Gå til innhold

Teknikk: Knebøy og benkpress.


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Du er veldig vinglete i benkpress, i tillegg til at du ikke har skuldrene dine "tucked in". Fokuser på å klem sammen skuldrene i benk, og hold skuldrene dine "inne" i socketen. Google noen benkvideoer så ser du.

I knebøy må du kanskje fokusere litt mer på å holde albuene dine frem. Gå roligere ned istedenfor å stup ned. Korsryggubehaget kan kanskje løses med litt hip thrust og magetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vinkelen i bøy var finfin, men enig i at vinkelen i BP var litt dårlig.

Ikke noe mulighet for vurdering i BP?

Kjører ikke knebøy selv, så ønsker ikke å uttale meg om det. Har mer peiling på benkpress, men som sagt, hadde vært enklere å gi tilbakemelding hvis det var filmet fra en bedre vinkel. Kanskje du kunne fått noen til å filme deg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du er veldig vinglete i benkpress, i tillegg til at du ikke har skuldrene dine "tucked in". Fokuser på å klem sammen skuldrene i benk, og hold skuldrene dine "inne" i socketen. Google noen benkvideoer så ser du.

I knebøy må du kanskje fokusere litt mer på å holde albuene dine frem. Gå roligere ned istedenfor å stup ned. Korsryggubehaget kan kanskje løses med litt hip thrust og magetrening.

Takk for tilbakemeldingen.

Hva mener du med å holde albuene mine mer frem? jeg synes da de er godt nok fremme for å få brystet lengre opp.

Hvorfor burde jeg ikke ha en rask konsentrisk fase?

Har forresten lagt til planken og abroller for mage/ryggøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen.

Hva mener du med å holde albuene mine mer frem? jeg synes da de er godt nok fremme for å få brystet lengre opp.

Hvorfor burde jeg ikke ha en rask konsentrisk fase?

Har forresten lagt til planken og abroller for mage/ryggøvelser.

Du tilter jo selv albuene frem i toppen av bøy, men de detter bak underveis. Har du en tregere konsentrisk fase klarer du å holde teknikken mye bedre, i tillegg til å være trygg på at du aktiverer riktige muskler. Med litt mer vekter på, og den farta vil du begynne å klappe sammen i bøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten - når er det du merker ubehag i korsryggen og i skuldrene?

I korsryggen så er det under tung knebøy og markløft. har kuttet ut markløft en stund til jeg har fått sjekket korsryggen hos legen.

Angående skuldrene så er det bare iblant jeg får ubehag, ikke hver gang. Men som regel på de tyngste settene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tilter jo selv albuene frem i toppen av bøy, men de detter bak underveis. Har du en tregere konsentrisk fase klarer du å holde teknikken mye bedre, i tillegg til å være trygg på at du aktiverer riktige muskler. Med litt mer vekter på, og den farta vil du begynne å klappe sammen i bøy.

Jeg synes da jeg klarer å holde buktrykket finfint under løftet? Men jeg skal prøve å kjøre det litt saktere neste gang. Jeg synes selv at jeg klarer å holde et fint buktrykk og en rett rygg under hele løftet med den farten. Nå har jeg alltid likt å kjørt eksplosivt i de fleste øvelsene. :)

Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ubehaget i skuldrene er nesten garantert pga benkpressteknikken din. Igjen, søk opp basic benkpressteknikk, "tucked in shoulders" etc. I markløft er det lett å få ubehag i korsryggen ved svak mage og gluteus som fører til litt overbelastnig av korsryggen.

Det synes ikke jeg. Det handler ikke om hva du klarer nå, det handler om hva som skjer på sikt. Å kjøre eksplosivt betyr ikke å kjøre raskt ned, men raskt opp. Jeg sier at du bør gå senere ned for å være mindre vinglete og for å ha bedre teknikk. Take it or leave it :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I korsryggen så er det under tung knebøy og markløft. har kuttet ut markløft en stund til jeg har fått sjekket korsryggen hos legen.

Angående skuldrene så er det bare iblant jeg får ubehag, ikke hver gang. Men som regel på de tyngste settene.

Men merker du smertene i skuldrene når du tar benkpress? Eller er det mer generelt?

Jeg er ingen ekspert, men samboeren min kjører mye markløft. Han tøyer ut korsryggen etter markløft ved å henge i en stang med vekter på seg. Dette for å strekke ut ryggen. Han sier at dette har hjulpet han masse. Han har også problemer med skuldrene på grunn av for ensidig trening med tunge vekter, og har derfor problemer med å kjøre vanlig benkpress - han kjører derfor ofte skrått.

Jeg ville uansett dratt til en fysioterapaut eller lignende for å få sjekket det opp. Vedkommende kan nok gi deg bedre svar på hva som er problemet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du utdyper mye mer om deg og tidligere problemer / stramheter du vet om og alle avvik fra normal bevegelse du har merket så er det lettere å gi klare innspill. :)

Nå er det stramt/smertefullt på venstre side av korsryggen når jeg sitter i ro og bøyer meg frem. Kan også legge til at jeg får vondt når jeg roterer hodet til venstre.

Dette oppsto for 3 uker siden da jeg kjørte noen sett med markløft med ræva teknikk.

Har jeg misforstått spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehaget i skuldrene er nesten garantert pga benkpressteknikken din. Igjen, søk opp basic benkpressteknikk, "tucked in shoulders" etc. I markløft er det lett å få ubehag i korsryggen ved svak mage og gluteus som fører til litt overbelastnig av korsryggen.

Det synes ikke jeg. Det handler ikke om hva du klarer nå, det handler om hva som skjer på sikt. Å kjøre eksplosivt betyr ikke å kjøre raskt ned, men raskt opp. Jeg sier at du bør gå senere ned for å være mindre vinglete og for å ha bedre teknikk. Take it or leave it :)

Det var ikke meningen å kverulere.

Takk for tips, jeg skal sette meg litt inn i det du har sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men merker du smertene i skuldrene når du tar benkpress? Eller er det mer generelt?

Jeg er ingen ekspert, men samboeren min kjører mye markløft. Han tøyer ut korsryggen etter markløft ved å henge i en stang med vekter på seg. Dette for å strekke ut ryggen. Han sier at dette har hjulpet han masse. Han har også problemer med skuldrene på grunn av for ensidig trening med tunge vekter, og har derfor problemer med å kjøre vanlig benkpress - han kjører derfor ofte skrått.

Jeg ville uansett dratt til en fysioterapaut eller lignende for å få sjekket det opp. Vedkommende kan nok gi deg bedre svar på hva som er problemet :)

Det er som regel dagen etterpå jeg kjenner at det er litt stramt i skuldrene. Nesten som at det er en låsning eller noe.

Jeg har time imorgen hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stramt/smertefullt på venstre side av korsryggen når jeg sitter i ro og bøyer meg frem. Kan også legge til at jeg får vondt når jeg roterer hodet til venstre.

Dette oppsto for 3 uker siden da jeg kjørte noen sett med markløft med ræva teknikk.

Har jeg misforstått spørsmålet ditt?

1. Erector spinae? Spenning som ikke gir slipp? Har du prøvd å rulle på ball? Få noen til å trykke med tomlene oppover de to pølsene oppover ryggen din.

2. Har du stille sittende jobb? Har du kompensert grunnet skaden?

Ifh til knebøy ser det bra ut, men har du nok mobilitet til å holde den vinkelen med albuen / skulderen? Har du nylig fått vondt eller hatt det lenge?

Jeg er mer fan av å spre beina UT for å få bedre dybde pga bedre bevegelse i hoften. Det der blir en slags veldig olympisk knebøy still som Poliquin liker å anbefale. Jeg liker ikke den så godt. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Erector spinae? Spenning som ikke gir slipp? Har du prøvd å rulle på ball? Få noen til å trykke med tomlene oppover de to pølsene oppover ryggen din.

2. Har du stille sittende jobb? Har du kompensert grunnet skaden?

Ifh til knebøy ser det bra ut, men har du nok mobilitet til å holde den vinkelen med albuen / skulderen? Har du nylig fått vondt eller hatt det lenge?

Jeg er mer fan av å spre beina UT for å få bedre dybde pga bedre bevegelse i hoften. Det der blir en slags veldig olympisk knebøy still som Poliquin liker å anbefale. Jeg liker ikke den så godt. Hehe.

Tror det er erector spinae, men det er litt lengre ned nesten akkurat på et bein. Jeg har fått massasje på området og morsjan har trykket en del der ja. Jeg sitter så og si hele skoledagen med en dårlig positur.

Jeg har muligheten til det, er vel bare at jeg glemmer det. Smertene har vært av og på i 3 uker nå. Jeg får bare vondt om jeg kjører øvelser som belaster korsryggen mye som f.eks markløft og tung knebøy. Når jeg ikke har vondt så føles det stramt hele tiden.

Jeg har alltid likt å stå litt smalt på bøy, føler jeg kan gå dypere å få mer hip-drive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...