Gå til innhold

Tilbakemelding på teknikk i markløft ønskes


Tore

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du sitter litt for mye foroverlent i startposisjonen og har for lite spenn i korsryggen. Det kan se ut som om du mister spennet fordi du går opp med rumpa i starten av løftet før stanga og overkroppen kommer etter.

Takk! Dette med lite spenn i ryggen så jeg (og har følt) selv også. Virker som jeg mister dette når det begynner å bli tungt. Skal prøve som du sier og holde rumpa i startposisjon til jeg har startet og er i gang med løftet. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være for bastant, så tror jeg det er tjuekilosskiver han har på. Det kan være flere årsaker til at du ikke klarer å skape spenn i korsryggen - men du kan prøve med å dra skuldrene dine tilbake og se for deg at det er beina som skal gjøre første del av løftet. Du flytter rumpa opp gjør hele øvelsen med ryggen.

Om du står litt bredere (pga vinkel er det vanskelig å se hvor bredt du står) vil det være litt enklere å få spenn i ryggen. La tærne peke svakt utover og pass på at tyngdepunktet er midt på foten (eller enda litt lengre bak).

Stram rumpa, se for deg at den skal holdes nede mens bryst skal opp og frem og skuldrene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt hvilke vekter du har på, men sleng 20/25kg's plater på slik at du får hevet stanga til normal "start-høyde" =)

Her bruker jeg 2x15kg, ikke av noen annen grunn enn at jeg varmer opp med 1x15, og da gidder jeg ikke koble av for å putte på 25+5 i stedet. Men jeg burde kanskje gjøre det for å få mer riktig høyde ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være for bastant, så tror jeg det er tjuekilosskiver han har på. Det kan være flere årsaker til at du ikke klarer å skape spenn i korsryggen - men du kan prøve med å dra skuldrene dine tilbake og se for deg at det er beina som skal gjøre første del av løftet. Du flytter rumpa opp gjør hele øvelsen med ryggen.

Om du står litt bredere (pga vinkel er det vanskelig å se hvor bredt du står) vil det være litt enklere å få spenn i ryggen. La tærne peke svakt utover og pass på at tyngdepunktet er midt på foten (eller enda litt lengre bak).

Stram rumpa, se for deg at den skal holdes nede mens bryst skal opp og frem og skuldrene tilbake.

Jeg står bittelitt smalere enn jeg gjør når jeg tar knebøy: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/tilbakemelding-på-teknikk-i-knebøy-ønskes.1811

Takk for tilbakemeldinger alle sammen, jeg skal bruke de neste øktene til å terpe teknikk og poste en ny video etter et par uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det de bør være, men ikke alle som er så priviligerte å ha olympiske vektskiver (spesielt ikke 3T). =)

Trener på ett lite gym jeg, de vektskivene er ikke nye :p eller det er vel ikke så lite, men det er ingen kjede.

De nye vi har fått inn er det tre hull i, fine til håndtak:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...