Gå til innhold

Trening mot sykdom


MarianneB92

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har nettopp blitt diagnotisert med fibromyalgi, og har fått vite at jeg bør begynne å trene for å bli friskere. Problemet er bare at jeg aldri har drevet med noe særlig trening før, og vet ikke helt hvor jeg skal starte. Skal det være bevegelighet, styrke eller utholdenhet for eksempel? Hvor ofte? Hvor hardt? Noen som har noen tips? :) Ville blitt takknemlig for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært hos mange leger opp igjennom årene, som har sagt at jeg bør begynne å trene men ingen har egentlig sagt noe særlig om hvordan. Det virker på meg som om alle leger er klare over at trening har god effekt, men at det kanskje ikke er så mye kunnskap om hvilken trening som er best for de ulike sykdommene. Trening er viktig for tilheling var vel de spesifikke ordene til legen min. En av de andre har også sagt at jeg må tøye, så det har jeg prøvd å begynne med. I tillegg har jeg også fått beskjed om å begynne med utholdenshetstrening, så bruker elipse og sykker foreløbig. Synes det funker ganske greit.

Det som er mest vanskelig er vel egentlig å vite om jeg skal trene styrke og hvordan. Har ikke fått direkte beskjed om å trene styrke, men jeg synes det er rart om jeg ikke burde trene dette også. Man skulle vel tro at litt sterkere muskler ville være en fordel hvis man er syk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en fin balanse mellom kardio og styrke? Det viktigste er sikkert at du først og fremst trener noe du liker for å holde deg i aktivitet. Hvis du føler at det du gjør ikke er nok eller vil gjøre noe annet, så kan du prøve styrke. Du kan lese masse nyttig om styrketrening her: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk samme diagnose som deg nå nylig (+ muligens et par andre ting), og da jeg sa at jeg primært trente tung styrke fire ganger i uken og supplerte litt med kardio her og der, fikk jeg beskjed om at det bare var å fortsette med det. Hun synes det var flott jeg holdt på som jeg gjorde. Tror nesten du bare er nødt til å prøve deg frem. Det som fungerer for meg/andre fungerer ikke nødvendigvis for deg. Er ikke sikkert prioriteringene dine/interessene dine treningsmessig er de samme heller. Hva nå enn du gjør; lytt på kroppen. Den pleier å si ifra når noe er galt eller når det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har denne diagnosen, dog i en ganske alvorlig grad. Men han har gått til oppfølging på et kurbad, hvor de svømmer mye i varmt basseng, dette hjalp han litt. Og han fikk beskjed om at lett styrketrening kombinert med økt puls/kardio ville være bra for han. Jeg har lest veldig mye på nett om sykdommen, og har inntrykk av at behandlingen fungerer svært individuellt.

For de aller fleste virker det som avslapnings-teknikker og smertebeherskning er løsningen, kombinert med trening. For noen fungerer tung styrke, for noen er dette smertefullt. Men aktivitet generelt virker til å lindre alle :)

Tror egentlig bare at du må prøve å se hva som gir deg en bedre hverdag. Start litt lett kanskje, prøv deg fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...