Gå til innhold

Ang farlig lav vekt...


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Ja, men jeg tror alt for mange ikke skjønner hvor alvorlig det er. Jeg har selv vært der, ikke så alvorlig siden min vekt ikke var så kritisk og alt sånt, men jeg vet hvordan det er og hvordan man tenker når man er syk. Jeg har innsett at det ikke er noen andre enn meg som skjønner det, og jeg vil heller at personen skal hate meg, enn at noe langt verre skal skje. Og det som er synd er at det bare er snakk om tid i et slikt tilfelle....

Svært få skjønner noe som helst når det kommer til spiseforstyrrelser, det er noe man ikke får høre noe om fra lærere og foreldre vet skjeldent noe om det selv. I Norge har vi lært oss at vi ilke skal blande oss inn i andres saker, og der sitter nordmenn flest med sjegget i postkassa, livredd for å bli innblandet.. Ufatelig trist å tenke på alle de som kunne vært reddet om vi ble flinkere å si ifra og prate med hverandre. Ikke bare med tanke på spiseforstyrrelser og andre psykiske lidelser, men misbruk og vold også.

Men stå på! Jeg håper virkelig du når igjennom før det er forsent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stå på! Man får desverre ofte ikke hjelp før det har gått altfor langt. Har selv erfaringer med å ikke bli tatt på alvor da jeg var ekstremt syk. Ble bare sendt hjem.

Hadde det ikke vært for at jeg har foreldre som bar meg(bokstavlig talt ja) til legenkontoret+en fantastisk fastlege så hadde jeg nok ikke overlevd!

Ganske sykt at det fungerer så dårlig i verdens rikeste land!

Ønsker deg masse lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, den situasjonen er svært vanskelig! Særlig dersom personen er over 18 år. Det er veldig lite man faktisk kan gjøre dersom personen ikke innrømmer problemet. Du kan ta kontakt med legen og fortelle hva som skjer/har skjedd, og eventuelt sende et nytt bilde av denne personen til legen. Dersom legen er bekymret kan han "kreve" av pasienten skal komme til oppfølging, og dersom pasienten ikke dukker opp skal legen dra hjem til personen det gjelder. Dessverre er ikke alle fastleger like flinke.

Tvangsinnleggelse skal MYE til (altfor mye!). BMI må være på under 11 eller, så må pasienten være så dårlig somatisk at det er nødvendig med mat innen neste 48t for at pasient/person ikke skal dø. Kjenner flere som har søkt om hjelp(innleggelse) med en BMI på 13-14 og fått nei som svar. Det er også ganske stor forskjell på somatisk og psykiatrisk. Kan kan fint ha en dårlig dag, svime av, bli lagt inn somatisk og få dra ut igjen uten oppfølging når puls/blodtrykk/blodprøver osv. er bedre(som oftest 24-48t). Det er mange anorektikere som er inn og ut på somatisk uten av psykiatrien blir tilkoblet. Man blir overlatt til seg selv, og særlig de som er flinke til å snakke for seg(som mange anorektikere er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok desverre ikke så enkelt. Jeg kunne tilslutt ikke beholde noe selv om jeg prøvde. Tryglet om hjelp, men fikk bare beskjed om å gå hjem og spise! Det var som å få dødsbudskapet. Sikkert ikke så lett å forstå om man ikke har vært der, men om man er veldig underernært, så slutter kroppen og hjernen å fungere. Jeg reiste hjem og noen uker senere sa alt stopp. Kroppen og hodet klikket. Jeg har aldri verken før eller siden opplevd noe så traumatisk. Jeg ble lagt inn på isolat på medisinsk avdeling med grensepsykose. Hadde aldri en bmi på 11, det er jo helt absurd at det skal være nødvendig! Jeg er fremdeles ganske bitter på helsevesenet at jeg ikke fikk hjelp når jeg ba om det! Selv om jeg er blitt veldig mye bedre det siste året så har jeg i tilegg slitt med pstd pga at jeg ble så dårlig som jeg ble før jeg fikk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har vært der og man blir helt 'gal' på en måte. Ingenting fungerer. Det er helt utrolig at de ikke tar sånt på alvor.. Har også vært borti tilfeller med alvoooorlige selvmordstanker der personen bare fikk beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre da det bare var å 'skjerpe seg', eller hva jeg skal kalle det. Selv om det blir litt feil å si det i det tilfellet, but you get my point. Man skal seriøst stå der med kniven, eller skrumpe inn før man får hjelp.. systemet funker ikke,det har jeg fått bevis på hundrevis av ganger dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du står h*n nær, og da er det vel egentlig bare å si det rett ut som det er?

Jeg hadde selv en BMI på rundt 16.Fikk mange kommentarer om at jeg var for tynn og måtte spise mye mer, men jeg så det aldri selv. Nå som jeg faktisk har gått opp mye og ser tilbake, skjønner jeg egentlig ikke hvordan jeg ikke kunne se det.

Om personen kommer til å hate deg, kommer veldig an på hvordan personen er, men jeg er ganske sikker på at h*n en dag innser at du hadde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du står h*n nær, og da er det vel egentlig bare å si det rett ut som det er?

Jeg hadde selv en BMI på rundt 16.Fikk mange kommentarer om at jeg var for tynn og måtte spise mye mer, men jeg så det aldri selv. Nå som jeg faktisk har gått opp mye og ser tilbake, skjønner jeg egentlig ikke hvordan jeg ikke kunne se det.

Om personen kommer til å hate deg, kommer veldig an på hvordan personen er, men jeg er ganske sikker på at h*n en dag innser at du hadde rett.

Har sagt det rett ut, og det mange ganger også. Personen har vært tynn før, og da h*n fikk se bilder av seg selv da h*n var på sitt tynneste, så h*n hvor tynn h*n hadde vært og sa at sånn skulle h*n aaaaaaaldri bli igjen. Men sånn kan det gikk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltid ringe legen og gi opplysninger. Men legen har ikke anledning til å gi deg noen informasjon tilbake pga taushetsplikten. Du vil derfor ikke få noen opplysninger om legen er klar over problemet, gjør noe med det eller liknende. Det viktigste er dog at legen får info.

Det skjønte jeg. Men jeg tenkte at jeg ikke kunne det liksom, siden det er såpass privat. Eller hva jeg skal si. Ja, skal ringe legen så fort jeg har funnet ut hvem det er, sånn konkret, sånn at jeg ikke ringer til feil lege :p haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...