Gå til innhold

Treng hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei.

Er ei jente på snart 23 år som gjerne vil komme seg mer opp av sofaen. Vil begynde med kostholdsendring og senere trening da jeg har ryggskade.

Er 165 høg og veier 74kg. Er de noen som kan hjelpe meg å sette opp et kosthold som fører til vektnedgang. Lyst å komme igang å er motivert!

Så vær so snill kommenter om det er noen som har gode råd de vet funker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm, er nå stort sett sofagris, men har de siste ukene kuttet ut brus og godteri etc.

Nå trener jeg ingenting bortsett fra stallabeid med hesten.

Liker det meste bortsett fra tomat, og er allergisk mot bønner.

Eller er jeg åpen for det meste :) Er ny på dette så vet ikke helt hva jeg skal fortelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Spis 1.5-2 g protein pr kg kroppsvekt, 1 g fett og fordel karbs som du vil, veldig kort oppsummert ;)

Det jeg får ut av det her er at hun skal spise ca 140 g proteiner, 1 gram fett (what) og.... hvor mange gram karbs? 100? 200? 500?

Du burde absolutt ha utdypt det du skriver når du skriver til noen som sier at hun ikke har peil.

Men jeg er enig i at proteinnivået bør ligge på mellom 1,5 og 2g per kg, og jeg skjønte at du mente 1g fett per kg (selv om det ikke er gitt at alle skjønner det).

1g protein= 4 kcal

1g karb= 4 kcal

1g fett= 9 kcal

DVS: 140g protx4= 560 kcal

1g fettx71kg= 71x9=639 kcal

560+639=1199 kcal. Hvis resten skal fylles med karbohydrater må det regnes ut hvor mange kcal hun trenger iløpet av en dag. La oss si bmr ligger på ca 1600 kcal (det kroppen bruker når hun ligger i koma). For å få en sunn vektnedgang bør vi kanskje starte på 2000 kcal. DVS at 801 kcal bør komme fra karbohydrater. 801%4=200g karbs.

Som du ser ble dette et komplisert regnestykke for ei som ikke helt vet hva som må til for å gå ned i vekt (ikke ta dette som kjeft eller kritikk, det er bare en påpekelse, og for alt jeg vet hadde du dårlig tid når du skrev dette og derfor ikke utfylte det mer. Men jeg synes det var mangelfullt, og måtte bare påpeke det. La oss si at jeg har asbergers eller noe :whistle: ) .

Det jeg vil anbefale deg, RikkeAa , er å fokusere på å spise rent, og nok.

Konsentrer deg om stallarbeidet til å begynne med, hest er god trening, både stallarbeid og ridning! Og hvis du har en ryggskade bør du absolutt ikke hive deg igang med et ferdigsnekret treningsprogram men få hjelp av en profesjonell trener til å sette opp et egnet program til deg.

Fortsett med å kutte brus og godis, bytt ut pasta med fullkornspasta, fyll halve tallerkenen med grønnsaker, spis kjøtt, fisk, kylling og egg, salater i alle varianter, bytt ut loff med grovt brød eller knekkebrød som ryvita, rugsprø eller bak egne.

Nå vet ikke jeg nøyaktig hvor mye eller hva du spiser iløpet av en dag, men hvis du skriver opp hva du vanligvis spiser til frokost, lunsj, middag osv, så kan vi komme med forslag på hva som kan byttes ut osv. Håper dette var til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enkelt, men likevel vanskelig å forstå? Hadde du skrevet det der til meg for et par år siden hadde jeg vært like blank som før du hadde skrevet det. Dog kanskje enda mer forvirra. Men nå snakker jeg bare for meg selv :p

Da går det an å spørre en gang til hvis man ikke skjønte det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...