Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du begynner nok å miste litt muskler etter 2-3 uker uten trening, ved et lite kaloriunderskudd. Jeg vil tippe at det kommer helt an på nivået før man ta treningspausen; man mister mer muskler om man har mye muskler. Samtidig hjelper muskelhukommelsen deg veldig til å komme tilbake til tidligere nivå etter man først har begynt å trene igjen.

Lyle McDonald skriver om "P-ratio", som går på hvor stor andel fett og muskler den enkelte legger på seg/mister ved vekt-nedgang/oppgang. Dette er riktig nok når personen trener, men vil fortsatt tro at den til en viss grad er gjeldende.

Uansett, det han skal frem til med P-ratioen er at noen personer typisk mister store deler muskler og lite fett (de som ofte har problemer med å legge på seg muskelmasse, men er tynne), ved vektnedgang. Andre, der i mot, er kanskje helt motsatt (de som ofte har en del muskelmasse men til gjengjeld også ekstra fett). Ved kalorioverskudd så gjelder denne samme P-ratioen – hard-gainerne legger gjerne på seg større andel muskler enn fett i forhold til de som typisk må legge på seg noen kilo fett for å øke muskelmassen.

Det var nok ikke helt det du var ute etter, men jeg kan desverre svært lite om det og valgte derfor heller å skrive litt rundt det:whistling:

Jeg hadde et avbrekk på 4 uker i sommer i treningen av personlige årsaker. Spiste ok, men ikke veldig sunt. Etter pausen klarte jeg likevel å presse en liten pers på sydnorsk mesterskap, på samme vekt som på NM. Så man mister ikke VELDIG mye på kort sikt. Styrken kom fort tilbake.

Scooby1961 på YouTube mistet et pund med muskler på et halvt år hvor han lot være å trene. Dette er snakk om en 50-åring med samme BMI som Steve Reeves, så tror ikke du har så altfor mye å frykte. :)

Mannen har trent i ca 30 år, så det er kun kvalitetsmasse han har på kroppen. Det har nok hjulpet på minimalt muskelsvinn.

Jeg har selv latt være å trent så lenge som 1 måned. Jeg økte i knebøy i den perioden merkelig nok, men jeg hadde forferdelig teknikk i benkpress.

Annonse

Mannen har trent i ca 30 år, så det er kun kvalitetsmasse han har på kroppen. Det har nok hjulpet på minimalt muskelsvinn.

Jeg har selv latt være å trent så lenge som 1 måned. Jeg økte i knebøy i den perioden merkelig nok, men jeg hadde forferdelig teknikk i benkpress.

Mange mister fort styrke i skuldrene, men ikke så fort i beina. Det merker jeg selv også. Vær obs. på at det er forskjell på å miste styrke og å miste masse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...