Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et helt borti natta spørsmål, siden jeg regner med å egentlig allerede vite svaret, men er noe jeg har tenkt på.

Jeg syns det er mye lettere å legge på seg muskler i underkroppen, og har inntrykk av at det gjelder for veldig mange jenter. Jeg kunne godt tenkt meg å ta endel av de musklene og legge de på overkroppen :p Så spørsmålet mitt er om det går an å 'bestemme' hvor musklene skal legge seg, ved å for eks trene underkroppen mindre, eller overkroppen mer?? :confused: Er det noe måte å gjøre det på eller er det et helt håpløst prosjekt?

Håper noen skjønte problemstillinga mi :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17760-muskler-underkropp-vs-overkropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går vell på å trene den delen av kroppen du vil ha mere muskler på litt mer, også motsatt ..

Vil du prioritere overkroppen, få kjørt gjennom den 2 ganger i uken, for eksempel også bein kun 1 gang. Også spis mye for overskudd, og muskelbygging. Er vell kun sånn man kan "bestemme" hvor det skal legge seg.

Flere økter korrelerer ikke nødvendigvis med økt muskelvekst. Du kan unngå progresjon i beinøvelsene en periode og kun trene vedlikehold slik at overkroppen kan ta igjen beina? Eventuelt kan du bytte treningsmetode for overkroppen om du ikke er fornøyd med resultatene dine.

Annonse

Mange jenter har ofte større lår etc iforhold til overkropp. Fra mitt ståsted er dette gjerne pga fett og vann, ikke fordi det er mye muskler i bein fremfor overkropp. Det kan man feks se rundt i de fleste loggbøkene her.

Skal man få en fin fysikk må man prioritere noen muskler fremfor andre for å få den "looken". Det er mine øyne kropssbygging:) Alt handler om illusjon

Lenge siden jeg leste om det, men det har noe å gjøre med at kvinner har mere hormonreseptorer i underkroppen og menn har mere i overkroppen (spesielt skuldre), derfor er det teknisk sett lettere for kvinner å bygge ben og lettere for menn å bygge overkropp hvis jeg har forstått det riktig.

Det er vell bare som sakt å ikke trene rumpe og lår 3gang uka, hipthrust utfall til helvette for å få rumpe :p..

Rett og slett bli lat på beintreninga..heller kjør lavere vekter og mer reps..pass på å ikke bli svett.

Men enig med emilwoop.

Men logikken sier meg at man trener på det man vil bli god på, så det virker jo fornuftig å trene flere overkroppsøkter enn underkropp i løpet av en uke hvis man vil ha økt fokus på overkroppen?

Kanskje en upper lower som det her hadde vært noe for deg?

Mandag: Upper

Tirsdag: Lower

Onsdag - hvile

Torsdag: Upper

Fredag: Lower

Lørdag: Upper (en lettere økt enn de andre upper dagene, for å fokusere på det man selv ønsker)

Søndag - hvile

Den har jeg tenkt å prøve, da blir det 3 overkroppsøkter og 2 bein økter.

Mer detaljert her:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...