Gå til innhold

Knebøy-Må man alltid kjøre ATG??


Lotski

Anbefalte innlegg

Hei der :D

lurte hvis noen kan svare meg på dette, må jeg alltid kjøre ATG når jeg kjører knebøy?

Jeg gjør det enda opp til 50 kg, men har en dårlig høftledbøyer/bekken da jeg hatt låsning i den før. Mye bedre etter x antall besøk hos kiropraktor, men jeg kan fortsatt kjenne det når jeg kjør 60 kg (som er dagens max vekt for meg) tørr ikke å kjøre tyngre då jeg må helt ned...eller?

Jeg føler at jeg skulle klare mer enn 60 kg dog HVIS jeg ikke må enda ned, kommer meg liksom ikke helt ned når det er så tungt, heller ikke opp hehe.

Kan jeg istede kjøre "halve" knebøy?

VEEEELDIG takksam for any tips I can get ;)

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du poster dette i styrkeløft sitt subforum skal du få et styrkeløftsvar.

For godkjent utført løft trenger du ikke å gå ass to grass, slik det blir gjort her:

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=846

Men hoftene dine må være under knærne dine, eller for å sitere regelboka:

"Upon receiving the Chief Referee’s signal the lifter must bend the knees and lower the body until the

top surface of the legs at the hip joint is lower than the top of the knees"

Du må med andre ord ikke gå full ass to grass, men så dypt som forklart ovenfor. I alle fall ikke kvartbøy, har mareritt om all kvartbøyen jeg ser på treningssentre rundtom :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du poster dette i styrkeløft sitt subforum skal du få et styrkeløftsvar.

For godkjent utført løft trenger du ikke å gå ass to grass, slik det blir gjort her:

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=846

Men hoftene dine må være under knærne dine, eller for å sitere regelboka:

"Upon receiving the Chief Referee’s signal the lifter must bend the knees and lower the body until the

top surface of the legs at the hip joint is lower than the top of the knees"

Du må med andre ord ikke gå full ass to grass, men så dypt som forklart ovenfor. I alle fall ikke kvartbøy, har mareritt om all kvartbøyen jeg ser på treningssentre rundtom :(

Flott :)

Tusen takk for godt svar, så på den imorges å klarte riktig dyp böy på 50 kg idag...nå går det bare oppover (kilona på stanga såklart haha)

God helg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I styrkeløft må toppen hoftekammen være lavere enn toppen av kneet sett fra sida, for at et løft skal bli godkjent. Det sagt; det er ikke noe vits i å gå dypere enn man må. ATG er mao ikke nødvendig. Det er også viktig å huske at det å gå dypt betinger at a) mobiliteten er tilstrekkelig god, og B) at teknikken er tilfredstillende. Man bør ikke gå dypt for enhver pris - det handler om å være i stand til selv å vurdere om man er i stand til det. Hvis man er usikker - oppsøk kyndige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...