Gå til innhold

hvor mange kalorier må jeg ha i meg?


Hannabru

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg er en jente på 20 år som veier 53 kilo, skulle gjerne gått ned 2-3 kilo til

- det jeg lurer på er hvor mange kalorier jeg bør legge meg på?

jeg trener kondisjon 3 - 5 ganger i uken!

Virker som du veier utrolig lite. Hvor høy er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Da veier du lite ja. Damen her i huset er 167 og veier 58-60kg og ser smashing ut!

Spis god og sunn mat! Bygg muskler og se smashing ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
men hvor mye og hva bør jeg spise?

noen forslag?

Du bør spise 2302kcal for å bli liggende på den vekten du har nå. Jeg ville lagt meg på 2500kcal, fått inn 2-3styrkeøkter(3 med fullkropps øvelser som: markløft,benkpress,knebøy og militærpress er helmaks :D )

altså 2500kcal 3fullkroppsstyrketreninger, 2 kondisjonsøkter.

Kosthold: Prøve å få i seg 1,5g-2,5g proteiner per kg kroppsvekt ;)

1g fett per kg kroppsvekt og så fordeler du til karbs som du vil!

Proteiner: tunfisk,torsk,sei,laks, kylling, generelt kjøtt/Fisk/fugl.

Karbohydrater: pasta,ris, poteter, havregryn

fett: oljer/type tran f.eks, fett fra laks, nøtter, peanøttsmør f.eks..

Desserter: cottage cheese/kesam vanilje med bær osv! Favoritten: kesam vanilje+jordbær :D

PS: hvis du øker fra 1200kcal per dag(vet ikke hva du spiser nå) til å øke til 2500kcal. Så vil du øke litt i kroppsvekt grunnet mer vann i kroppen. Dette er IKKE farlig og er IKKE fett!

Men ville anbefalt deg (hvis du spiser bare 1200kcal f.eks nå) å øke først til 1500-1800-2000-2200-2500kcal ;) ila de neste ukene! Så får du(kroppen din) en mer stabil tilvenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for grundig og bra svar!

Må si jeg fikk litt sjokk nå, for etter litt kjapp hoderegning ligger jeg på under 1000 kcal i ukedagene og endel mer i helgen (er veldig glad i godteri og sånt) Lurer litt på hvordan i all verden jeg skal få i meg 1500 kcal til!

dagen i dag ser slik ut:

frokost: 1 yoplait 0% + en pære

lunsj: en banan, en pære, en snickers

middag: 2 kokte gulrøtter, tomat + 2 fiskekaker

kvelds: 2 speltlomper med spekeskinke + en kopp kakao

fikk litt følelsen av at dette er helt på trynet?!

har vært på spinning og der brant jeg 450 kcal!

Jeg løper langdistanse og har vel strengt tatt aldri trent styrke - har dette noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
tusen takk for grundig og bra svar!

Må si jeg fikk litt sjokk nå, for etter litt kjapp hoderegning ligger jeg på under 1000 kcal i ukedagene og endel mer i helgen (er veldig glad i godteri og sånt) Lurer litt på hvordan i all verden jeg skal få i meg 1500 kcal til!

dagen i dag ser slik ut:

frokost: 1 yoplait 0% + en pære

lunsj: en banan, en pære, en snickers

middag: 2 kokte gulrøtter, tomat + 2 fiskekaker

kvelds: 2 speltlomper med spekeskinke + en kopp kakao

fikk litt følelsen av at dette er helt på trynet?!

har vært på spinning og der brant jeg 450 kcal!

Jeg løper langdistanse og har vel strengt tatt aldri trent styrke - har dette noe å si?

Du spiser generelt ALTFOR lite. Du spiser som om du er på ekstrem diett :) Og det er IKKE bra, spesielt med din høyde/vekt og dine ambisjoner om langdistanse!

Jo langdistanse.. Jeg har egentlig ikke mye "erfaring" innenfor dette. Men innenfor langdistanse bør du få i deg mer mat. Det vet jeg 100%, 110% sikkert! Slutt å tenk på hva du forbrenner! Jeg ville uansett avhengig av idrett/mål. Anbefalt deg 2-3styrketreninger! Hvis du har 2 styrketreninger med fullkropps program i uken +2-3 kondisjonsøkter. Så er det helt ok!, men ville anbefalt 3styrke+2kondisjon evt 3 kondisjon! Da får du mer enn nok av trening!

Bare husk at du må spise nok for å få fremgang, for det vil du jo? :) Du spiser uansett altfor lite!

Følg rådene mine ovenfor

1,5-2,5g protein per kg kroppsvekt

1g fett per kg kroppsvekt ca

resten til karbohydrater ;)

Tren hardt, IKKE se på hvor mye forbrenner på en trening. Dette er veldig usikkert uansett hva du måler med! Øk rolig og sikkert opp til 2500kcal du! Så skal du se: Mer energi--> mer muskler--> en sunnere kropp--> fastere kropp--> bikini kropp--> smashing kropp--> fremgang og glede ;) Guarantee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå mer ned i vekt da, tipper du bare har ett litt dårlig syn på deg selv. Du har Umulig noe behov for vektnedgang.

Tren styrke og spis mer kjære deg, så blir dette kjempebra! :)

Du spiser veldig lite da, spis mer du. En yoghurt er ikke frokost og 2 lomper er ikke kvelds, det kvalifiserer ikke som mellommåltid engang.

Spis skikkelig mat. Egg, kjøtt, fisk, potet, grønnsaker, brødskiver, smør, majones, fetere yoghurt, ikke det der 0% tullet.

Og har du tomat til fiskekaker? merkelig kombo :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener for mye cardio, du spiser alt for mye, og om det fortsatt stemmer at du vil ned i vekt blir tråden stengt da dette ikke er forsvarlig og føler meg nødt til å henvise til: Spiseforstyrrelser på forumet - informasjon | Fitnessbloggen Forum

1: Spis mer mat, ikke bry deg om hva, bare MER

2: Tren mindre kondisjon

3: Tren mye mer styrketrening

Og hvorfor vil du ned 2-3 kg? det er INGENTING magisk med å være et rundt tall for et par timer, du blir å variere utifra hva du spiser, trener, stress, mensen og mye annet. Så vekten betyr ingenting da ingen mennesker klarer å være det samme hele tiden. Drit i badevekta, det er hvordan du ser ut som gir deg komplimenter eller den fine kroppen du ønsker deg. Ingen snur seg etter en dame og tenker "damn, hun er sikkert 61-62 kg"

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for masse fine råd!

etter at jeg begynte å løpe mye og langt har jeg gått ned nesten 10 kg, det er vel litt sånn 'mye vil ha mer'? synes liksom jeg fortsatt har ganske kraftige lår og litt mage ..

Men er det vanlig med dårlig matlyst etter trening? for jeg synes liksom aldri mat frister etter trening, er ikke sulten og da ender det bare med et par lomper eller en sjokolade eller noe sånt.

En annen ting jeg lurer på er hvorvidt det har noen konsekvenser for meg/kroppen min hvis jeg fortsetter å spise som jeg gjør nå fremover? er det sånn at kroppen går i 'krisemodus'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...