Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal være ganske tøff for å påstå at Vegard og Thomas kommer med pseudo svar. Det er iallefall to karer som jeg har den største respekt for når det gjelder kost her inne på forumet.

Ingen forkleinelse av ovenfornevnte. Tviler ikke på deres ekspertise eller råd, men har lest meg litt "lei" på alternative påstander om surt blod, salt med biofotoner, aktivert vann og gudene vet hva. "Surt blod" er typisk noe du får pådyttet på helsekostbutikken når de vil selge deg en pakke overpriset natron. Så jeg stusset vel egentlig litt på det når jeg så at de to med bakgrunn i ernæring også brukte betegnelsen, så for alt jeg vet er det kanskje det man kaller det? Benevnelsen er ihvertfall også kraftig misbrukt.

Jeg savnet rett og slett bare en presisering av hva de mente med surt blod, for blodet i seg selv holdes ved nær konstant pH rundt 7,4. Den balansen skal ikke forrykkes mye før du bli syk, skadet eller faller død om...

Men jeg er litt tøff også :sneaky::nin:

Fortsetter under...

Ingen forkleinelse av ovenfornevnte. Tviler ikke på deres ekspertise eller råd, men har lest meg litt "lei" på alternative påstander om surt blod, salt med biofotoner, aktivert vann og gudene vet hva. "Surt blod" er typisk noe du får pådyttet på helsekostbutikken når de vil selge deg en pakke overpriset natron. Så jeg stusset vel egentlig litt på det når jeg så at de to med bakgrunn i ernæring også brukte betegnelsen, så for alt jeg vet er det kanskje det man kaller det? Benevnelsen er ihvertfall også kraftig misbrukt.

Jeg savnet rett og slett bare en presisering av hva de mente med surt blod, for blodet i seg selv holdes ved nær konstant pH rundt 7,4. Den balansen skal ikke forrykkes mye før du bli syk, skadet eller faller død om...

Men jeg er litt tøff også :sneaky::nin:

Jeg er vel litt som deg, dritt lei alt det overfornevnte og syre/base balansen. Kroppen fikser det selv, men jeg var litt interessert i buffereffkten og mineraler i denne forbindelse.

Dog, fult så ninjatøff som deg er jeg ikke :)

Er også mer en gjennomsnittlig interessert i kosthold. Har lang fartstid fra helsevesenet og har fått meg med det meste av "fads" gjennom de siste par tiårene. Har også jobbet noe med ernæring, men ikke på samme nivå som de andre her i tråden.

Det forbauser meg ofte hvor villig folk er til å tro på ting. Selv uten fnugg av bevis eller med et par egenproduserte studier så selger produkter som hakka møkk. Mange er livredde for en vanlig paracet, men putter gjerne i seg utestede urter og supplementer fra helsekosten eller kjøpt på nett... De bestiller antioksidanter på postordre i stedet for å oppjustere kostholdet.

Men det var en digresjon.

Setter hele innlegget i parantes og fortsetter on topic :D

Forsåvidt riktig. Bestefaren min levde ikke spesielt sunt, både røyka og..nåja, han drakk ikke, men han spiste ikke særlig sunt. Men ble likevel 92 år gammel. Så ifølge min studie på min bestefar bør man: spise poteter kl 12 hver dag, spise hvitt brød og røyke pipe. Det verste er at mange studier ser ut til å være gjort på den måten....

Hvilke studier tenker du på og i hvilken sammenheng? Mener du at noen råd er basert på denne typen anekdoter?

Surt blod var det fremdeles ingen av oss som skrev, men du som leste mellom linjene. Og forøvrig er det litt irriterende at du i første svar antyder at vi baserer oss på alternativ medisin.

Surt blod var det fremdeles ingen av oss som skrev, men du som leste mellom linjene. Og forøvrig er det litt irriterende at du i første svar antyder at vi baserer oss på alternativ medisin.

Det var din tolkning. Ikke det jeg mente, men jeg oppfatter begrepet "surt blod" som noe alternativbrasjen hyppig bruker og jeg lurte derfor på hvorfor du selv valgte å bruke samme begrepet (eller det som jeg oppfattet som samme begrepet).

Jeg ser jo av signaturen din at du er utdannet innenfor feltet og har ikke insinuert (med vilje) at du er lemfeldig med fakta- der er det du som leser mellom linjene i det jeg skriver.

La nå ikke dette bli mer enn det var. Jeg er ingen kverulant, men hadde helt tydlig forstått noe annet i det du skrev enn det du mente det som. Ok? Misforståelser skjer.

Jeg skrev syredannende matvarer, ikke surt blod. Ikke det samme begrepet, ikke den samme betydningen. Misforståelser skjer, men jeg bruker gjerne begrepet syredannende igjen og igjen, for det er et helt legitimt begrep. :)

Har dere noen pålitelige kilder for dette (som ikke er sider for alternativ medisin) som forklarer mekanismen bak matvarers forsuring av blodet?

-> insinuerer at det vi sier er basert på alternativ medisin. Du sier det ikke direkte, men du antyder det veldig tydelig. Men ok, om det ikke var det du mente så anser jeg dette for avsluttet.

Annonse

Jeg skrev syredannende matvarer, ikke surt blod. Ikke det samme begrepet, ikke den samme betydningen. Misforståelser skjer, men jeg bruker gjerne begrepet syredannende igjen og igjen, for det er et helt legitimt begrep. :)

-> insinuerer at det vi sier er basert på alternativ medisin. Du sier det ikke direkte, men du antyder det veldig tydelig. Men ok, om det ikke var det du mente så anser jeg dette for avsluttet.

Det du uthever skrev jeg fordi om man f.eks googler "surt blod" så er det kun alternativ info som kommer opp. Jeg fant ikke en eneste vitenskapelig studie på emnet, så derfor lurte jeg på om du hadde noen siden du jobber i feltet. Ser jo nå at det kunne misforstås, men ting ser gjerne annerledes ut på trykk enn i eget hode ..

Enig. Shake hands and move on.:)

Hvilke studier tenker du på og i hvilken sammenheng? Mener du at noen råd er basert på denne typen anekdoter?

.[/quote)

Nei, ikke denne typen anekdoter. Men The Seven Country Studies og Oslo studien for eksempel, er eksempler på hvordan en studie ikke skal gjennomføres. Eller sagt på en annen måte: Det er feil å trekke slutninger av studier som er så dårlig gjennomført.

Nei, ikke denne typen anekdoter. Men The Seven Country Studies og Oslo studien for eksempel, er eksempler på hvordan en studie ikke skal gjennomføres. Eller sagt på en annen måte: Det er feil å trekke slutninger av studier som er så dårlig gjennomført.

Begge disse studiene er svært godt gjennomført, det er bruken i ettertid som er teit. Metodisk sett er de ganske så gode :)

Noen som har satt seg inn i vitamin k2 sin effekt på kalsiumopptaket?

Vitamin K generelt er viktig for post-translasjonell modifikasjon av ulike proteiner, deriblant osteokalsin og matrix gla protein, som begge er involvert i kalsiumhomeostasen i kroppen. Dette skjer via karboksylering av ulike glutamatdeler i proteinet. Matrix gla proteinet produseres under påvirkning av vitamin D, men er vitamin K er nødvendig for aktivering gjennom karboksylering.

Så ja, vitamin K er i alle fall viktig for kalsiumhomeostasen. Hva det har å si for absorpsjon i tarm er jeg litt usikker på.

Kan du forklare hva du mener med bruken i ettertid :)?

Hva de har blitt brukt som argument for. At 7-countries ble brukt til å advare mot mettet fett (til tross for at det er en økologisk observasjonsstudie) og at Oslostudien ble brukt til å argumentere for noe annet enn at en livsstilsintervensjon fungerer.

Hva de har blitt brukt som argument for. At 7-countries ble brukt til å advare mot mettet fett (til tross for at det er en økologisk observasjonsstudie) og at Oslostudien ble brukt til å argumentere for noe annet enn at en livsstilsintervensjon fungerer.

Takk for oppklaring :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...