Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :) letet litt i første sidene her men kunne ikke finne en ny tråd om dette så håpet på å få

svar og tips angående å beholde muskelmassen på deffingen.

Har god kontroll på muskelgaining og kosthold der, men nå er det påtide å deffe litt snart

og der har jeg ikke så mye erfaring enda :)

Så spørsmålet mitt er da egentlig hvordan sette opp programmet med

tanke på antall reps og sett?

Kan nevne at var tenkt til å sette programmet med en tung base øvelse for hver

muskel gruppe med 5-6 reps i 4 sett. Så resten av øvelsene med 8-12 reps i 2-3 sett.

Hvor tungt er det mulig å trene en muskelgruppe i uka på typ 250-500kcal underksudd ?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17770-vedlikeholde-muskler-p%C3%A5-deff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Tren slik du har trent. Ingen grunn til å endre noe som fungerer, selv om man er på et lite underskudd. Den største grunnen til at folk mister muskelmasse på deff, er nettopp pga dem endrer treningen sin - drastisk!

- Det sitter mest mentalt. 250-500kcal underskudd vil ikke gjøre mye på formen, men, når du vet du går i underskudd, så vil du automatisk få tanker i hodet at du må endre på noe. Keep fighting them, for du trenger ikke å endre noe som helst.

Hei,

Var på en god diett i fjor hvor jeg gikk ned 12 kg. Styrke mistet jeg. For meg virket det unngåelig å beholde all styrken, spesielt på pressøvelser som feks militærpress og benkpress.

Men, det som funket for meg etter prøv og feil metoden var faktisk RYP-opplegget uten sinnsyk progresjon. Altså trene hver muskel ofte og lite, enkelt sagt men en progresjon som ikke er like ambisiøs. Når det gjelder knebøy og mark, så kjørte jeg dem annenhver gang. Dvs, uke 1 = mark to ganger og knebøy 1 gang, uke 2 = bøy 2 ganger og mark 1 gang.

Ved denne metoden begynte jeg faktisk å få tilbake mye av styrken jeg mistet. Å gå 500 kcal på underskudd er ikke ille. Jeg gikk ned 12 kg på litt over to mnd. Sultet ikke, lå på ca 700 - 900 kcal i underskudd. Tidlig i fasen lå jeg på 500 kca i underskudd. MEN....når det gjelder diett opplegget som jeg fulgte så var det Børge sitt diettsystem, biorytmedietten.

Kort sagt om biortymen:

Fett og proteiner på dagen, karbs og proteiner på kvelden. Det endte med at jeg spiste meg stappmett på kvelden med poteter eller paste. Feks, 500 gram poteter 1,5 time før jeg la meg en kjøtt og litt saus. Det førte til at jeg sov tungt og godt hver eneste dag på dietten, så å si :)

Når det gjelder RYP og hvorfor det funket for meg, er egentlig at det holdt stoltheten min tilbake når det gjelder for tunge vekter. Jeg erfarte at det var lett å miste styrke dersom jeg kjørte litt for mye og for tungt. Jeg vil da tro, vil du kjøre TUNGT konstant under en diett, så pass på at du ligger på overskudd i en diettfase.

Men nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å gå ned, dersom det er snakk om bare noen få KG, da er det nok mye enklere.

Men når dietten var ferdig og jeg begynte å øke kcal inntaket mitt = MAGIC HAPPENED. Begynte endelig å se bra ut samt styrken fløy oppover :D

Takker for svar :) Mangen gode tips her, og kjenner meg igjenn i det du skriver. Hørest ganske likt ut som det jeg kjørte ifjor

og faktisk.

Har også brukt Biorytme dietten siden sommer og den funker som bare det! God og mett hele dagen og sover godt :)

- Tren slik du har trent. Ingen grunn til å endre noe som fungerer, selv om man er på et lite underskudd. Den største grunnen til at folk mister muskelmasse på deff, er nettopp pga dem endrer treningen sin - drastisk!

- Det sitter mest mentalt. 250-500kcal underskudd vil ikke gjøre mye på formen, men, når du vet du går i underskudd, så vil du automatisk få tanker i hodet at du må endre på noe. Keep fighting them, for du trenger ikke å endre noe som helst.

Snakker du av erfaring? For min del er dette noe tullball. Endringer må til, stort sett ..

Meg foreksempel: Overskudd med 500-1000 kcal i overskudd i perioder .. det førte til at jeg kunne trene tung mark, bøy og benk veldig ofte .. men på diett? Dæven, da sa det fort stopp gitt. Jeg fortsatte likevel, men kroppen ble uansett svakere og svakere, og til slutt gikk det ikke mer.

Og 250-500 kcal utgjør mye på formen når man går fra overskudd til underskudd .. det føler definitivt jeg ihvertfall. Når man går fra en posisjon der kroppen har evnen til å legge på seg muskelmasse, til å ikke ha den muligheten lengre.

Trener man derimot en 4-splitt året rundt kan man trene så hardt man vil uten bekymringer. Men å si at man kan kjøre på med en meget hyppig frekvens på deff med høy RPE på mange sett, flere ganger i uka, blir feil :) Alt er relativt.

Annonse

Snakker du av erfaring? For min del er dette noe tullball. Endringer må til, stort sett ..

Meg foreksempel: Overskudd med 500-1000 kcal i overskudd i perioder .. det førte til at jeg kunne trene tung mark, bøy og benk veldig ofte .. men på diett? Dæven, da sa det fort stopp gitt. Jeg fortsatte likevel, men kroppen ble uansett svakere og svakere, og til slutt gikk det ikke mer.

Og 250-500 kcal utgjør mye på formen når man går fra overskudd til underskudd .. det føler definitivt jeg ihvertfall. Når man går fra en posisjon der kroppen har evnen til å legge på seg muskelmasse, til å ikke ha den muligheten lengre.

Trener man derimot en 4-splitt året rundt kan man trene så hardt man vil uten bekymringer. Men å si at man kan kjøre på med en meget hyppig frekvens på deff med høy RPE på mange sett, flere ganger i uka, blir feil :) Alt er relativt.

Ja, jeg snakker av egen erfaring. Men, som du er litt inne på mtp deg selv - så er det veldig individuelt.

Det man gjør på en deff, om du har erfaring og slikt, er å kutte litt ned på maten, kutte noen sett, men fremdeles prøver å bli sterkere. Det er vanskelig, men meget, meget mulig. Man kan også bli sterkere på deff, om man er nøye med maten og ikke klusser til for mye med maten og mentalt. Å bli sterkere på lite mat, er noe folk tenker "nei" om - men hvor henter du energi fra om du er i en umulig situasjon?

F.eks: Du er på 1000kcal underskudd, du trener hardt som f. Maksen i bøy er 150kg. Noen vifter en bunke sedler i trynet ditt, og ber deg ta 155kg. Hadde du klart det? Lett! Men ja - alt er relativt, men hjernen er en magisk gjenstand!;)

Edit: Det siste der er en indikasjon på hva hjernen er i stand til med rett innstilling vel og merke.

F.eks: Du er på 1000kcal underskudd, du trener hardt som f. Maksen i bøy er 150kg. Noen vifter en bunker sedler i trynet ditt, og ber deg ta 155kg. Hadde du klart det? Lett! Men ja - alt er relativt, men hjernen er en magisk gjenstand!;)

Selvsagt hadde jeg klart å presset meg mer på trening. Poenget er at det å presse seg mye, på et underskudd, er destruktivt, da det vil overtrene sentralversesystemet i stor grad, og dermed sier kroppen og progresjonen stopp. Det er tross alt ikke på studioet man bygger musklene, men i ettertid.

Tja...

Tror det er vanskelig å bli sterkere på underskudd - spesielt om en har kommet et godt stykke med treningen. Altså - nybegynnere vil kunne kunn klare det, men for dedikerte styrkeløftere er det verre. Men det finnes nok dem som klarer det over tid.

Selvsagt hadde jeg klart å presset meg mer på trening. Poenget er at det å presse seg mye, på et underskudd, er destruktivt, da det vil overtrene sentralversesystemet i stor grad, og dermed sier kroppen og progresjonen stopp. Det er tross alt ikke på studioet man bygger musklene, men i ettertid.

Sant nok, men det er mulig. Man skal alltid etterstrebe å bli bedre og sterkere uavhengi av kcal underskudd/overskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...