løfte-tungt-hele-tiden-metoden har holdt all verdens behandlere og terapeuter temmelig busy i flere tiår nå. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte stoppe folk fra ødelegge seg i benk og knebøy fordi de alltid jobber opp mot 100% intensitet, og fordi de i frustrasjon over manglende fremgang skaffer seg «fremgang» ved å kødde til teknikken. Dette er faktisk hovedgrunnen til at jeg blir forbanna når dette foreslås som en høvelig styrkemetode for folk som vil gjøre det enkelt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1 trener jeg bryst og triceps, dag 2 skuldre , dag 3 rygg og biceps og dag 4 trener jeg bein og mage.

Maten består av brød,magert pålegg og fisk/kylling/svin til middag med litt potet/ris/ pasta. Pluss noen shaker innimellom. Vet jeg ligger litt lavt på cal men ligger rundt 900 i gjennomsnitt nå.

Jeg er 165 høy og veier 58 kg nå...målet er å bli sterkere, få en strammere kropp og gå ned 5 kg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 1 trener jeg bryst og triceps, dag 2 skuldre , dag 3 rygg og biceps og dag 4 trener jeg bein og mage.

Maten består av brød,magert pålegg og fisk/kylling/svin til middag med litt potet/ris/ pasta. Pluss noen shaker innimellom. Vet jeg ligger litt lavt på cal men ligger rundt 900 i gjennomsnitt nå.

Jeg er 165 høy og veier 58 kg nå...målet er å bli sterkere, få en strammere kropp og gå ned 5 kg !

900 kcal på en hel dag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Dag 1 trener jeg bryst og triceps, dag 2 skuldre , dag 3 rygg og biceps og dag 4 trener jeg bein og mage.

Maten består av brød,magert pålegg og fisk/kylling/svin til middag med litt potet/ris/ pasta. Pluss noen shaker innimellom. Vet jeg ligger litt lavt på cal men ligger rundt 900 i gjennomsnitt nå.

Jeg er 165 høy og veier 58 kg nå...målet er å bli sterkere, få en strammere kropp og gå ned 5 kg !

Du spiser jo ikke mat. Du ødelegger kroppen med det inntaket der. Og da vil du verken øke i styrke, stramme opp eller gå ned i fett% /vekt :) Spis mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du problemet ditt...du spiser for lite :)

Legg deg på 1700-2000 kalorier og prøv å få i deg 100-120 gram proteiner daglig =)

Så mye? I følge den appen jeg bruker skal jeg ha i meg ca 1300 cal dem dagene jeg ikke trener og noe mer dem dagene jeg trener....er det for lite mener du?

Ligger på ca 50 gram med proteiner bare om dagen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900 kcal er alt for lite viss du ønsker å bygge en muskuløs kropp. Ikke tenkt så mye på vekta, jeg selv har gått opp 5 kg, men er nå mer muskuløs og "stram" enn noen gang før :)

Det føles kanskje litt skummelt øke matinnaket i begynnelsen (da du egentlig vil ned i vekkt), men kroppen trenger nok næring å bygge muskler og en strammere kropp. Viss jeg var deg ville jeg økt kcal-inntaket til rundt 1600 per dag. Og da fra sunne protein- og gode fett-kilder. Egg og cottage cheese er enkle kilder til protein, litt nøtter (spesielt mandler) er en god kilde til sunt fett. Karbohydratene ville jeg først og fremst latt komme fra rene kilder; masse grønsaker, potet (gjerne søtpotet) og ris.

Jeg er ingen kostholdsekspert eller PT, men jeg har lært den harde veien selv og håper å kunne hjelpe deg litt på veien (y)

Lykke til! Ta gjerne enn titt på loggen min: thony bli klar til befalskolen for å se min utvikling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye? I følge den appen jeg bruker skal jeg ha i meg ca 1300 cal dem dagene jeg ikke trener og noe mer dem dagene jeg trener....er det for lite mener du?

Ligger på ca 50 gram med proteiner bare om dagen....

Til og med appen sier at du skal spise mer, enda ligger du bare på 900 kalorier om dagen? Prøv å spis mer, så skal du se at du orker mer på trening og får bedre fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye? I følge den appen jeg bruker skal jeg ha i meg ca 1300 cal dem dagene jeg ikke trener og noe mer dem dagene jeg trener....er det for lite mener du?

Ligger på ca 50 gram med proteiner bare om dagen....

1300 kcal er antakeligvis din BMR. BMR er antall kalorier som kroppen forbruker uten å være i aktivitet (ved å ligge helt stille hele dagen/koma). Det er energien som kreves for å opprettholde kroppens vitale funksjoner. Aldri spis mindre enn dette. Aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* du kan fint øke kcal inntaket uten problemer! Jeg er 1,50 høy veier 56 kg, og ligger på 2200 om dagen hver dag. Trener tung styrke 4 ganger i uka fordelt på 2-splitt.. Har gått opp i vekt (seffølgelig), økt styrke, men har faktisk minket fettprosenten. 900kcal er ALTFOR lavt, og du kommer ingen vei i styrketreningen eller vektreduksjonen. Øk inntaket. Seffølgelig vil du gå litt opp i vekt i starten, men jeg garanterer deg: Kroppen din vil takke deg med å sammarbeide bedre med deg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill :-)

Damdidam: Jeg ligger stortsett alltid under det men jobber med å få i meg mer.

Så igjen ser det ut til at det er det lave matinntaket som ødelegger for meg...skulle ønske jeg var et matvrak hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Tusen takk for innspill :)

Damdidam: Jeg ligger stortsett alltid under det men jobber med å få i meg mer.

Så igjen ser det ut til at det er det lave matinntaket som ødelegger for meg...skulle ønske jeg var et matvrak hehe

Skulle ønske jeg ikke var det.. så det er 2 sider av samme sak:) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lurt litt på det se Dovendyret...om det er mulig å veie 53 kg og ha en stram kropp MED muskler som synes litt ihvertfall...ser du har gått opp i vekt. Er litt opphengt i det tallet kjenner jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...