Gå til innhold

Hvilken proteinpulver er best for nybegynnere?


Sunniva Marie

Anbefalte innlegg

Hei:)

Overskiften sier vell det meste. Jeg er en 17 år gammel jente, på rundt 54 kg og er ca. 164 cm høy. Jeg har som mål å gå ned i fettprosent, ikke vekt. Ved å lese forskjellige innlegg om helse og fettforbrenning, har jeg funnet ut at protein er veldig viktig. Derfor vil jeg kjøpe proteinpulver:) Men siden jeg aldri har prøvd proteinpulver før, og ikke vet hva som er bra, spør jeg etter hjelp! Hvilket proteinpulver er bra, rimelig pris og smaker godt?:) Liker veldig godt sjokoladesmak!! Setter stor pris på mange svar:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteiner fra mat aller, aller først. Du har mer igjen for å dekke behovet ditt fra vanlig mat først og finne et kosthold du trives med :)

Det er mange gode og rimelige proteinpulver med sjokoladesmak, og slik det er idag er det stort sett smak, pris og råvarevalg som skiller dem. Du får i deg en god dose proteiner med alle sammen.

Siden du er ung og i vekst enda er det viktig å spise nok - ikke bare proteiner. Det er lett for å tenke at proteiner er viktig for å komme i form og bygge muskler, og det er det, men ikke like viktig som et samlet fornuftig kosthold med nok av det du trenger for å fungere bra, trene bra og se bra ut ;)

Hvordan ser en vanlig matdag ut for deg nå?

Hei:) takk for svar!

En vanlig matdag for meg, er vell slik som dette:

Frokost, 08.00: 2 knekkebrød med eventuelt ost, eller kjøttpålegg / 1 porsjon havregrøt / omelett

Lunsj, 11.30: 1-2 frukter, 2 knekkebrød med eventuelt ost, eller kjøttpålegg

Middag, 16.39: Alt ettersom hva som står på menyen, med tanke at jeg bor med mine foreldre. Prøver å holde meg unna mye ris, pasta og poteter ,- eller er det helt feil?

Kveldsmat: 2 knekkebrød med eventuelt ost, kjøttpålegg

Som du sikkert ser, så er jeg veldig glad i knekkebrød, haha! Har du gode tips til hva jeg kan forbedre/endre med det?
:)
Vil som sagt ikke gå ned i vekt, men ned i fettprosent og få en mer definert kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er lett å se du liker knekkebrød ja. Du kan gjerne legge til mer grønnsaker og frukt. Grønnsaker kan du egentlig (nesten) aldri spise nok av - de metter godt, inneholder bra med fiber, vitaminer og mineraler. Å ta med seg en matboks med en salat og noen egg kan være en god start, eller en annen proteinkilde du liker.

Ut fra det du skriver ser jeg ikke behovet for å holde deg unna ris, pasta og poteter. Du er en ung, slank og aktiv jente som vokser og skal bli fit. Da er ikke karbohydrater det dummeste du kan få i deg i passe mengder. Ut fra det du skriver har du nok litt å hente i å spise litt mer. Skal du endre kroppen din med trening må du gi den det den trenger for å ha gode treninger!

Du har også rett i at det er litt lite proteiner i kostholdet ditt, avhengig av hvor mye det blir til middag. En enkel måte å få mer proteiner på er å ta et glass melk til måltidene, ha noen egg med til lunch, eventuelt kutte opp en kyllingfilet og ha i en salat. Det skal ikke så mye til, en kyllingfilet, to egg og et glass melk eller to kan hjelpe bra på.

Tusen takk for hjelpen:) Er veldig glad i frukt og grønnsaker, men spiser det litt for lite.. Nå skal det bli mer frukt og grønt og mer protein i kostholdet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen:) Er veldig glad i frukt og grønnsaker, men spiser det litt for lite.. Nå skal det bli mer frukt og grønt og mer protein i kostholdet:)

Ett tips; Jeg hakker ofte opp epler, pærer, gulrøtter, kiwi, alt jeg kan finne, og putter det i en skål og har et i kjøleskapet. Jeg passer på å ha det et lett tilgjengelig sted. Jo mere tilgjengelig, jo mere spiser jeg av det:) Alltid godt å gå i kjøleskapet og finne noe snacks å knaske på, og hva er vel bedre en oppskåret frukt? :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips; Jeg hakker ofte opp epler, pærer, gulrøtter, kiwi, alt jeg kan finne, og putter det i en skål og har et i kjøleskapet. Jeg passer på å ha det et lett tilgjengelig sted. Jo mere tilgjengelig, jo mere spiser jeg av det:) Alltid godt å gå i kjøleskapet og finne noe snacks å knaske på, og hva er vel bedre en oppskåret frukt? :roflmao:

Takk for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Asle sier, mer mat først og fremst. Du spiser 6 knekkebrød med pålegg, en middag og litt frukt/grønt. Du er ung, slank og sannsynligvis ikke helt utvokst enda, du trenger mer mat enn dette!

Bruk energirikt pålegg på knekkbrødene, makrell i tomat, smør/majones, egg, ost. Avocado er en fin matvare som bidrar med mye energi, og nøtter er også kjekt å ha. Ikke tenk på å styre unna potet/pasta/ris til middag, det siste du trenger er å begrense matvarevalget mer :)

Med nok mat og et fornuftig treningsprogram så kommer du nok fort i mål skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Asle sier, mer mat først og fremst. Du spiser 6 knekkebrød med pålegg, en middag og litt frukt/grønt. Du er ung, slank og sannsynligvis ikke helt utvokst enda, du trenger mer mat enn dette!

Bruk energirikt pålegg på knekkbrødene, makrell i tomat, smør/majones, egg, ost. Avocado er en fin matvare som bidrar med mye energi, og nøtter er også kjekt å ha. Ikke tenk på å styre unna potet/pasta/ris til middag, det siste du trenger er å begrense matvarevalget mer :)

Med nok mat og et fornuftig treningsprogram så kommer du nok fort i mål skal du se!

Takk for hjelp :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips om et sunt og godt kveldsmåltid er cottage cheese (jeg bruker mager), blandet med fun light og mandler (nøtter) eller frukt.

Finnes maaange ulike varianter med cottage cheese (kan vel ha på knekkebrødet også, med sylte på (sukkerfri). Eller kesam vanilje (bruker også mager).

Bare noe litt på sidelinjen... for å få i deg proteiner :). Jeg bruker Ultimate Nutrition ProStar Whey- jordbærsmak. Den er veldig god. jeg bruker det ikke hver dag...men er det dager jeg vet jeg har fått i meg for lite proteiner og har i tillegg vært på trening (styrke) så tar jeg en shake etter trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...