Gå til innhold

hvor fort mister man muskler?


Marte83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du begynner nok å miste litt muskler etter 2-3 uker uten trening, ved et lite kaloriunderskudd. Jeg vil tippe at det kommer helt an på nivået før man ta treningspausen; man mister mer muskler om man har mye muskler. Samtidig hjelper muskelhukommelsen deg veldig til å komme tilbake til tidligere nivå etter man først har begynt å trene igjen.

Lyle McDonald skriver om "P-ratio", som går på hvor stor andel fett og muskler den enkelte legger på seg/mister ved vekt-nedgang/oppgang. Dette er riktig nok når personen trener, men vil fortsatt tro at den til en viss grad er gjeldende.

Uansett, det han skal frem til med P-ratioen er at noen personer typisk mister store deler muskler og lite fett (de som ofte har problemer med å legge på seg muskelmasse, men er tynne), ved vektnedgang. Andre, der i mot, er kanskje helt motsatt (de som ofte har en del muskelmasse men til gjengjeld også ekstra fett). Ved kalorioverskudd så gjelder denne samme P-ratioen – hard-gainerne legger gjerne på seg større andel muskler enn fett i forhold til de som typisk må legge på seg noen kilo fett for å øke muskelmassen.

Det var nok ikke helt det du var ute etter, men jeg kan desverre svært lite om det og valgte derfor heller å skrive litt rundt det:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scooby1961 på YouTube mistet et pund med muskler på et halvt år hvor han lot være å trene. Dette er snakk om en 50-åring med samme BMI som Steve Reeves, så tror ikke du har så altfor mye å frykte. :)

Mannen har trent i ca 30 år, så det er kun kvalitetsmasse han har på kroppen. Det har nok hjulpet på minimalt muskelsvinn.

Jeg har selv latt være å trent så lenge som 1 måned. Jeg økte i knebøy i den perioden merkelig nok, men jeg hadde forferdelig teknikk i benkpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen har trent i ca 30 år, så det er kun kvalitetsmasse han har på kroppen. Det har nok hjulpet på minimalt muskelsvinn.

Jeg har selv latt være å trent så lenge som 1 måned. Jeg økte i knebøy i den perioden merkelig nok, men jeg hadde forferdelig teknikk i benkpress.

Mange mister fort styrke i skuldrene, men ikke så fort i beina. Det merker jeg selv også. Vær obs. på at det er forskjell på å miste styrke og å miste masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...