Gå til innhold

test av mobilitet


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg som mange andre har problemer med blant annet knebøy på grunn av dårlig bevegelighet / mobilitet. Jeg er klar over at det kan være mange ting som spiller inn på teknikken, blant annet ankelleddet, hamstring, hofte i tillegg til problemer med aktivering av sete osv..

For å få klarhet i hva jeg må ta tak i så ønsker jeg å teste min bevegelighet / mobilitet gjennom spesifikke øvelser. Har sett at det eksisterer en del tester på forumet, men er det noen som har / kan lage en oversikt over tester som tar for seg alle problemområder? Tenker ikke nødvendigvis bare på tester for problemområder for knebøy, men tester som tar for seg alle ledd som er sentrale innen styrkeløft ( altså hele kroppen ).

Min tanke videre er å først få oversikt over hva som er viktigst å jobbe videre med, for så å legge inn en egen økt i uka hvor jeg fokuserer på å forbedre bevegeligheten. I tillegg har jeg begynt å legge inn dynamisk oppvarming som en fast rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke tenkt over at det kanskje er teknikken det er noe i veien med? Tenker da også relatert til din individuelle anatomi.

Det finnes en del enkle tester og øvelser som lar deg kjenne etter hva som er problemet - f.eks manglende fleksibilitet eller mobilitet.

Squat to stand er en fin mobilitetøvelse for hoftene og lar deg samtidig tøye hamstring hamstring. I tillegg vil du kunne kjenne de i adduktorene om de er for stramme. Du bør også undersøke ankelmobiliteten. Dette kan du gjøre ved å stille ett bein framfor det andre og bøye det framover. For å teste bevegeligheten i hamstring kan du legge deg på bakken og få noen til å sjekke hvor langt opp beinet ditt kommer (90 grader) uten at rumpa di løftes fra bakken.

Skulle gjerne visst til noen youtube-videoer, men der er det mye dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det utfordringer i forhold til teknikken også. Dette er noe jeg jobber konstant med og får stadig gode tilbakemeldinger fra folk som har god kunnskap på feltet. Min individuelle anatomi er et sentralt moment som legger sine føringer. Pga min høyde ( + lengde på lårbein versus lengde på overkroppen ) kan det godt hende at frontbøy ( i tillegg til sumo markløft ) hadde passet bedre for meg.

Men dette er faktorer som jeg er klar over. Akkurat nå så er fokuset på å få en bedre bevegelighet og bedre kunnskap om hva som er mine største utfordringer der.

Squat to stand + øvelsen for ankelmobilitet er jeg kjent med. Jeg er generelt kjent med mange øvelser for ulike problemområder, men er her ute etter spesifikke tester hvor en kan få svar på hvordan bevegeligheten / mobiliteten er i forhold til hva den burde være. Således er hamstringsøvelsen du viser til et bra tilskudd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...